Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

SK989

Medlem
Kan dom inte bara fråga om hur man tjänat in dom 500K poäng man nyttjat under 2017, och sedan skönstaxera och lägga på skattetillägg om man inte bevisar att man tjänat in det privat?
Nej. För att Skatteverket ska kunna ta ut mer skatt genom sköntaxering och skattetillägg krävs att Skatteverket gör sannolikt att du haft en inkomst (eller förmån) som du inte deklarerat - så rättslösa är vi inte att Skatteverket bara kan hitta på saker och så ska man som enskild motbevisa det Skatteverket säger. Genom de uppgifter SAS nu tvingats lämna ut framgår att du använt poäng 2017 men 1. inte till vad (privatresa eller tjänsteresa) eller 2. inte hur du tjänat in poängen (privat eller genom något din arbetsgivare betalat för). Vidare är värdet av de använda poängen svårt att uppskatta om man inte vad poängen använts för. 100 000 poäng som använts för två t.o.r. till Tokyo i business (med en 2-4-1 voucher) har ett annat värde än 100 000 poäng som använts för fyra hotellövernattningar på Scandic i Norrköping. Utgångspunkten är att en förmån ska tas upp med sitt marknadsvärde - schablonbelopp finns för några få områden såsom fri kost men det är för att Skatteverket har rättsligt stöd för sådana schabloner. Kan inte se vad det rättsliga stödet är för Skatteverket att hitta på en schablon för eurobonuspoäng, SJ priopoäng eller Hhonours poäng.

Skatteverket kan alltså inte, mot bakgrund av vad de fått ut från SAS, göra sannolikt att du haft en förmån du skulle deklarerat. Skatteverket kanske skriver ett brev till några EBD och frågar varifrån poängen kommer och vad man använt den till och det är ofta här Skatteverket börjar få saker på sina fötter och kan bygga ett case mot den som borde deklarerat något. Den som då vill undgå skatt lämnar i sådant läge ofta inte så trovärdiga uppgifter och bortförklaringar, ändrar sina uppgifter under ärendets gång och gräver sin egen grav så att säga. Då har Skatteverket lättare att göra något sannolikt. Om man däremot inte svarar alls på frågor från Skatteverket - man har ingen sådan skyldighet - har jag svårt att se att Skatteverket kommer nån vart med det här.
 
Last edited:
Nej. För att Skatteverket ska kunna ta ut mer skatt genom sköntaxering och skattetillägg krävs att Skatteverket gör sannolikt att du haft en inkomst (eller förmån) som du inte deklarerat - så rättslösa är vi inte att Skatteverket bara kan hitta på saker och så ska man som enskild motbevisa det Skatteverket säger. Genom de uppgifter SAS nu tvingats lämna ut framgår att du använt poäng 2017 men 1. inte till vad (privatresa eller tjänsteresa) eller 2. inte hur du tjänat in poängen (privat eller genom något din arbetsgivare betalat för). Vidare är värdet av de använda poängen svårt att uppskatta om man inte vad poängen använts för. 100 000 poäng som använts för två t.o.r. till Tokyo i business (med en 2-4-1 voucher) har ett annat värde än 100 000 poäng som använts för fyra hotellövernattningar på Scandic i Norrköping. Utgångspunkten är att en förmån ska tas upp med sitt marknadsvärde - schablonbelopp finns för några få områden såsom fri kost men det är för att Skatteverket har rättsligt stöd för sådana schabloner. Kan inte se vad det rättsliga stödet är för Skatteverket att hitta på en schablon för eurobonuspoäng, SJ priopoäng eller Hhonours poäng.

Skatteverket kan alltså inte, mot bakgrund av vad de fått ut från SAS, göra sannolikt att du haft en förmån du skulle deklarerat. Skatteverket kanske skriver ett brev till några EBD och frågar varifrån poängen kommer och vad man använt den till och det är ofta här Skatteverket börjar få saker på sina fötter och kan bygga ett case mot den som borde deklarerat något. Den som då vill undgå skatt lämnar i sådant läge ofta inte så trovärdiga uppgifter och bortförklaringar, ändrar sina uppgifter under ärendets gång och gräver sin egen grav så att säga. Då har Skatteverket lättare att göra något sannolikt. Om man däremot inte svarar alls på frågor från Skatteverket - man har ingen sådan skyldighet - har jag svårt att se att Skatteverket kommer nån vart med det här.

Jag tycker det är intressant, går ju mot den naturliga reaktionen om att "svara på tilltal" men skulle detta hålla så är väl tiga guld. Men kan verkligen inte Skatteverket bara slänga en skönstaxering i ansiktet på dig och så blir du tvingad att svara?
 

NotRyan

Medlem
Som lagstiftningen är nu så skall poängen bli förmånsbeskattade när man utnyttjar dem privat.
Gällande intjäning från privata kreditkort måste man gå tillbaka till 2017 och titta vilka transaktioner var för företagsresa 2017 och jämföra den med aktuell reseräkning då du kanske använt ett företagskort/kontanter för vissa utlägg.
Ja precis, därav att jag undrade om dom poäng som man nyttjat, det är dom som rimligen är intressanta och skall beskattas
 

apknug

Medlem
Nej. För att Skatteverket ska kunna ta ut mer skatt genom sköntaxering och skattetillägg krävs att Skatteverket gör sannolikt att du haft en inkomst (eller förmån) som du inte deklarerat - så rättslösa är vi inte att Skatteverket bara kan hitta på saker och så ska man som enskild motbevisa det Skatteverket säger. Genom de uppgifter SAS nu tvingats lämna ut framgår att du använt poäng 2017 men 1. inte till vad (privatresa eller tjänsteresa) eller 2. inte hur du tjänat in poängen (privat eller genom något din arbetsgivare betalat för). Vidare är värdet av de använda poängen svårt att uppskatta om man inte vad poängen använts för. 100 000 poäng som använts för två t.o.r. till Tokyo i business (med en 2-4-1 voucher) har ett annat värde än 100 000 poäng som använts för fyra hotellövernattningar på Scandic i Norrköping. Utgångspunkten är att en förmån ska tas upp med sitt marknadsvärde - schablonbelopp finns för några få områden såsom fri kost men det är för att Skatteverket har rättsligt stöd för sådana schabloner. Kan inte se vad det rättsliga stödet är för Skatteverket att hitta på en schablon för eurobonuspoäng, SJ priopoäng eller Hhonours poäng.

Skatteverket kan alltså inte, mot bakgrund av vad de fått ut från SAS, göra sannolikt att du haft en förmån du skulle deklarerat. Skatteverket kanske skriver ett brev till några EBD och frågar varifrån poängen kommer och vad man använt den till och det är ofta här Skatteverket börjar få saker på sina fötter och kan bygga ett case mot den som borde deklarerat något. Den som då vill undgå skatt lämnar i sådant läge ofta inte så trovärdiga uppgifter och bortförklaringar, ändrar sina uppgifter under ärendets gång och gräver sin egen grav så att säga. Då har Skatteverket lättare att göra något sannolikt. Om man däremot inte svarar alls på frågor från Skatteverket - man har ingen sådan skyldighet - har jag svårt att se att Skatteverket kommer nån vart med det här.
Jämför med detta fall, Skatteverket har fått en uppgift att du har erhållit en utbetalning, till ditt svenska konto, från en brittisk bank. De frågar vad detta härrör sig från. Du svarar inte.......

Detta exempel är mycket vanligt, att de ställer frågan alltså pga av rapporteringen som görs.

Bara att sitta stilla i båten alltså?
 

NotRyan

Medlem
Jag tycker det är intressant, går ju mot den naturliga reaktionen om att "svara på tilltal" men skulle detta hålla så är väl tiga guld. Men kan verkligen inte Skatteverket bara slänga en skönstaxering i ansiktet på dig och så blir du tvingad att svara?
Jag skulle tro att för ett antal storförbrukare så kommer det ett brev där Skatteverket överväger att skönstaxera då misstanke finns att poängen tjänats in på tjänsteresor, sedan är det upp till den enskilde att bevisa att så inte är fallet. Vid uteblivet svar så blir det skönstaxering och skattetillägg.
 

SK989

Medlem
Man behöver inte hjälpa myndigheterna att sätta dit en själv, vad det än gäller. Det är en grundläggande rättighet såväl i amerikanska polisserier som på riktigt. Sen är det förstås fel att bryta mot lagar inkl. skattelagar och det finns alltid en risk att åka fast.

Att inte deklarera privat användande av bonuspoäng som intjänats på tjänsteresor skulle jag inte ligga sömnlös över vare sig för att ha gjort eller riskera att åka fast för. Den som känner så kan alltid göra en självrättelse till Skatteverket.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag skulle tro att för ett antal storförbrukare så kommer det ett brev där Skatteverket överväger att skönstaxera då misstanke finns att poängen tjänats in på tjänsteresor, sedan är det upp till den enskilde att bevisa att så inte är fallet. Vid uteblivet svar så blir det skönstaxering och skattetillägg.

Det beror nog på vad en storförbrukare är. Det är klart att någon som tagit ut två vouchers och ytterligare någon resa har svårt att förklara hur de tjänat in dessa poäng på sin skattade privata inkomst. Om det å andra sidan bara är att hålla käften så löser det kanske situationen. Att helt tiga är gängkriminellas normala attityd till undersökningar.
 

apknug

Medlem
Man har ingen skyldighet att hjälpa myndigheterna att sätta dit en själv, vad det än gäller. Det är en grundläggande rättighet såväl i amerikanska polisserier som på riktigt. Sen är det förstås fel att bryta mot lagar inkl. skattelagar och det finns alltid en risk att åka fast.

Att inte deklarera privat användande av bonuspoäng som intjänats på tjänsteresor skulle jag inte ligga sömnlös över. Den som känner så kan alltid göra en självrättelse till Skatteverket.
Det är klart som fan man inte har nån skyldighet.

Men va händer då? Du har fått bank utbetalning från UK till Sverige, SKV fråga vad det är. Du vägrar svar.

Case closed? (Nedlagt iof..)
 

SK989

Medlem
Det är klart som fan man inte har nån skyldighet.

Men va händer då? Du har fått bank utbetalning från UK till Sverige, SKV fråga vad det är. Du vägrar svar.

Case closed? (Nedlagt iof..)
Svårt att veta vad Skatteverket gör i en sån situation. Beror på en mängd faktorer som belopp, frekvens, ev. betalningsreferenser. Misstänker Skatteverket penningtvätt kommer andra myndigheter blandas in etc.
 
Diverse myndigheter gör det ju inte lätt för SAS med alla krav och domstolsutslag. För storresenärerna så kan ju detta vara en anledning till att man väljer ett annat bonusprogram och flygbolag för sina resor.

Sånt här kan ju dessutom vara oerhört orättvist. Vi kan vara kollegor på samma arbetsplats, men med olika regionala ansvar. Detta innebär kanske att jag väljer SAS för mina resor eftersom de råkar ha bäst förbindelser inom den region jag ansvarar för medan kollegan väljer ett annat flygbolag som passar bättre för sin region. Han slipper undan, jag får genomgå granskning.

Nu är jag inte särskilt orolig för egen del eftersom jag under 2017 enbart använde intjänade tjänsteresepoäng för uppgraderingar på andra tjänsteresor, men för mig handlar det också om rättvisa. Kan man hävda att man diskrimineras av staten pga att man valt ett visst flygbolag?
 
Toppen