Senaste nytt

Personalen satte inte tag på väska – nu saknas den?!

malmokalle

Medlem
Från dess att väskan lämnar bandet har handlingen ansvar för den, vägen fram dit är det ditt ansvar. Därmed också kontrollera att man får kvitton för sina väskor samt säga till om en tagg saknas.
Fast den står väl på bandet när den taggas av personalen, eller missförstår jag dig?
 

Senator

Moderator
Det första jag tänker på är hur tråkigt att detta sker. Den andra är hur tråkigt det är att det händer på er bröllopsresa. Jag hoppas det löser sig. Sen fortsätter forumet att briljera med empati och sympati ;)

Jag skulle försöka göra ett par saker:
1. Troligtvis är det ingen anledning till konspiratoriska tankar om stölder på Arlanda eller Florens.
2. Så länge du har ditt kvitto för inlämnat väska har du bevis för att du har lämnat in den. Annars är det lite svårt.
3. Om du har lämnat en Property Irregularity Report (PIR) mot den tag du fick med en bra beskrivning av väskan så letas den efter ett antal dagar till.

Jag tror ca 96 timmar är det längsta jag har haft väskor på vift innan dessa dök upp. Det är väldigt sällan att dessa försvinner helt.

Sen väljer nog inte Swiss en "svajig flygning/landning". Det beror nog på vädret/vind. Hoppas allt löser sig.
 

lilly k

Medlem
Hände mig för några år sedan på en veckolång resa till Spanien. Mannen i incheckningsdisken råkar skicka iväg väskan utan tag. Så det blev till att handla allt nytt i Spanien, tack Amex för bra försäkring! Väl på Arlanda en vecka senare fick vi kolla igenom ett rum med bara otaggade väskor (det var många!) och där var väskan. Slutet gott!
 
Hej,

Jag och min nyblivna fru åkte precis till Italien på vår bröllopsresa. Från Arlanda, mellanlandning i Zurich och sen till Florence.

Vi åkte med Swiss och checkade in baggage vid typ disk nr 70-80 ca på Arlanda. En riktigt passivt aggressiv gubbe servade oss där. Och grejen är den: min fru är 99% säker att han inte satte tag på hennes väska.

Fast forward tills vi kommer fram till Florence. Pga extrem svajig flygning/landning av Swiss (Helvetic airlines på leg 2) är min gravida fru tvungen att gå in och kräkas på toan medan jag får i uppgift att plocka båda våra väskor på baggagebandet. Jag hittar min snabbt, men jag har svårare att känna igen hennes då den är generisk och 70% av väskorna på bandet låg upp och ner och allt plockas snabbt av folk. Jag står kvar och väntar, men den kommer inte. Eller: så snodde någon väskan utan att jag märkte.

Vi anmäler då detta till lost & found på Florence flygplats. Personalen insisterar på att ingen snor baggage i pittoreska fina Florence (no idea själv om det stämmer) – "1 av 100 försvunna väskor i Florence är stulna från bandet. Er väska är nog kvar i Zurich där ni mellanlandade."

Nu har det gått ca 30h sedan landning i Florence och väskan finns ej. Vad tror ni har hänt? Och vad kan vi göra?

Detta är vad vi själva tänkt göra/börjat göra:

- Anmält i Lost & Found I Florence
- 2000kr från Hedvig efter 48h (verkar smidigt)
- 2000kr från Sas Mastercard efter 48 (verkar smidigt)
- 13000kr från Swiss (verkar vara ett j-a helvete att få ut mer än 5000 kr från Swiss då dom har massa klausuler i sin ersättningspolicy – är detta ens värt att lägga tid på? best practices?)
- Kolla på Lost & Found på Arlanda vid hemkomst om det är så att den stannade där om det var så att den saknade tag
- ???

Jag har aldrig förlorat baggage förr så jag undrar vad som kan ha hänt. En tag-lös väska med ett innehållsvärde på 35000 kr kanske är ett lovligt byte för en lågavlönad baggagelogistiker på ARN?
Vad händer egentlige med bagaget efter att det lagts på bandet vid incheckningsdisken, speciellt med tag-lösa väskor? Är det ett automatiserat futiristiskt system av band som leder till rätt gate, eller det centrala lagerhallar med massa manuell hantering?

Sorry för wall of text men att förlora grejer till så stort värde efter att just ha spenderat multum på bröllop och bröllopsresa makes this mind wonder...
När ni anmälde detta i Florens, fick ni då en PIR-rapport (Property Irregularity Report)? För mig veterligen så är detta en "officiell" bekräftelse på att ert bagage är försvunnit och det är ju det viktigaste första steget. Om det skapades en sådan rapport, behövde ni inte visa upp er del av bagage-taggen? Fick ni er del för båda väskorna vid incheck? De gånger jag har skapat en PIR så har jag kunnat knappa in siffrorna för att se status, om väskan är hittad, i så fall var den är osv. Det har dock bara hänt mig med SAS så vet inte om det är för alla bolag.

Sen är 30h inte jättelång tid, utan det kan ju lätt ta det dubbla utan problem.

Lycka till och försök njuta av bröllopsresan ändå, med stor sannolikhet så kommer väskan fram till slut.
 

RickardG

Medlem
Sen väljer nog inte Swiss en "svajig flygning/landning". Det beror nog på vädret/vind. Hoppas allt löser sig.
+1 på den. Florens är notoriskt skumpigt att landa vid, ofta dirigeras man om till Pisa just pga vind och får bussas tillbaka till Florens. Sen kan jag förstå att trådskaparen befinner sig i affekt och att det mesta känns som medvetna motgångar...
 
Toppen