Senaste nytt

SAS Friends & Family juni 2021

Är det någon klok människa som kan svara på om en bokning i plus kan avbokas och ersättas med en voucher eller ej?

Enligt den SAS-medarbetare som jag pratade med igår (plus dennes chef) bekräftade att voucher gäller - och då även för SAS VIP GO. Dvs. man kan upp till 72h innan begära att få en voucher även på Go-biljetterna som normalt sett inte är återbetalningsbara. Mao får man skilja på voucher (innestående belopp hos SAS) och återbetalning (cash tillbaka från SAS). Från SAS supporten (fö väldigt trevlig man)
"...fått till svar att erbjudande om Voucher kommer gälla även på Friends and Family kampanjen"

Enligt den SAS-medarbetare som jag pratade med igår (plus dennes chef) bekräftade att voucher gäller - och då även för SAS VIP GO. Dvs. man kan upp till 72h innan begära att få en voucher även på Go-biljetterna som normalt sett inte är återbetalningsbara. Mao får man skilja på voucher (innestående belopp hos SAS) och återbetalning (cash tillbaka från SAS). Från SAS supporten (fö väldigt trevlig man)
"...fått till svar att erbjudande om Voucher kommer gälla även på Friends and Family kampanjen"
Ja, att det gäller för F&F-biljetter i ekonomiklass står i reglerna som SAS har postat på hemsidan. Det står också att Plus-biljetter i F&F kan återbetalas i kontanter mot en avgift (300€ per biljett). Så, frågan är om Plus-biljetterna enbart går att boka av mot avgift, eller om man kan välja att ta ut hela beloppet i en voucher istället. Vad det det som du fick klarhet i under samtalet?

Var nått tillfälligt.. Hittade senare. Men trist att det ställer alla flyg till och från RNB fram till andra hälften av aug. (enl. samtal med kundtjänst)

Det är ju nästan som vanligt. Under juli och delar av aug så brukar ju det vara högst några få avgångar per vecka, även i normala tider. Detta pga avsaknad av leisure-resenärer, trots att Blekinge är faktiskt en schysst semesterdestination, i mitt tycke.

Jag behöver vidare till Las Vegas och funderar på att boka en F&F till LAX eller SFO och sedan göra en separat bokning till LAS, men är lite osäker på att boka egen anslutning om första sträckan skulle strula. Är det någon som har tips om hur man bör tänka med transittider etc - eller finns det kanske rent av en tråd om det här?

Jag behöver vidare till Las Vegas och funderar på att boka en F&F till LAX eller SFO och sedan göra en separat bokning till LAS, men är lite osäker på att boka egen anslutning om första sträckan skulle strula. Är det någon som har tips om hur man bör tänka med transittider etc - eller finns det kanske rent av en tråd om det här?
Generella tipset är att du bör ta en övernattning på LAX/SFO och åka vidare dagen efter. Det är väldigt sällan man blir ett dygn sen även om det kan hända.

Best case scenario är du igenom alla formaliteter och har väskan efter 10 minuter. Worst case scenario kan detta ta flera timmar. Lägg där till eventuella förseningar och tid du behöver för att hinna checka in på nytt i annan terminal mm så kan vi lätt vara uppe i 6h om du har lite otur på vägen.

För att minimera dessa risker brukat rådet vara att ta en natt mellan flighterna om du måste göra immigration i USA och sen flyga vidare på annan biljett.

Toppen