Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
Här kommer lite tråkiga nyheter om denna analys från analysföretaget Cirium som drar slutsatsen att större delen av Asien kommer hålla stängt hela 2021: https://www.businesstraveller.com/b...ders-expected-to-remain-shut-throughout-2021/

Asia-Pacific authorities keen to defer travel until 2022 | Analysis | Flight Global
Trista nyheter men har förståelse för den försiktiga hållningen.

Jag försöker fortfarande hoppas att det kan komma igång till slutet av året men håller sakta på att förlika mig med att 2021 kan bli första året på 2000-talet utan en interkontinental resa för mig.
 

Maja

Medlem
Här kommer lite tråkiga nyheter om denna analys från analysföretaget Cirium som drar slutsatsen att större delen av Asien kommer hålla stängt hela 2021: https://www.businesstraveller.com/b...ders-expected-to-remain-shut-throughout-2021/

Asia-Pacific authorities keen to defer travel until 2022 | Analysis | Flight Global
Ser hur min First First i oktober med ANA brinner inne och dotterns och min resa till Tokyo på höstlovet. :(

Frågan är om man ska vara proaktiv redan nu innan vouchern har gått ut den 31/3, eller om man ska hålla tummarna att SAS faktiskt kommer fullfölja vad som står i deras FAQ att de kommer tillåta ombokning även efter vouchern har gått ut så länge det är till samma destination?!?
 

Senator

Moderator
Ser hur min First First i oktober med ANA brinner inne och dotterns och min resa till Tokyo på höstlovet. :(

Frågan är om man ska vara proaktiv redan nu innan vouchern har gått ut den 31/3, eller om man ska hålla tummarna att SAS faktiskt kommer fullfölja vad som står i deras FAQ att de kommer tillåta ombokning även efter vouchern har gått ut så länge det är till samma destination?!?

Jag skulle vänta en månad till. En månad är en evighet i denna pandemi.
 

MTheC

Medlem
Ser hur min First First i oktober med ANA brinner inne och dotterns och min resa till Tokyo på höstlovet. :(

Frågan är om man ska vara proaktiv redan nu innan vouchern har gått ut den 31/3, eller om man ska hålla tummarna att SAS faktiskt kommer fullfölja vad som står i deras FAQ att de kommer tillåta ombokning även efter vouchern har gått ut så länge det är till samma destination?!?
Hade faktiskt missat att de skriver detta i sin FAQ. Hoppas verkligen de håller fast vi det, har 4 pers till Singapore bokade i påsk (ombokad från förra påsken) och 4 pers med ANA i First till Tokyo i sommar där alla är gjorda med utgångna vouchers (vissa utgånga för lång tid sedan).

Vore ju fantastiskt om SAS verkligen levererar på detta.
 

Maja

Medlem
Hade faktiskt missat att de skriver detta i sin FAQ. Hoppas verkligen de håller fast vi det, har 4 pers till Singapore bokade i påsk (ombokad från förra påsken) och 4 pers med ANA i First till Tokyo i sommar där alla är gjorda med utgångna vouchers (vissa utgånga för lång tid sedan).

Vore ju fantastiskt om SAS verkligen levererar på detta.
Då inväntar jag med spänning din rapport hur det blir när du ska boka om dessa resor.

Om resan ställs in helt så får du 1 månad på dig att boka om efter det att den avbokas är det jag har fått bekräftat från SAS Kundtjänst (sen tar vi det med en rejäl nypa salt).

Men enligt FAQ:en så ska man ju kunna boka om innan resan startar även fast vouchern har gått ut.

Förra årets resa till Singapore/Bangkok blev ombokad till Bali/Singapore i juni/juli i sommar med voucher som gått ut och sedan blev förlängd till november. Den resan känns inte realistiskt i nuvarande läge, men som @Senator så kan ju mycket hända innan dess.

Försöker hitta något inre lugn och sitter kvar i båten och inväntar och ser vad som händer. Har svårt att boka om min resa till något annat datum som är släppt nu oavsett. :eek::oops:
 

RickardG

Medlem
2021w06_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic (1).jpg


Ja det är lite blandat just nu när det gäller förändringarna. Grekland går åt fel håll, Spanien märkbart förbättrat. I övrigt lite hit och dit med olika regioner men inga större skillnader i stort.
 

Attachments

  • 2021w06_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic (1).jpg
    2021w06_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic (1).jpg
    83,2 KB · Visningar: 115

MTheC

Medlem
Kommer tydligen erbjudas (låter som nästintill obligatoriskt) covid test på Arlanda för Stockholmare. Stockholmare covid-testas på Arlanda
Antar att det blir kostnadsfritt då också, känns som en positiv grej så slipper man hålla på och boka tid. Hoppas de kör samma effektiva uppsättning som de har lyckats med på flygplatsen i Helsingfors.
 

Tomas E

Medlem
Kommer tydligen erbjudas (låter som nästintill obligatoriskt) covid test på Arlanda för Stockholmare. Stockholmare covid-testas på Arlanda
Antar att det blir kostnadsfritt då också, känns som en positiv grej så slipper man hålla på och boka tid.
Paywall, så kan inte läsa hela. Om det är region Stockholm som ordnar är det rimligen gratis för regioninvånare. Men det har inte varit tidsbokning utan hemkörning med taxi som gällt i Stockholm för regionens prov hittills. Jag har dock inte fått något utkört på helgen utan bara vardag, de två omgångar jag beställt detta (dec och feb), så det är ju lättare att uppfylla "ta prov snarast" om det går att ta prov direkt på Arlanda.
 

MTheC

Medlem
Paywall, så kan inte läsa hela. Om det är region Stockholm som ordnar är det rimligen gratis för regioninvånare. Men det har inte varit tidsbokning utan hemkörning med taxi som gällt i Stockholm för regionens prov hittills. Jag har dock inte fått något utkört på helgen utan bara vardag, de två omgångar jag beställt detta (dec och feb), så det är ju lättare att uppfylla "ta prov snarast" om det går att ta prov direkt på Arlanda.
Missade att det var paywall men kortfattat så säger artikeln inget om kostnaden men just att det är begränsat till Stockholmare antyder det.

Citat från texten är:
”Innan resenärerna ens hunnit plocka upp sitt bagage kan nu alla stockholmare som landar på Arlanda från utlandet covid-testas. Samtliga positiva provsvar kommer att kontrolleras för de nya virusmutationerna för att försöka förhindra att mutationerna får samma fart och fäste här i Stockholm som i andra delar av världen”

Sen anges även att Region Stockholm har erbjudit Folkhälsomyndigheten att testa alla svenskar som landar på flygplatsen, oavsett var i landet de är hemmahörande. Antar att det erbjudandet är kopplat till att man i sådana fall vill ha ersättning för det.
 

lucasd

Medlem
Paywall, så kan inte läsa hela. Om det är region Stockholm som ordnar är det rimligen gratis för regioninvånare. Men det har inte varit tidsbokning utan hemkörning med taxi som gällt i Stockholm för regionens prov hittills. Jag har dock inte fått något utkört på helgen utan bara vardag, de två omgångar jag beställt detta (dec och feb), så det är ju lättare att uppfylla "ta prov snarast" om det går att ta prov direkt på Arlanda.
Det är mycket riktigt kostnadsfritt för de som bor i Region Stockholm. Som jag förstod det får övriga inte testa sig där alls i dagsläget..

Ska finnas ett test typ vid band 2 och ett vid band 7.
 
Toppen