Långresa och försäkring - bara Amex Platinum som gäller?

apisto

New member
Hej!

Planerar åka till USA i typ 3 månader i slutet av året om inte corona ställer till det fullständigt - då blir det nog till våren istället - och har väldigt sent omsiders omprövat mitt beslut att bonuspoängsjakt enbart leder till högre utgifter och således skaffat mig både SAS MC premium samt hoppat på bonuskampanjerna Sas Amex Premium 30k EB extrapoäng och planen är att hoppa på uppgraderingsrejset till SAS Amex Elite för 30k EB ytterligare.

Dock inser jag nu som en newbie att jag i försäkringsfrågan kollat på platinum (som gäller för 120 dagar) och sen kollat jämförande SAS Eurobonusvariant (elite) som är den bästa och tänkt att det är samma, vilket såklart inte stämmer. Platinum gäller 120 dagar och Elite enbart 60. Min plan för min resa är ca 90 dagar så Elites 60-dagars-försäkring är inte värt ett korvöre vad jag förstår på min resa.

Jag har kollat med min vanliga hemförsäkringsleverantör (Trygghansa) gällande förlängd reseförsäkring till 90 dagar och kosten motsvarar nästan ett år på Platinum, och ger inte samma deal som jag som lekman läser ut av Platinumförsäkringen från amex. (5 pers - 2 vuxna o 3 kloner)

Frågan är vad jag gör nu?!

Det verkar som mitt bästa alternativ är att skaffa ett Amex Platinum och köra resan på den, men hur gör jag med mitt nuvarande SAS Amex Premiumkort, min poängintjäning och mitt framtida mål med EB-bonusresor?

Jag hade ju planerat att köra på med Elite framöver, och kommer som läget är fortsätta ha spend på 300k per år gissningsvis. Målbilden långsiktigt här är ju att få massa bonuspoäng, trigga 241 och kunna åka med fru och alla 3 ungar någonstans roligt för bonuspoäng vid senare tillfälle.

Dock gäller ju inte Elites försäkring då resan är över 60 dagar.

Hittar inget erbjudande om SAS Amex premium (som jag har nu) uppgradering till Amex Platinum.

Amex platinums reseförsäkring verkar nice för en lekman, och jag kan inte hitta ngn billigare extern part för reseräkningsbiten med motsvarande villkor.

Hur hade ni reseexperter på BC gjort i mitt läge, där jag

- fortfarande vill åka på bonusresa med hela familjen så småningom där jag förstått det som 1 voucher inte räcker när man är 5

- måste ha en vettig reseförsäkring för 5 pers, där 4 är kleningar och drar på sig massa skit.

Ska jag

- Amex Platinum för allt med resan, och bara fortsätta ta andra utgifter än resan med SAS Amex premium för EB, samt efter resan säga upp amex platinumkortet och när min nya sas-period börjar 2022 (1 Juni) uppgradera från amex premium till amex elite för att få statuspoängen på rätt sida om brytet.

- Byta ut mitt nuvarande SAS Amex Premium asap till ett Amex Platinum för att försöka tjäna in så mkt poäng som möjligt att växla MR till EB så småningom, eller annat bonusprogram.

- Amex Platinum för allt med resan, Uppgradera mitt SAS Amex Premium till Amex Elite för att få 30k extrapoäng (samt förmodad EBG-status pga alla mina resor) och ta alla andra utgifter på det. DVS Amex SAS Elite för allt vanligt, samt Amex Platinum för allt reserelaterat samt SAS MC Premium när inget Amex funkar. (=13kkr i kortavgifter vilket svider aningens även om jag vet att det är ogrundat då man får saker för pengarna).

- Uppgradera mitt sas amex premium till sas amex Elite för att få extra 30k bonuspoäng, betala resan med den men teckna separat reseförsäkring (t.ex. via min hemförsäkring) och ta avis/sixts hyrbilsförsäkring. Inget Platinum.

Som extra lirare i ekvationen kommer jag ha hyrbil under de här 90 dagarna, så hyrbilsförsäkring för typ en full size suv - Suburban el likn - ligger med i ekvationen, och där täcker inga andra externa försäkringstjänster så lång hyrtid (norwegian 31d,insurance4carhire gäller bara 60 dagar), så antingen Platinum här eller köra på Avis/Hertz/Sixt egna. Det är ju USA, så vill ha bra försäkring på bilen.Möjligt också att Platinums ökning av statusnivåer hos hyrbilsföretagen gör att bilhyran blir billigare?

Kommer ett extra Platinumkort i tillägg till SAS Premium/Elite sänka mitt kreditutrymme på korten? Har kanske för många andra kreditkort redan, tycker Amex är lite väl låg som det är just nu, och blir det halva så kommer jag inte kunna nyttja den, då får jag byta helt till bara Platinum.

Platinums förmåner verkar på flygplatser gälla kortinnehavare+1, så med Platinums extrakort så har vi 2 innehavare+2 ungar täckta. Gissar att det är helt kört att få med min tredje grabb (4åring) också på fasttrack/lounger osv?

Det har hänt förut (ganska ofta) att jag tänkt fel så tacksam för all input. Resan är ju om ett tag så ingen brådis på ett sätt, däremot måste jag trigga uppgraderingen SAS Amex Premium -> Elite innan mars slut för att få de extra EB-bonuspoängen om jag vill göra den förändringen.

Skaffa båda.

Vad gäller hyrbilen så brukar fullförsäkring med 0 självrisk ingå när man hyr bil i USA som svensk. Du kan testa redan nu att använda Amex Platinum AWD hos tex Hertz, men enligt min erfarenhet ger en ingen wow rabatt.

Ok Tack för input!

Ger två Amexkort att de sänker ens kreditnivå per kort? Hjälper det isåfall om jag klipper ett kort som numer inte används (med samma limit som jag har idag på mitt nuvarande amex).

Tack, låter bra.

Då kör jag på med uppgradering till Elite nu, och så skaffar jag ett Platinum också.

Apisto skrev:Ger två Amexkort att de sänker ens kreditnivå per kort?Klicka för att utvidga...

Inga garantier att det gäller i alla situationer, men när jag skaffade ett Platinum som komplement till mitt Elite, så fick jag samma kreditutrymme på Platinum som jag redan hade på Elite (dvs jag dubblade det totala utrymmet direkt). Det totala utrymmet hos Amex blev då ~40% av årsinkomsten.

Givet din lite ovanliga resa, att du är borta 3 månader i sträck, så är nog Platinums försäkring svårslagen. Men Elite är och förblir det som ger flest eurobonuspoäng. Om du har en spend som räcker, så skulle jag lägga allting som krävs för försäkringen (dvs i praktiken flyg, hotell) på Platinum, och sedan byta till ett Elite (gör det gärna snarast, inte vänta till juni) och lägga all övrig spend på Elite. Detta under förutsättningen att du får upp 300k i spend på Elite, under 9 månader och utan flyg/hotellbokning. Här kan det vara värt att försöka "betala för spend" genom att t.ex. använda Billhop.

Ett tips när du kollar hyrbil och ska vara borta så länge (om du ska bilen hela perioden).

Det är oftast mycket billigare att hyra bil utanför flygplatsen.

Om du orkar lägga lite tid, så kan det löna sig om du hyr första veckan på flygplatsen, och sedan återlämnar den och hyr en ny (samma modell) på en station utanför stan. Men om du ska vara borta 3 månader så kanske ni har tänkt att resa runt en del...

Tänkte göra bytet från Premium till Elite nu innan mars är slut för att få ta del av uppgraderingskampanjen. Min kvalificeringsperiod på SAS slutar 31 maj, så inte helt optimalt att få det i slutet på perioden, men 30k extrapoäng känns värt det. Juni var mer om jag skulle vänta tills nästa år igen med att uppgradera.

Med Billhop finns möjlighet att få upp på 300k på Elite-kortet i år trots missade första kvartalet, men det kan nog bli lite tajt eftersom resan blir på Platinumkortet, får räkna lite på det och se om det är görligt. Dumt att betala för Billhop om jag bara kommer nästan fram.

JohnR skrev:Ett tips när du kollar hyrbil och ska vara borta så länge (om du ska bilen hela perioden).Det är oftast mycket billigare att hyra bil utanför flygplatsen.Om du orkar lägga lite tid, så kan det löna sig om du hyr första veckan på flygplatsen, och sedan återlämnar den och hyr en ny (samma modell) på en station utanför stan. Men om du ska vara borta 3 månader så kanske ni har tänkt att resa runt en del...Klicka för att utvidga...

Tack, ska spana! Vi tänkte ha en bas från början i San Diego, men sen åka runt en del. Ev åka hem från SFO.

En faktor att betänka kring att ha Elite istället för ett Premium (eller ett SAS MC) är när man behöver sina vouchers. Är ni fem personer och har tänkt er åka bonus till t.ex. Nordamerika behöver ni 325.000 EB-poäng och tre vouchers om ni vill åka i Business. Ligger ni på en ganska liten pott EB-poäng i dagsläget och inte spenderar några större pengar på årsbasis kommer det att ta ett tag att spara ihop 325.000 EB-poäng.

Femårskostnaden för ett Elite landar på 24000:- och kör man istället på ett Premium i fyra år+Elite ett år landar det på 9600:-.

Spenderar ni 300.000:- om året med Elite så tjänar ni in 300.000 EB-poäng på fem år. Kör ni på Premium fyra år+Elite ett år (för att få ihop tre vouchers) landar ni på 240.000 EB-poäng. Om 60.000 EB-poäng är värt 14.400:- (24 öre per poäng) får ni avgöra själv men betänk att man kan köpa poäng för 20 öre styck.

Givetvis kan det finnas andra fördelar med att köra Elite-kort men tänkte ändå informera om ovanstående.

Edit: Litet räknefel i första versionen av inlägget.

Jag hade kört triggat Amex Elite och skaffat ett platinum.

Priority pass etc. gör det mycket trevligare och flyga, Platinum ger dig access till Amex Loungerna i USA. Men som @MrRob skriver kolla dig inte blint på poängen utan gör en riktig kalkyl.

JohnR skrev:Ett tips när du kollar hyrbil och ska vara borta så länge (om du ska bilen hela perioden).Det är oftast mycket billigare att hyra bil utanför flygplatsen.Om du orkar lägga lite tid, så kan det löna sig om du hyr första veckan på flygplatsen, och sedan återlämnar den och hyr en ny (samma modell) på en station utanför stan. Men om du ska vara borta 3 månader så kanske ni har tänkt att resa runt en del...Klicka för att utvidga...

Min senaste USA resa gjorde jag precis detta istället för att boka på EWR så åkte vi in till Sixt på Manhattan (Battery park) - en station med bara Cadillacs, och sparade ca 300 dollar - sparade nästan 200 dollar på att uppdatera bokningen och göra en ny varje dag tills priset började gå upp igen. Så det finns mycket pengar att spara om man kollar runt och jämför.

@Apisto Du kanske ska köpa en bil och rulla runt och sen skeppa hem den? Blir billigt och bra och du är en bil rikare!

MrRob skrev:En faktor att betänka kring att ha Elite istället för ett Premium (eller ett SAS MC) ärnärman behöver sina vouchers. Är ni fem personer och har tänkt er åka bonus till t.ex. Nordamerika behöver ni 325.000 EB-poäng och tre vouchers om ni vill åka i Business. Ligger ni på en ganska liten pott EB-poäng i dagsläget och inte spenderar några större pengar på årsbasis kommer det att ta ett tag att spara ihop 325.000 EB-poäng.Femårskostnaden för ett Elite landar på 24000:- och kör man istället på ett Premium i fyra år+Elite ett år landar det på 9600:-.Spenderar ni 300.000:- om året med Elite så tjänar ni in 300.000 EB-poäng på fem år. Kör ni på Premium fyra år+Elite ett år (för att få ihop tre vouchers) landar ni på 240.000 EB-poäng. Om 60.000 EB-poäng är värt 14.400:- (24 öre per poäng) får ni avgöra själv men betänk att man kan köpa poäng för 20 öre styck.Givetvis kan det finnas andra fördelar med att köra Elite-kort men tänkte ändå informera om ovanstående.Edit: Litet räknefel i första versionen av inlägget.Klicka för att utvidga...
Grymt, stort tack för inputen. Jo, jag har använt Holméns excel för att räkna vad jag får för intjäning med de olika korten. Det är inte så illa att jag är på 0 EB sen förut, men tar nog minst först till åtminstone slutet av 2022 innan jag få >325k, så vouchers som triggas i år förstår jag det som är giltiga tom 2022-12-31 och innan dess så måste man ha bokat sin resa. Kanske får vaska årets vouchers, eller så får man väl bekosta resten av stolarna själv, alt att ungarna få stanna hemma. Har inte funderat ännu hur man ska optimera vouchers, men sett att flera verkar köra separat konto till frugan och på så sätt kunna få in en tredje på samma år. Vet dock inte om vi har spend på 450k som vi kan ta på Amex då jag inte har historik, och inte vågat räkna förut var alla pengar tar vägen...

Dbodenfo skrev:Jag hade kört triggat Amex Elite och skaffat ett platinum.Priority pass etc. gör det mycket trevligare och flyga, Platinum ger dig access till Amex Loungerna i USA. Men som@MrRobskriver kolla dig inte blint på poängen utan gör en riktig kalkyl.Min senaste USA resa gjorde jag precis detta istället för att boka på EWR så åkte vi in till Sixt på Manhattan (Battery park) - en station med bara Cadillacs, och sparade ca 300 dollar - sparade nästan 200 dollar på att uppdatera bokningen och göra en ny varje dag tills priset började gå upp igen. Så det finns mycket pengar att spara om man kollar runt och jämför.@ApistoDu kanske ska köpa en bil och rulla runt och sen skeppa hem den? Blir billigt och bra och du är en bil rikare!Klicka för att utvidga...
Haha, köper jag en ny suburban där så lär jag inte behöva oroa mig för att inte tjäna in mina extra EB-poäng iaf...

Ska verkligen ta en titt på kost för olika hyrställen. Bra tips. Är ju rätt lång tid jag vill ha bil så blir lite smådyrt.

Apisto skrev:Grymt, stort tack för inputen. Jo, jag har använt Holméns excel för att räkna vad jag får för intjäning med de olika korten. Det är inte så illa att jag är på 0 EB sen förut, men tar nog minst först till åtminstone slutet av 2022 innan jag få >325k, så vouchers som triggas i år förstår jag det som är giltiga tom 2022-12-31 och innan dess så måste man ha bokat sin resa. Kanske får vaska årets vouchers, eller så får man väl bekosta resten av stolarna själv, alt att ungarna få stanna hemma. Har inte funderat ännu hur man ska optimera vouchers, men sett att flera verkar köra separat konto till frugan och på så sätt kunna få in en tredje på samma år. Vet dock inte om vi har spend på 450k som vi kan ta på Amex då jag inte har historik, och inte vågat räkna förut var alla pengar tar vägen...Klicka för att utvidga...

Om du når poängmålet tidigast i slutet av 2022 hade jag personligen satsat på att köra Premium under 2021 och sedan värva frugan till Elite för att använda det under 2022 för att få ihop två vouchers. Sedan värvar hon dig till Premium Q1 2023 som ni använder tills ni når en tredje voucher.

Då har ni två vouchers som är giltiga till 2023-12-31 och en till 2024-12-31 samt de poäng ni behöver för resan (om din poängbudget stämmer) till en kortkostnad på 1200:- för 2021, 4800:- för 2022 och den tid ni behöver under 2023 för tredje vouchern. Totalt 6600:- om vi räknar på 6 månader Premium under 2023.

Vi kör Elite och SAS MC Premium som används till alla vardagsärenden men även Amex Platinum vi uteslutande använder för resor. Ser det mer som ett "bekvämlighetskort" eftersom det ger lite uppgraderingar, loungebesök etc. varför årskostnaden känns överkomlig för vad vi får för att ha kortet.

MrRob skrev:Om du når poängmålet tidigast i slutet av 2022 hade jag personligen satsat på att köra Premium under 2021 och sedan värva frugan till Elite för att använda det under 2022 för att få ihop två vouchers. Sedan värvar hon dig till Premium Q1 2023 som ni använder tills ni når en tredje voucher.Då har ni två vouchers som är giltiga till 2023-12-31 och en till 2024-12-31 samt de poäng ni behöver för resan (om din poängbudget stämmer) till en kortkostnad på 1200:- för 2021, 4800:- för 2022 och den tid ni behöver under 2023 för tredje vouchern. Totalt 6600:- om vi räknar på 6 månader Premium under 2023.Vi kör Elite och SAS MC Premium som används till alla vardagsärenden men även Amex Platinum vi uteslutande använder för resor. Ser det mer som ett "bekvämlighetskort" eftersom det ger lite uppgraderingar, loungebesök etc. varför årskostnaden känns överkomlig för vad vi får för att ha kortet.Klicka för att utvidga...
Ah, så kan man ju göra såklart, behöver inte tjäna in till alla 3 på samma år. Med värvningskampanjer blir det ju lite extra poäng där också.

Tänkte nog ändå hoppa på Elite nu då jag får 30k extra eurobonuspoäng iom uppgraderingskampanjen, det är ju ändå motsvarande 6000kr på 0,20 öre per poäng - plus att jag får EBG med Elite, vilket jag annars inte kommer fixa utan runs (inte populärt hemma att dumpa 3 barn för att jag ska ut o flyga lite). (insåg också nu att jag inte räknat med de 60k bonuspoängen + värvningspoäng i min bonuskalkyl).

Eg kanske jag borde värva frugan till SAS Amex classic, och sen får hon värva mig till Amex Platinum som jag kör för resan och sen kör vi ändå vidare med Elite och SAS MC Premium. Argh, dessa optimeringar

Axxo skrev:Glöm inte att Amex kortens försäkring inte gäller om UD avråder till just din destination.Klicka för att utvidga...
Just ja, jag har ju sett andra använda Gouda som alternativ. Bra, jag ska dubbelkolla vad status är innan jag bokar.

Vad händer om man betalar flygbiljetter med Platinum och övriga resekostnader (hotel, hyrbil ocv) med Elite ? Gäller Platinum eller Elite försäkring för resan ?

Jag har betalt förkommande resor med platinum (Amex 241 resan) och nu måste börja lägga allt på Elite, men vill inte riskera min försäkring

Back