Senaste nytt

SAS höjer poängpriser på Star Alliance. Utan förvarning [igen]

Jag är ganska säker på att det är just SQ man har velat träffa med prishöjningen. Vidare skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att prisökningen för awards kommer efter en analys av den ökade notan från SQ, efter att det blev möjligt att boka/flyga First med Eurobonuspoäng. I början var kostnaden säkert låg/försumbar för SAS men när det spred sig i större skala och då det blev någon sorts allmängods - då kom en närmast riktad prisökning på just det som dragit iväg på sistonde.

Nja det tror jag knappast.

Thai, Asiana, Lufthansa och ANA har ju gått och boka hur länge som helst.
Skulle inte tro några få SQ resor ändrat det hela.
Mycket fler som kört Europa-Tokyo-Bangkok i first tex. än SQ first genom åren.

Helt enig, uppmanar alla att passa på att boka ANA F innan Japan blir ''maritime Far east Asia'' eller nåt och priserna höjs där också.

Jag tror att du kraftigt underdriver antalet bokningar. Alla och deras hund...

Lufthansa går/har gått att boka 14 dagar i förväg medan man kunnat boka SQ långt fram i tiden, vilket helt säkert låser upp kapital på ett helt annat sätt än två veckor i förväg till LH.

SQ är ett av världens högst rankade flygbolag, att du som är kunnig flygare ens sätter Thais förstaklass på banan i jämförelse med SQ blir inte så bra. Det är inte samma sak och en jämförelse blir orättvis. Jag tror verkligen inte att SAS betalar samma pris för en stol i first hos Thai som de gör för en hos SQ.

Nu är det himla länge sedan jag hade någon inside information om hur allt detta funkar, men det som har varit tidigare är att det finns en gemensam tabell inom Star Alliance med priser per segment/kabin/distans. Så logiken att man begränsar segment handlar kanske delvis om detta. Min uppfattning av prissättning är att den gäller för alla, och inte regleras via bilaterala avtal.

Däremot finns det om jag har uppfattat rätt ett bilateralt avtal mellan SAS och Singapore (ett s.k. Joint Venture) på trafiken mellan Skandinavien och just många av de destinationer som det nu har höjts priser till. Det var detta avtal som jag uppfattar möjliggjorde att EB kommer åt SQ F på B77W:
SAS and Singapore Airlines launch joint venture between Scandinavia and Singapore - SAS

Det som är oklart är om prissättningen av bonusresor regleras i den gemensamma Star Alliance överenskommelsen, eller via detta bilaterala avtal. Den abrupta ändringen samt vilka destinationer det gäller indikerar att avtalet mellan SAS och SQ har ändrats och att det är detta avtal som reglerar priserna mellan SK och SQ. Mao, det är inte nödvändigtvis SAS som är boven men SQ i form av höjda priser som nu SAS behöver ta höjd för.

Ren spekulation från min sida, men när vi får svar på de andra frågorna från SAS PR skickar vi också lite frågor kopplat till denna ändring då den känns väldigt abrupt.

Har SAS glömt att prissätta alla resor från Maritime Southeast Asia eller är jag blind?

Hur menar du? Revenue partner flyg?

Frågan är väl ganska tydlig? För Star Alliance bonusresor från Maritime Southeast Asia.

@Mattias Holmén - verkar ju onekligen så.... Riktigt amatörmässigt. Men det bekräftar också min tes att någon råkat publicera förändringen på engelska sidan lite för tidigt.

Frågan är väl ganska tydlig? För Star Alliance bonusresor från Maritime Southeast Asia.

@Mattias Holmén - verkar ju onekligen så.... Riktigt amatörmässigt. Men det bekräftar också min tes att någon råkat publicera förändringen på engelska sidan lite för tidigt.

Jag hade för höga tankar om SAS och tänkte att det var en glitch i sökmotorn och inte en amatörmässig diskrepans mellan två intilliggande tabeller.

Löser du enkelt med hjälp av Curve väl? (Har nästan enbart Curve pga. att jag kan använda min apple watch med SAS MC).
Ja, absolut... det är en av få anledningar till att jag också klamrar mig fast vid mitt Curve-kort. Men det hade varit smidigare om det hade gått "native".

Ändrade GOT-IST-DPS (TK Business) / HND-FRA-GOT (ANA First, LH ekonomi) till hemresa BKK-HND-LHR-FRA-GOT (ANA Business, ANA First, 2x LH ekonomi)
Inga fler poäng drogs, fortfarande 97500p + 1 voucher.
Skatter (och avgifter) gick upp med 76kr till totalt 1280kr.

Mycket kompetent tjej som gjorde min ändring, absolut inga problem att söka ben för ben.

Fick just "Månadens nyhetsbrev" från SAS & Eurobonus. Inte ett ord om detta. För oss slipade resenärer är det ju lätt att få reda på förändringar, men folk som kanske går och väntar i 1-2 år för att skrapa ihop en viss poängsumma till en bonusresa kommer det bli en överraskning.
Ja, jag hade väl ändå väntat mig liten notis i stil med:
"Nyhet! Nu blir det ännu enklare att spendera poängen! Vi höjer poängpriserna på Star Alliance resor!"
:rolleyes:o_O

Höjda priset gäller alltså inte på ombokningar (än), någon som testat gjort en ny bokning och fått reda på vilket pris som gäller?

Toppen