Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon här som har en aning när det igen kommer vara möjligt att boka Star Alliance awards på webben? Nu när flygandet kommer igång igen borde det ju vara rimligt att låta folk slippa ringa in för icke-komplexa resor.
SAS säger att de stängt detta då det är så mycket inställda flighter. De har inte gått ut med någon info om att öppna igen. Ska jag gissa lite så är det nog tidigast 2022 vi pratar om, med andra ord skulle jag inte hålla andan.

I USA är volymerna betydligt högre igen, utifrån vad jag har läst. Öppnandet där går blixtsnabbt. Jag räknar med samma utveckling i Europa under de närmsta månaderna. Flygvolymerna mot Asien lär dock vara låga ett tag till.

I USA är volymerna betydligt högre igen, utifrån vad jag har läst. Öppnandet där går blixtsnabbt. Jag räknar med samma utveckling i Europa under de närmsta månaderna. Flygvolymerna mot Asien lär dock vara låga ett tag till.

Med tanke på hur lite interkontinental trafik vi har från USA är senaste statistiken för TSA anmärkningsvärd:
TSA checkpoint travel numbers (current year(s) versus prior year/same weekday) | Transportation Security Administration

Nästan på nivåer som 2019 i maj.

Jag har funderat på SAS läge jämfört med andra. Många undrar på varför SAS inte öppnar för online, medan de flesta andra har öppet. Min gissning är att medlemmar i United Mileage Plus, Miles & More etc har en väsentlig större andel bokningar med egna flyg jämfört med SAS EuroBonus där en stor andel poäng används till andra bolag. Det gör saker komplicerat under rådande omständigheter.

Det konstiga är att SAS tycker att det är bättre och (tydligen?) ekonomiskt smartare att betala massa folk som sitter och pratar i telefon istället för att erbjuda en automatiserad process. Men kanske är just det poängen: Man skapar en tröskel, för att det genomsnittliga EB medlemet (dvs personer som inte hänger på BC) orkar inte ringa, eller vet knappt att möjligheten finns. Å andra sidan: SAS tjänar ju antaligen också när EB poäng används på Star Alliance bonusresor. Vill de inte att folk gör sig av med sina poäng under tiden när SAS själv inte kan erbjuda alla sina linjer?

Det konstiga är att SAS tycker att det är bättre och (tydligen?) ekonomiskt smartare att betala massa folk som sitter och pratar i telefon istället för att erbjuda en automatiserad process. Men kanske är just det poängen: Man skapar en tröskel, för att det genomsnittliga EB medlemet (dvs personer som inte hänger på BC) orkar inte ringa, eller vet knappt att möjligheten finns. Å andra sidan: SAS tjänar ju antaligen också när EB poäng används på Star Alliance bonusresor. Vill de inte att folk gör sig av med sina poäng under tiden när SAS själv inte kan erbjuda alla sina linjer?

Jag tror inte att det är så enkelt. Visst vill man få in en tröskeleffekt för att minska antalet bokningar, för det som tar tid och resurser på kundtjänst är nog inte själva bokningarna, utan all hantering av avbokningar och ombokningar.

Rent formellt så tjänar SAS inget när medlemmar bokar star-awards, däremot så minskar SAS sin skuld.

Hmm men är det inte så att bokningarna som kräver mycket tid från kunsttjänsten vid ett senare skedde för t.ex. ombokningar är de mer komplexa, som ändå aldrig gick att boka via webben?

Webbbokningen har ju in princip minst 2 stora fördelar: Man kunde kolla tillgänglighet utan att behöva ringa, samt att man kunde snabbt boka icke-komplexa resor - där även av- och ombokningen inte skulle vara särskillt tidskrävande.

Personligt vore jag väldigt glad om det iaf gick att kolla tillgänglighet. Det sparar mig tid, och det skulle spara SAS callcenter resurser. Men å andra sidan var ju Star Alliance online bokningssystemet aldrig någon prioritet hos SAS. Det tog hur länge som helst innan det lanserades, och sedan försvann det direkt igen vid första bästa tillfälle. Nästan som att SAS aldrig ville ha det egentligen.

Edit: Har mejlat nu till SAS och frågat om de kan säga när tjänsten kommer tillbaka. Jag meddelar om jag får ett svar.

Varför inte bara boka hemresan AGP-CPH?
I teorin går det bra att checka in bagage till Köpenhamn och hämta ut där, ni kanske behöver det över dagen på plats. Man kan dock få argumentera lite för det men brukar gå bra.

För av någon anledning finns det inga awards AGP - CPH, endast AGP - CPH - GOT under mina datum. Ok då kanske det är värt att köra på!

Svar från SAS angående Star Alliance online bokning:

"Jag har dessvärre ingen information om detta i dagsläget utan det vi vet är att det kommer vara stängt till att Corona-situationen har lättat. Det säger ju dessvärre inte så mycket men så fort vi vet mer kommer vi att uppdatera detta på vår hemsida.

Som Maja säger ovan, med tillägget att det är 330 dagar innan avresa som SAS normalt släpper två biljetter i Business på varje flight. Så inatt kan du boka två pers enkel till t ex Tokyo den 6e Mars 2022, boka då från Köpenhamn enbart, eftersom SAS verkar dröja lite med sina anslutningar från småorter som ARN. Det är 5 miljoner eurobonusmedlemmar som slåss om dessa två platser per avgång så vila inte på hanen.
Hur gör du för att lägga till sträckan cph-Arn? Ringer SAS och ber dem lägga på den bara eller måste det avbokas och hoppas man hinner hugga den igen?

Toppen