Senaste nytt

SAS Mastercard Flypremium - Reducerat intjäningskrav

Dom kommer helt säkert minska sin omsättning då många med mig väljer andra kort efter 100k som är en liten summa för förmånerna. Men de kanske tjänar mer på kortavgift än omsättning.

Fast FlyPremium-nivåerna är ju inte baserat på spend, utan på total poängintjäning, dvs det är inte efter 100kSEK spend som man kommer upp i högsta nivån (för tillfället), utan efter 100k intjänade EB-poäng, så det påverkar ju inte huruvida man väljer att använda sitt Mastercard eller inte för att handla. (Man kan ha högsta FlyPremium-nivån utan att ha spenderat en enda krona med sitt Mastercard Premium).

Dom kommer helt säkert minska sin omsättning då många med mig väljer andra kort efter 100k som är en liten summa för förmånerna. Men de kanske tjänar mer på kortavgift än omsättning.
Det är ju inte 100k spend på kortet det handlar om, utan totalt antal eb poäng in på kontot... Du kan få högsta flypremium utan att använda kortet en enda gång såvitt jag vet...

Fast FlyPremium-nivåerna är ju inte baserat på spend, utan på total poängintjäning, dvs det är inte efter 100kSEK spend som man kommer upp i högsta nivån (för tillfället), utan efter 100k intjänade EB-poäng, så det påverkar ju inte huruvida man väljer att använda sitt Mastercard eller inte för att handla. (Man kan ha högsta FlyPremium-nivån utan att ha spenderat en enda krona med sitt Mastercard Premium).

Det är ju inte 100k spend på kortet det handlar om, utan totalt antal eb poäng in på kontot... Du kan få högsta flypremium utan att använda kortet en enda gång såvitt jag vet...
Tänkte inte på detta. Tankevurpa.

Jag har kortet och har nått upp till högsta nivån utan att knappt använda kortet. De räknar ju på totalen, så de poäng man tjänar via andra kort (AMEX m.fl) räknas också in.

EDIT: Missade att mha321 redan påpekat. :)

Baksidan med detta är att några fler kommer kunna boka dom få business-platser som SAS släpper.

Så behöver det inte nödvändigtvis vara eftersom det antagandet innebär att det totala antalet kortinnehavare som når nivån ökar jämfört med tidigare siffror.

Med tanke på världsläget så är min helt ovetenskapliga gissning att det totala antalet blir någorlunda det samma eftersom så få resor och många inte använder lika mycket pengar på sina kort. Beslutet handlar väl mer om att undvika ”customer churn” Mao att användare säger upp kortet än att öka antalet med förmånen. Även denna förmån har en extrakostnad som någon måste bära.

Baksidan med detta är att några fler kommer kunna boka dom få business-platser som SAS släpper.
Samma typ av baksida som med alla förlängda statusar och liknande.

Det är nog relativt få som nyanskaffar kortet under den här perioden generellt, så det blir nog inte så mycket värre än det var innan. Men det är klart att utan det hade det blivit bättre (för de som klarat statusen ändå).

Toppen