Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: SAS EB
Flygbolag: SAS, Eva air, Asiana, Lufthansa
Kabinklass: Plus, Business, Eco
Avreseort: Stockholm
Destination: Phnom Penh/Ho Chi Minh-staden(open-jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 82 500 (efter 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 2000:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jan 2022
Bokad: Mars 2021

ARN-CDG SAS Plus A320-100/200
CDG-TPE Eva Business 797-9
TPE-PNH Eva Business A330-200
//
SGN-ICN Asiana Business 777-200LR
ICN-FRA Asiana Business A380-800
FRA-ARN Lufthansa Eco A320neo

A map from Great Circle Mapper - Great Circle Mapper

På tredje försöket fick jag till denna bokning. Väldigt nöjd då vi får testa både Eva och Asiana business. Det blev nästan 24h i Paris på utresan, inte den roligaste årstiden men ändå ett stopp som vi ser fram emot.

När man fått mail från SAS om ändring i en Star Alliance award-bokning, vem kan tänkas gjort/valt ändringen som blev nya resultat? Resan är 30/11 2021 från Arlanda till New York LGA via London och Toronto (SAS samt Air Canada). Vår ursprungliga flight avgick 12:05 från LHR men den är inställd/borta från schemat så vi fick avgång 10:05 i stället. Men då har vi 30 min på oss på Heathrow (!!) eftersom vi landar in med SAS 09:35. Jag tänker bara att något system borde slå bakut när den lägger en sådan kort connection på en genomgående biljett? Jag hoppas att det finns möjlighet att ändra till AC 857 14:05 från London, även om den "blinkar rött" på United. Om inte "Tallin-Sveg" kan lösa det, kan jag ha nån framgång att kontakta Air Canada som ju faktiskt är "boven i dramat"?

(Såg nu när jag panikar lite :p,att det finns en öppning med SWISS till New York på United-sök samma utresedag, med ca 1h eller 6h layover i Zürich. Kan ju vara ett option, men vi flyger dom hem och hade gärna provat nåt mer på vår "first business.")

När man fått mail från SAS om ändring i en Star Alliance award-bokning, vem kan tänkas gjort/valt ändringen som blev nya resultat? Resan är 30/11 2021 från Arlanda till New York LGA via London och Toronto (SAS samt Air Canada). Vår ursprungliga flight avgick 12:05 från LHR men den är inställd/borta från schemat så vi fick avgång 10:05 i stället. Men då har vi 30 min på oss på Heathrow (!!) eftersom vi landar in med SAS 09:35. Jag tänker bara att något system borde slå bakut när den lägger en sådan kort connection på en genomgående biljett? Jag hoppas att det finns möjlighet att ändra till AC 857 14:05 från London, även om den "blinkar rött" på United. Om inte "Tallin-Sveg" kan lösa det, kan jag ha nån framgång att kontakta Air Canada som ju faktiskt är "boven i dramat"?

(Såg nu när jag panikar lite :p,att det finns en öppning med SWISS till New York på United-sök samma utresedag, med ca 1h eller 6h layover i Zürich. Kan ju vara ett option, men vi flyger dom hem och hade gärna provat nåt mer på vår "first business.")
Air Canada kommer med 99,999% säkerhet inte röra din bokning med sas. Om det ställs in när checkin börjat eller du redan påbörjat resa är det en helt annan sak dock.
Det här är nackdelen med awards, när flighter ställs in måste man nästan alltid hitta andra flighter som har awards.
Du har ju möjligheten att åka en dag tidigare på kvällen och ta en övernattning tex, kostar ofta cs 500 per natt vid Heathrow. Men bästa är som sagt att ringa sas och fråga vad de kan hitta istället, en bra agent löser nog det.

Du har ju möjligheten att åka en dag tidigare på kvällen och ta en övernattning tex, kostar ofta cs 500 per natt vid Heathrow. Men bästa är som sagt att ringa sas och fråga vad de kan hitta istället, en bra agent löser nog det.
Sant, men rent praktiskt passar det alternativet med resa fredag oss tyvärr dåligt, som det ser ut just nu. Sen får jag väl se till hela familjen och inte bara mig själv. Hade jag rest själv kanske jag kört lite övernattning och "onödigt" lång connection och testat olika lounger. Nu får jag "smyga" in nördandet lite :D
Av det jag själv ser på United nu så lutar det åt Swiss även på ditresan, med 1:05 mellan flygen i Zürich. Om en dryg timme vet vi svaret! Blir nog ett inlägg i "Tallin stänger"-tråden.

Sen får jag väl se till hela familjen och inte bara mig själv. Hade jag rest själv kanske jag kört lite övernattning och "onödigt" lång connection och testat olika lounger. Nu får jag "smyga" in nördandet lite :D
Det låter som att det är dags att du kommer ut ur garderoben, som flygblad alltså. Och ta pratat med familjen om att de måste acceptera dig för den du är :)

Men bästa är som sagt att ringa sas och fråga vad de kan hitta istället, en bra agent löser nog det.
Det blev via Zürich med korta connection-tiden. Känns ok. Men jag kommer vid K-180 dagar kolla om Lufthansa släpper något roligt (möjligt i alla fall). B747-8 via Frankfurt vore lite coolt när vi ändå kommer åka Swiss hem också. Samt självklart spana på SAS vid K-120 dagar men det känns ju mer som en utopi med 4 C till på höstlovs-flighten till New York. (Hm, eller kanske kan det öppna sig via Chicago kanske... we will see!)

Jag bokade samma dag som biljetter släpptes med ANA F, var ingen stress då dessa låg kvar några dagar.
När jag söker på Air Canadas hemsida verkar det bara släppas biljetter för en person i first med ANA på alla datum jag kollat. Men det kanske är läge att ringa och kolla hur det verkligen ser ut alltså? Skulle vilja åka två personer i mars nästa år om det går. Jag tänkte bara om det var någon som har erfarenhet av hur det brukar se ut med tillgänglighet för två kontra vad Air Canada/United uppger.

Edit: Jag ringde och kollade och utbudet verkar stämma väldigt väl överens med vad som visas på Air Canada. En plats var bokningsbar de datum jag kikade på. Då återstår bara att försöka spana på när det eventuellt kan finnas två platser lediga. Det verkar inte vara speciellt vanligt.

Last edited:
Har under två år till och från bevakat ANA F och har vid några tillfällen snubblat på två platser men aldrig så man fått till t/r typ inom ett passande tidsfönster. Men om du kan tänka dig F ena riktningen och C andra så finns det nog bra chans. Nya C är ju riktigt fin också.

Har under två år till och från bevakat ANA F och har vid några tillfällen snubblat på två platser men aldrig så man fått till t/r typ inom ett passande tidsfönster. Men om du kan tänka dig F ena riktningen och C andra så finns det nog bra chans. Nya C är ju riktigt fin också.
Jag har sett en del som skrivit om ANA F i tråden om bokade bonusresor men jag gissar att det inte finns några andra knep än att ringa och testa och söka och hålla på helt enkelt!

Och det räcker för oss med att testa en väg och kanske beta av EVA Air på andra hållet exempelvis.

Jag har sett en del som skrivit om ANA F i tråden om bokade bonusresor men jag gissar att det inte finns några andra knep än att ringa och testa och söka och hålla på helt enkelt!

Och det räcker för oss med att testa en väg och kanske beta av EVA Air på andra hållet exempelvis.
Varför inte? Låter ju jättebra.

Jag brukar bencha främst Air Canada, Award Fares och United. Och ofta när platser syns på två av dem brukar SAS hitta dom. Tyvärr verkar inte Award Fares uppdateras lika bra som förr. Air Canada har varit bäst senaste tiden.

Toppen