Senaste nytt

I natt jag drömde...

Bergen-Flesland (BGO) med passagerarunderlag som är det halva av Göteborg-Landvetter (GOT) har ca 15% flera passagerare.
Oslo-Gardermoen (OSL) med passagerarunderlag som är det halva av Stockholm-Arlanda (ARN) har ca 10% flera passagerare

Källa: List of the busiest airports in Europe - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag betvivlar inte de där siffrorna en sekund, men hur mycket av det är inrikes i Norge? Det är ju tyvärr så att det är det enda effektiva sättet att resa om man ska mellan städer i Norge.

Problemet med Göteborg är bara att det inte är en huvudstad samt att Stockholm är den finansiella och näringsmässigt riktiga platsen att lägga en hub på. Jag måste dock säga att jag håller helt med om att Göteborg är en ytterst trevlig landsortsstad med en himla massa goa gubbar :)

Tvärt om. Just det att inte Göteborg är en huvudstad skulle möjliggöra att den blir huvudhub för SAS. Ingen huvudstad behöver känna sig trampad på tårna. Lätt för alla att ta sig dit. Härligt goa människor som möter dig på flygplatsen, oftast med ett brett leende på läpparna när de inser att du är 08:a.

Plats för expansion åt alla håll :) Framtidsförslaget helt enkelt, dvs inte ett förslag vilket som helst utan DET ultimata FÖRSLAGET!

Ha en bra helg.

Toppen