Senaste nytt

Chatflights

Så märkligt att alla skribenter som aldrig bangar att dissa ett företag som ljuger helt plötsligt är knäpptysta när när det gäller ett företag som flera av de själva arbetar för/med (eller har polare som arbetar för) gör bort sig som fan.
Det har jag ens inte tänkt på, men det är ju onekligen lite konstigt att vissa tongivande skribenter inte hoppar på detta tåget.

Även @Jonas C som dokumenterat är en del av Chatflights är tyst, och samtidigt så är hans profil här på BC låst, så vem som helst kan inte läsa / följa honom. Kanske en slump, kanske inte.

Jag föreslog Chatflights i en annan tråd några veckor sedan. Tyckte då att det var ett rimligt alternativ till att sitta flera timmar i luren med SAS, i alla fall om man är medveten om vad ens egna tid kostar.

Sedan insåg jag att Chatflights föreslår flighter som inte går att boka genom Eurobonus. Sen såg jag det här med Calle Schulman.

App borttagen. Inte en chans att jag låter dem hantera mina bonuspoäng.

Jag har bara ett tidigare inlägg i denna tråd, från 2017, men känner mig manad att skriva så att inte konspirationer om någon nedtystning sker.

Jag är sannerligen dåligt insatt i Chatflights verksamhet och erbjudande, men tyckte att det vid trådstart verkade attraktivt (priset kanske blev ett annat tillslut?)

En startup med negativ rörelsemarginal är väl dock mer regel än undantag, och för de som har varit nära knutna till flygbranschen 2020 så kommer det ju oundvikligen att gå dåligt. Lögnerna kanske spirat ur den desperationen, men knappast det motsatta (att lögnerna grävt den graven, för det är nog ingen bransch med förväntat god marginal alldeles oavsett).

Bolaget ska såklart lastas för de fel man gör (i detta fall möjligen ett brott mot 2008:486 8 §) men vet man verkligen (inte jag iaf) något om @Jonas C inblandning i management/det strategiska för detta bolag? Jag har ingen egen vinning i att försvara någon som gjort något fel, men önskar heller inte beskylla någon anställd på ett krisande bolag. Det känns lite som att skälla ut en telefonförsäljare, på mängder av tvivelaktiga bolag, för att de är anställda just där. Och till @Golfkillen , Jonas profil har varit "låst" sedan den tid jag var moderator (så det hänger inte ihop).

Sammanfattningsvis så verkar de inte sköta sig enligt marknadsföringslagen, VD verkar ha tabbat sig i någon kommunikation (här) och de går troligen inte superbra ekonomiskt. Men vi kanske ska hålla oss där, till om/när vi vet mer?

Ps. Den där Calle Schulmans kommenterar verkar rätt problematiska.

Last edited:
Jag har bara ett tidigare inlägg i denna tråd, från 2017, men känner mig manad att skriva så att inte konspirationer om någon nedtystning sker.

Jag är sannerligen dåligt insatt i Chatflights verksamhet och erbjudande, men tyckte att det vid trådstart verkade attraktivt (priset kanske blev ett annat tillslut?)

En startup med negativ rörelsemarginal är väl dock mer regel än undantag, och för de som har varit nära knutna till flygbranschen 2020 så kommer det ju oundvikligen att gå dåligt. Lögnerna kanske spirat ur den desperationen, men knappast det motsatta (att lögnerna grävt den graven, för det är nog ingen bransch med förväntat god marginal alldeles oavsett).

Bolaget ska såklart lastas för de fel man gör (i detta fall möjligen ett brott mot 2008:486 8 §) men vet man verkligen (inte jag iaf) något om @Jonas C inblandning i management/det strategiska för detta bolag? Jag har ingen egen vinning i att försvara någon som gjort något fel, men önskar heller inte beskylla någon anställd på ett krisande bolag. Det känns lite som att skälla ut en telefonförsäljare, på mängder av tvivelaktiga bolag, för att de är anställda just där. Och till @Golfkillen , Jonas profil har varit "låst" sedan den tid jag var moderator (så det hänger inte ihop).

Sammanfattningsvis så verkar de inte sköta sig enligt marknadsföringslagen, VD verkar ha tappat sig i någon kommunikation (här) och de går troligen inte superbra ekonomiskt. Men vi kanske ska hålla oss där, till om/när vi vet mer?

Ps. Den där Calle Schulmans kommenterar verkar rätt problematiska.

Instämmer helt, ingen skugga skall falla på en reseagent eller liknande. Självklart har detta inget göra med personer i den rollen. Det handlar såklart om styrningen av bolaget och det är det som jag tycker är ruttet och bör komma upp till ytan, speciellt eftersom det finns en tråd som denna.

Jag vet knappt vad chatflights är, men spekulationer på personnivå om andra medlemmar känns på gränsen till vad som är lämpligt i forum tycker jag.. (se punkt 1 i forumreglerna).
Så om andra medlemmar är drivande i ett företag så skall man inte prata om det menar du?

Säg att vi hade en representant för SAS på forumet, då skulle vi inte alltså fråga den personen om vad SAS sysslar med?

Tack för klargörandet, då kan vi lägga den låsta profilen till handlingarna!!

När det gäller att anställda i ett krisande företag inte skall bli beskyllda, det låter bra. Jag hoppas att forumet då följer det när det gäller tex SAS kundtjänst... Det finns ju i princip oändligt antal historier här där kundtjänstmedlemmar får klä skott för företagets styrning. Folk som skäller ut kundtjänst för att man inte får boka det som på pappret man borde få boka, bara för att intern-kommunikationen är kass. Eller att flygvärdinnorna sitter bakom gardinen för att äta sin lunch, jag drar mig till minnes att det i alla fall har hänt minst en gång att det har nämnts här på forumet, och inte i positiva ordalag...

Mig veterligen så var @Jonas C med och startade / med under start-up av företaget, utifrån det så drog jag slutsatsen att han också är mer inblandad i Chatflights än vad en kundtjänstanställd är på SAS. Men du menar att han i princip bara är en telefonförsäljare för Chatflights?

Nu har Alexis svarat i ett annat forum, enligt honom var detta Calles ide för han ville vara schysst och det kokades ihop med en agent och att Alexis själv inte hade en aning om detta. :rolleyes:

Nu har Alexis svarat i ett annat forum, enligt honom var detta Calles ide för han ville vara schysst och det kokades ihop med en agent och att Alexis själv inte hade en aning om detta. :rolleyes:
Vilken marknadsföring ändå, och Calle måste ju verkligen tycka om Chatflights om han väljer på eget initativ, och då kanske till och med kostnadsfritt, göra reklam för dom!

Kan du länka till det forumet?

Toppen