Senaste nytt

USA vill lätta på inreserestriktioner i maj

ekf

Medlem
Undrar lite hur lyftandet av exportförbudet skulle hjälpa oss? Men detta är ju OT här
OT svar. Enligt uppgift i media har det producerats massor av Astra Zeneca-vaccin i USA som nu ligger och samlar damm pga att det inte är godkänt där ännu. Dessvärre så ska det tydligen vara kort "bäst före"-datum också, så om inte USA godkänner vaccinet eller gör ett undantag i "exportförbudet" i närtid så finns risken att vaccinet behöver kasseras.
 

enlunda

Medlem
OT svar. Enligt uppgift i media har det producerats massor av Astra Zeneca-vaccin i USA som nu ligger och samlar damm pga att det inte är godkänt där ännu. Dessvärre så ska det tydligen vara kort "bäst före"-datum också, så om inte USA godkänner vaccinet eller gör ett undantag i "exportförbudet" i närtid så finns risken att vaccinet behöver kasseras.

USA tänker skicka lite vaccin till sina grann länder. :)
USA har nått en milstolpe i sin vaccinationskampanj. Joe Biden hade som mål att 100 miljoner amerikaner skulle vara vaccinerade under hans 100 första dagar som president, och det målet ser han nu ut att uppnå – med marginal.

– Jag är stolt att säga att imorgon, 58 dagar efter att vi tillträtt, kommer vi ha nått vårt mål, sa Joe Biden enligt nyhetsbyrån AP.

Eftersom USA ligger så bra till med vaccinationerna kommer landet nu att försöka hjälpa grannländerna Mexiko och Kanada med vaccin, enligt Vita Huset.
 

raffe

Medlem
Trevligt att det börjar komma lite positivt :)
Annars ser jag personligen ingen anledning att lägga på tusenlappar i försäkring. Två veckor för två vuxna och ett barn är 3.000kr med Gouda.
Folksam: "Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om du reser till ett område som omfattas av UD:s avrådan."
 

Kimmen00

Medlem
Intressant prisskillnad på försäkringen där. Jag körde 1 månad med Gouda för 569kr för två vuxna för hela världen inkl USA.

PCR-test är dock dyrt som fan, men USA godtar redan nu det betydligt billigare antigentestet.

Antigentest på Arlanda 295 kr såg jag.
 
Det är fortfarande stopp för utfärdande av ESTA? Tänkte annars om man skulle fixa ett i förebyggande syfte, antar att väntetiden för ett nytt när de öppnar upp för inresa kan bli lång?
 

Bankiren

Medlem
Det är fortfarande stopp för utfärdande av ESTA? Tänkte annars om man skulle fixa ett i förebyggande syfte, antar att väntetiden för ett nytt när de öppnar upp för inresa kan bli lång?

Det tror jag inte - med betoning på tror. :D Antalet personer som hänger på låset vid öppnandet kan väl inte vara så extremt stort.
 

RickardG

Medlem
Läget förbättras av att det har tagit 60 och inte 100 dagar att få 100m amerikanare vaccinerade:
Biden says US on pace to hit his administration's goal of 100 million Covid-19 vaccine shots on Friday - CNNPolitics

Det som dock är mer intressant i mitt tycke är vilka villkor inresan får. Om det kräver vaccinpass, antikroppstest eller negativt PCR-test är det i praktiken inte större skillnad för en affärsresenär eftersom Nattional Interest Exception (NIE) verkar inte vara så svårt att få. Däremot för turism är det.

Det som är minst lika intressant är om UD släpper avrådan samtidigt. Annars ser jag personligen ingen anledning att lägga på tusenlappar i försäkring. Två veckor för två vuxna och ett barn är 3.000kr med Gouda. Lägg på 3.000kr för PCR test för två vuxna.

This too shall pass..... Jag väntar ett tag till, trots att jag saknar mina månatliga USA-besök.
En annan lika viktig faktor för mig är hur upplevelsen blir väl på plats. En massa verksamheter som har stängt, gått i konkurs, munskydd till höger och vänster och begränsningar för hur man får sitta och röra sig etc. kan påverka upplevelsen av en semester en hel del.
 

Senator

Moderator
En annan lika viktig faktor för mig är hur upplevelsen blir väl på plats. En massa verksamheter som har stängt, gått i konkurs, munskydd till höger och vänster och begränsningar för hur man får sitta och röra sig etc. kan påverka upplevelsen av en semester en hel del.

Precis. Vi var med familjen i Sorrrento, Italien i september. Det var inte som vanligt men det som underlättade var mängden andra människor. Vi var ensamma ofta eller det var långt mellan lagdelarna. Bilder från Florida säger inte samma sak tyvärr.

Trevligt att det börjar komma lite positivt :)

Folksam: "Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om du reser till ett område som omfattas av UD:s avrådan."

Jag har funderat på att byta så det kan vara läget. Helst vill jag dock resa med mitt AMEX-skydd :)
 

Bankiren

Medlem
En annan lika viktig faktor för mig är hur upplevelsen blir väl på plats. En massa verksamheter som har stängt, gått i konkurs, munskydd till höger och vänster och begränsningar för hur man får sitta och röra sig etc. kan påverka upplevelsen av en semester en hel del.

Precis. Det lär nog ta ett par månader för samhället att ”starta upp”. Nya aktörer som tar över konkursbon mm.
 
Toppen