Senaste nytt

Ekonomi + Business eller 2 x Premium Ekonomi med Lufthansa?

Jag har 142 000 Miles & More-miles som går ut den 31:e mars. Jag tänkte åka till Mexiko eftersom det verkar vara ett av de länder som är smidigast att resa till. Jag vill inte betala Lufthansas hutlösa avgifter så därför tänkte jag välja alternativen som har rabatterade avgifter, men högre miles-kostnad istället. Jag ser 2 alternativ:

A. Utresa (dagflyg) i ekonomi och hemresa (nattflyg) i businessclass.
B. Premium ekonomi i båda riktningarna.

Vad hade ni valt?

Last edited:
Jag skulle säga att Lufthansa Premium och SAS Plus är väldigt lika. Och en stor skillnad jämfört med Economy när det gäller att sova.

Fördelen med Economy dit och Business hem är att det kanske är lättare att uppgradera på ditvägen. Jag skulle nog välja samma.

Jag skulle säga att Lufthansa Premium och SAS Plus är väldigt lika. Och en stor skillnad jämfört med Economy när det gäller att sova.

Fördelen med Economy dit och Business hem är att det kanske är lättare att uppgradera på ditvägen. Jag skulle nog välja samma.
Uppgradera är inte aktuellt (kan man ens uppgradera Lufthansa-awards?), då hade jag lika gärna kunnat bokat businessclass från första början. Så här ser kalkylen ut:

A1: CPH-MEX ekonomi: 45000 miles + 696 SEK. MEX-CPH businessclass: 83000 miles + 833 SEK. Totalt: 128 000 miles + 1529 SEK.
A2: CPH-MEX ekonomi: 35000 miles + 1611 SEK. MEX-CPH businessclass: 83000 miles + 833 SEK. Totalt: 118 000 miles + 2444 SEK.
B: CPH-MEX t o r premium ekonomi: 125 000 miles + 1543 SEK.
C. CPH-MEX t o r businessclass: 127 000 miles + 4295 SEK. För dyrt, då sparar jag hellre 2766 SEK och väljer alternativ A1.

Med alternativ A2 och B kommer jag dessutom att ha (minst) 17 000 miles över, som räcker till en enkelresa inom Europa, men vad ska jag boka? Troligtvis kommer jag ändå att få vaska biljetten för att landet i fråga kommer att kräva ett 2000-kronors CPR-test.

Jag tänkte mig att det ibland finns möjlighet att uppgradera vid incheckningen, inte med poäng. Hade jag bokat Economy och fått erbjudande om att uppgradera till Business för 2766 kr vid incheckningen skulle jag idag ta det utan att blinka. För några år sedan var det tvärtom för min del. Då hade jag inte varit beredd att betala så mycket extra för Business.

Men vilket alternativ som passar bäst beror på hur ofta man reser, ekonomiska prioriteringar i övrigt osv. För egen del skulle jag hellre flyga Business fram och tillbaka, och spara in de pengarna genom att kanske bo billigare eller spara in på något annat på hemmaplan.

LH erbjuder ibland uppgraderingar vid gate, oftast när det är överbokat i någon klass. Men det är inte billigt. 5-800 euro for PE->C har jag sett.

Alt A. Även om jag tycker LH Premium är bra så är ju C 1000 ggr bättre.

Kör C dit o smörj kråset o sen ta sömntablett hem.

Alt tvärtom för att sova ok. Men i C vill jag helst vara vaken för min del. Hemresan e kortare oxå, man ska ju optimera tid i C..

Toppen