Senaste nytt

Vilka kreditkort fungerar bra utomlands

Gustav1

Medlem
En fråga angående kreditkort som jag tycker är underdiskuterad är att vissa fungerar bättre och andra mindre bra utomlands. Med andra ord, för vissa går köpet/uttaget alltid igenom medan andra nekas mer frekvent. Vi diskuterar ofta poäng och avgifter, men minst lika viktigt är ju att man kan lita på kortet!

Själv använder jag ofta ett Forex Kreditkort (Visa) men upplever att det är mer tur om köpet/uttaget går igenom eller inte. I dag har jag ägnat mig åt att springa runt till alla banker i min brasilianska småstad utan att lyckas genomföra ett uttag. Samtidigt har jag lyckats handla i mataffär och apotek med samma kort idag. Jag minns att jag hade liknande problem med kortet när jag var i Indien för några år sedan. Däremot upplever jag mitt SEB Debit (Mastercard) som stensäkert, det fungerar alltid, men å andra sidan vill jag ju undvika debit utomlands. Företagets Eurocard (Mastercard) är likaså en trygg hamn som alltid går igenom. SEB Credit (Mastercard) upplever jag däremot lika otillförlitligt som Forexkortet.

Finns det någon som har mer erfarenhet av detta eller någon i finansvärlden som kan förklara? Hur ska man veta vilka kort man kan lita på utomlands?

Den 15e maj i år övergick Forex bankverksamhet till ICA banken. Uttag av kontanter är alltid lurigt, med tanke på att det är mindre än en vecka sedan alla kunderna flyttades över till ICA banken är det i varje fall tänkbart att dagens problem kan ha att göra med flytten. Att köp fungerar är en sak, kontantuttag är en annan.

Sedan beror det förstås på hur mycket du försöker ta ut. Många kort har maxbelopp per 24 timmar eller andra tidsperioder.

Last edited:
Den 15e maj i år övergick Forex bankverksamhet till ICA banken. Uttag av kontanter är alltid lurigt, med tanke på att det är mindre än en vecka sedan alla kunderna flyttades över till ICAbanken är det i varje fall tänkbart att dagens problem kan ha att göra med flytten. Att köp fungerar är en sak, kontantuttag är en annan.

Sedan beror det förstås på hur mycket du försöker ta ut. Många kort har maxbelopp per 24 timmar eller andra tidsperioder.

Intressant! Detta skulle kunna vara orsaken till dagens problem, då inte ens den banken jag brukar använda för uttag fungerade här. Dock är nog mitt intryck efter att ha bott här några år att kortet alltjämt har varit mycket instabilt. Det går att betala hos kanske 75% av affärer och restauranger, i andra fall nekas det. Och vilka affärer det fungerar på verkar inte alls vara beroende på storlek, det fungerar ofta bra hos den lokala solstolsuthyraren medan större kedjor inte alls fungerar. Uttaget jag försökte göra idag var 60 BRL, d.v.s. knappt 100 kr, så det var inga stora summor :)

Min erfarenhet är att Mastercard o Visa fungerar överallt oberoende av typ av kort. Amex funkar överallt i USA och i resten av världen är det lite olika och man måste ha ett MC//Visa som backup.

Det verkar som att jag har lite otur med mina kortköp då :( När jag tänker efter så minns jag att jag även har haft mycket problem med kollektivtrafik i Frankrike. Jag har fått mata in tre olika kort i metron i Paris för att få köpa en biljett och när jag var på tjänsteresa i Toulouse så fungerade inte företagets Eurocard i tunnelbanan, men då lyckades jag till slut med mitt debit-kort... Bara för att lyfta att det inte enbart har varit ett utomeuropeiskt fenomen.

Det verkar som att jag har lite otur med mina kortköp då :( När jag tänker efter så minns jag att jag även har haft mycket problem med kollektivtrafik i Frankrike. Jag har fått mata in tre olika kort i metron i Paris för att få köpa en biljett och när jag var på tjänsteresa i Toulouse så fungerade inte företagets Eurocard i tunnelbanan, men då lyckades jag till slut med mitt debit-kort... Bara för att lyfta att det inte enbart har varit ett utomeuropeiskt fenomen.
Cash is king. Kontanter har man alltid med sig. Speciellt till kollektivtrafiken.

Cash is king. Kontanter har man alltid med sig. Speciellt till kollektivtrafiken.
Jag håller helt med, pengar måste man alltid ha med sig för att undvika att hamna i en tråkig situation.
...Att köp fungerar är en sak, kontantuttag är en annan...
Det tråkiga är när man är på en längre resa och kombinerar med svårigheten att få till kontantuttag. För att vara helt säker ska man ha med sig mycket kontanter hemifrån eller så får man lita på hotellets växlingskontor som sista utväg.

Jag håller helt med, pengar måste man alltid ha med sig för att undvika att hamna i en tråkig situation.

Det tråkiga är när man är på en längre resa och kombinerar med svårigheten att få till kontantuttag. För att vara helt säker ska man ha med sig mycket kontanter hemifrån eller så får man lita på hotellets växlingskontor som sista utväg.
Cash beror helt på var jag är. I USA har jag bara cash till att betala biltullar och enstaka tillfällen där kreditkort inte accepteras. Samma i vissa länder i Europa så har jag någon euro med mig. Jag brukar dock klara mig flera år på några hundra i kontanter.

Curve/Revolut funkar bra de gånger jag tar ut pengarnas, enda gången det blev problem var i Kina på Peking flygplats. Fick testa 3-4 bankomater tills jag fick ut cash.

Toppen