Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

palmen

Moderator
Har min period 1/1 -31/12 och trots att jag bara hade en resa förra året blev min status förlängd. Nu undrar jag vad ni tror sannolikheten är för att SAS förlänger ytterligare? Frågar eftersom jag troligen kommer missa minst ett halvår till av de jobbresor som tidigare var standard.
Att de förlänger mer än april är troligt. Om de förlänger ända bort till nästa årsskifte är det väl mindre sannolikhet att de gör, men ändå inte otänkbart. Tips är ju att se till att ha mastercard premium så du får in 12k statuspoäng. Sen kan du krydda med Elite och flyga in 13k poäng i worst case scenario.
 

mha321

Medlem
Har min period 1/1 -31/12 och trots att jag bara hade en resa förra året blev min status förlängd. Nu undrar jag vad ni tror sannolikheten är för att SAS förlänger ytterligare? Frågar eftersom jag troligen kommer missa minst ett halvår till av de jobbresor som tidigare var standard.
Svårt att sia, det beror nog helt på hur recovery ser ut.

I förra omgången fick man besked runt 4-5 månader innan periodens utgång, man kan gissa att beslutet togs någon månad före det kanske. Utifrån det kan man gissa att för er med utgång i dec så beror det mycket på hur situationen ser ut framåt sommaren.
 

FF#1

Medlem
Ett rimligt antagande bör väl vara att man har minst minst 6 månader kvar av normalitet på sin kvalifikationsperiod för att ha en rimlig chans att kunna återkvala. Som det är nu så är ju flygandet ytterst begränsat.

vi får väl se vad som händer...
 

Homer

Medlem
De borde även förlänga giltigheten på poängen, och det är det fler som tycker

SAS slettet bonuspoeng: – Dette er umoralsk – E24

Forbrukerrådet mener likevel kunder kan kreve forlengelse. Det viser til sterkt redusert tilbud.
– Koronasituasjonen har gjort at poengene ikke kan brukes som forutsatt, sier jurist Skarderud.


Eurobonus har blant bransjens mest sjenerøse poenggyldighet, ifølge pressesjef John Eckhoff i SAS.

:rolleyes:
Jo tjena, för väldigt många räcker det med någon form av aktivitet på kontot för att förlänga giltigheten på poängen.
 

Canadien

Medlem
Miles&More är dock sämre än SAS när det gäller giltighet på poäng. Men jag håller med om att det vore ett enkelt sätt att behålla lojala kunder att förlänga dem ett år eller två.
 
Är SAS smarta så bör de vara generösa med förlängningar för det finns ett stort "uppdämt" behov av resor.
Jag har 0 mil sedan feb förra året och mitt resebehov är "enormt" och jag kommer framöver när vi når ngn form av "normalitet" ta det "bolaget" som snabbast kan ge mig "perks".

Å jag har bara ett år till GFL och det är ett starkt incitament för mig att köra SAS men min period hår ut sista aug och jag tror inte att mina resor kommer igång tidigast til sommaren om ens då.
Å andra sidan så undrar man hur länge SAS kommer "överleva" som bolag om det här fortsätter?
 
Last edited by a moderator:

Hafermann

Medlem
Hörde idag att Quantas tagit beslut att deras medlemmar får förlängd status om de genomför en (1) flygning under kvalifikationsperioden. Kanske ngt att ta efter?
 
Hörde idag att Quantas tagit beslut att deras medlemmar får förlängd status om de genomför en (1) flygning under kvalifikationsperioden. Kanske ngt att ta efter?

Tycker det låter som ett oerhört konstig grej. Få folk att flyga bara för sakens skull.
Bättre att då istället erbjuda en förlängning av statusen för X kr istället om det nu är så att det primära är att få in pengar.

”Förläng din status i ett år för 2.500 kr eller 50.000 Eurobonuspoäng”
 

sandek

Medlem
Är SAS smarta så bör de vara generösa med förlängningar för det finns ett stort "uppdämt" behov av resor.
Jag har 0 mil sedan feb förra året och mitt resebehov är "enormt" och jag kommer framöver när vi når ngn form av "normalitet" ta det "bolaget" som snabbast kan ge mig "perks".
Samma här. Både jobb och privat. Väldigt mycket som ”behöver” göras, och om SAS inte förlänger så blir det med all sannolikhet inte någon resa med dem.
 

Hafermann

Medlem
Tycker det låter som ett oerhört konstig grej. Få folk att flyga bara för sakens skull.
Bättre att då istället erbjuda en förlängning av statusen för X kr istället om det nu är så att det primära är att få in pengar.

”Förläng din status i ett år för 2.500 kr eller 50.000 Eurobonuspoäng”
Tycker inte alls det är märkligt. Det är tex så statusmatchningar ofta fungerar. ”Gör 2 flighter med oss den härbperioden för att matcha”. Sen tycker jag att det absolut kan finnas utrymme för andra lösningar som du skriver.
 
Toppen