Senaste nytt

Sökes: Awardresa/poängresa från Stockholm till Maldiverna December 2021

Hej,

Är ny på detta forum, men har läst en mängd inlägg här det senaste halvåret, och tänkte nu försöka mig på att ställa en fråga. Som rubricerat: Söker en poängresa från Stockholm/ARN till Maldiverna i December 2021.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (alternativt CPH om inget annat finns)
  2. Var är din destination? Maldiverna
  3. När vill/behöver du resa ut? 21:e december +/- 2/3 dagar (Vill gärna fira jul och min 30-års-dag, 26/12, på resmålet)
  4. När vill/behöver du komma hem? Flexibelt
  5. Hur länge vill du vara borta? 10 dagar +/-2 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 1 infant som är 1,5år
  7. I vilken kabinklass? I Business eller First
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) >250k Eurobonuspoäng och en 2-4-1 voucher som går ut 31/3-21 (som alla andras förmodar jag)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Gärna red-eye flygning iom infant, men framförallt flygresan och upplevelsen ombord (vår första business/first)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? om det krävs
Jag förstår att jag är tidigt ute, men vill verkligen inte missa iom att jag misstänker att det är högt tryck på dessa biljetter. Jag har gjort en något sånär grundlig undersökning, men hoppas ni som är mer erfarna här kan ge mig tips på vägen.

Som jag förstår det kan nedan bolag ta oss till MLE beroende på typ av routing.
Bolag som ska ha släppt sina award-biljetter enligt awardfares Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog:
Austrian Airlines
LOT Polish Airlines
Lufthansa
Singapore Airlines
Turkish

Bolag som inte släppt sina award-biljetter enligt awardfares
Air India (Släpps tidigast 17/1)
SAS (24/1)
Swiss (22/2)
Thai (long-haul Business) (20/9)
Thai (long-haul First) (20/6)

Enligt min scanning av lyckade award-resor från 2018 tills nu har jag hittat följande routes (som eventuellt borde visas i Awardfares/United):
  • ARN--> SIN --> MLE med Singapore Airlines (SQ)
  • ARN--> IST --> MLE med Turkish Airlines (TK)
  • ARN--> ZRH --> SIN --> MLE med Lufthansa/SAS och SQ
  • ARN--> DME --> SIN --> MLE med SQ
  • ARN--> WAW --> SIN --> MLE med LOT och SQ
  • ARN--> FRA --> SIN --> MLE med Lufthansa och SQ
  • ARN--> FRA --> LHR --> SIN --> MLE med Lufthansa och SQ
  • CPH--> SIN --> MLE med SQ
Jag har sökt på samtliga router via Awardfares men får inte upp något. Via United ser jag enbart till 6 december (330 dagar innan alltså - men borde den inte visa längre fram eftersom fler bolag släpper resor?).

Vad är det jag missar? Tar dessutom gärna tips på andra routes om jag lyckats glömma någon i mina sökningar.

En sista fråga: När jag sätter "alerts" på Awardfares, behöver jag även sätta Alerts på "delrutter" eller räcker det med att sätta start- och slutdestination? Jag tänker att det borde räcka med start- och slutdestination, men blir lite osäker.

Stort tack på förhand och detta forumet är verkligen guld värt!
 
Jag har inte svaret på din fråga, men vill ge dig stort beröm för allt förarbete du har gjort!

Förresten, 2018 gick det även att routa via Bangkok (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor), vet dock om det fortfarande går.

Tack för de vänliga orden! Håller tummarna för att någon annan har svar på mina frågor.

Yes, den routen hade jag hittat, men tänkte att den inte var relevant eftersom THA inte går att boka än. Men jag lägger till de router som jag har hittat men som än så länge inte går att boka - om någon annan kan ha nytta av det. :)

Router som inte går att boka än, men som tar en till MLE:
  • ARN--> BKK --> SIN --> MLE med Thai Airways (THA) och SQ (tidigast 20/6 för avresa den 20/12)
  • ARN --> ZRH --> DEL --> MLE med SAS/Lufthansa, Swiss och Air India (tidigast 22/2)
  • ARN--> LHR --> SIN --> MLE med SAS och SQ (tidigast 24/1)
  • CPH--> MUC --> IST --> MLE med SAS och TK (tidigast 24/1)
 

palmen

Moderator
Du kan skippa allt vad routing via Singapore heter då du inte kan boka Singapore Airlines i business med Eurobonus för tillfället. Thai kan man bara boka 89 dagar fram i tiden.

Mitt tips är att du imorgon ringer in till sas och frågar vad de hittar på dina datum. Om de säger att det inte går att söka nu lägger du på och ringer igen.

United tillåter bara sina medlemmar att boka 330 dagar fram i tiden via hemsidan, därav kan du inte söka längre fram även om det finns platser.

Swiss flyger mig veterligen inte till Male, utan det är Edelweiss och då går det inte boka awards mig veterligen.

Jag tror din bästa chans är Turkish eller Austrian.

Förkortningar kan vara bra, men försök använda IATA förkortningar om möjligt och inte ICAO. Thai Airways bör med andra ord förkortas TG och inte THA. Generellt försöker vi undvika förkortningar på forumet även om det kan vara helt ok ibland (tex vid routing och liknande).

Som sagt ring in, en vacker dag lyfts spärren för Thai och Singapore Airlines förhoppningsvis och det lär vi bara få reda på om folk frågar då och då.
 
Jag tror som @palmen säger att Austrian eller Turkish är dina bästa (enda) alternativ. När det närmar sig vet vi mer vad som gäller med Thai och Singapore

Bolag som erbjuder award flights till Male (Källa: The best ways to get to the Maldives on points and miles )

  • Aeroflot from Moscow (SVO)
  • AirAsia from Kuala Lumpur (KUL)
  • Air France from Paris (CDG)
  • Air India from Bengaluru (BLR) and Thiruvananthapuram (TRV)
  • Alitalia from Rome (FCO)
  • Austrian Airlines from Vienna (VIE)
  • Bangkok Airways from Bangkok (BKK)
  • British Airways from London Gatwick (LGW)
  • Cathay Pacific from Hong Kong (HKG)
  • China Eastern from Shanghai (PVG)
  • China Southern from Guangzhou (CAN) via Colombo (CMB)
  • Condor from Frankfurt (FRA)
  • Edelweiss Air from Zurich (ZRH)
  • Emirates from Dubai (DXB) and Colombo (CMB)
  • Etihad from Abu Dhabi (AUH)
  • Korean Air from Seoul (ICN) via Colombo (CMB)
  • Lufthansa from Frankfurt (FRA)
  • Qatar Airways from Doha (DOH)
  • Saudia from Riyadh (RUH)
  • Singapore Airlines, Silkair and Scoot from Singapore (SIN)
  • SriLankan Airlines from Colombo (CMB)
  • Turkish Airlines from Istanbul (IST)
 

Tonton

Medlem
Jag tror som @palmen säger att Austrian eller Turkish är dina bästa (enda) alternativ. När det närmar sig vet vi mer vad som gäller med Thai och Singapore

Bolag som erbjuder award flights till Male (Källa: The best ways to get to the Maldives on points and miles )

  • Aeroflot from Moscow (SVO)
  • AirAsia from Kuala Lumpur (KUL)
  • Air France from Paris (CDG)
  • Air India from Bengaluru (BLR) and Thiruvananthapuram (TRV)
  • Alitalia from Rome (FCO)
  • Austrian Airlines from Vienna (VIE)
  • Bangkok Airways from Bangkok (BKK)
  • British Airways from London Gatwick (LGW)
  • Cathay Pacific from Hong Kong (HKG)
  • China Eastern from Shanghai (PVG)
  • China Southern from Guangzhou (CAN) via Colombo (CMB)
  • Condor from Frankfurt (FRA)
  • Edelweiss Air from Zurich (ZRH)
  • Emirates from Dubai (DXB) and Colombo (CMB)
  • Etihad from Abu Dhabi (AUH)
  • Korean Air from Seoul (ICN) via Colombo (CMB)
  • Lufthansa from Frankfurt (FRA)
  • Qatar Airways from Doha (DOH)
  • Saudia from Riyadh (RUH)
  • Singapore Airlines, Silkair and Scoot from Singapore (SIN)
  • SriLankan Airlines from Colombo (CMB)
  • Turkish Airlines from Istanbul (IST)

Såhär skrev jag i en annan tråd, där TS hade en liknande önskan om att resa till Maldiverna.

Om du önskar att åka till Maldiverna så blir det svårt med dina nuvarande krav.

Till Maldiverna (MLE) med *A så flyger:
  • Singapore Airlines (ej möjligt att boka nu)
  • Austrian Airlines (enbart t.o.m april)
  • Turkish (vill du ej flyga)
  • Air india
  • Lufthansa
Av dina alternativ så kvartstår då de två sistnämnda. Just nu hittar jag inga platser i Business på Lufthansa. Då kvarstår Air india, vilket isf skulle innebära minst två byten på vägen, samt resa med Air india, vilket jag personligen inte skulle rekommendera ifall det är upplevelse ombord du önskar.
 
Du kan skippa allt vad routing via Singapore heter då du inte kan boka Singapore Airlines i business med Eurobonus för tillfället. Thai kan man bara boka 89 dagar fram i tiden.

Mitt tips är att du imorgon ringer in till sas och frågar vad de hittar på dina datum. Om de säger att det inte går att söka nu lägger du på och ringer igen.

United tillåter bara sina medlemmar att boka 330 dagar fram i tiden via hemsidan, därav kan du inte söka längre fram även om det finns platser.

Swiss flyger mig veterligen inte till Male, utan det är Edelweiss och då går det inte boka awards mig veterligen.

Jag tror din bästa chans är Turkish eller Austrian.

Förkortningar kan vara bra, men försök använda IATA förkortningar om möjligt och inte ICAO. Thai Airways bör med andra ord förkortas TG och inte THA. Generellt försöker vi undvika förkortningar på forumet även om det kan vara helt ok ibland (tex vid routing och liknande).

Som sagt ring in, en vacker dag lyfts spärren för Thai och Singapore Airlines förhoppningsvis och det lär vi bara få reda på om folk frågar då och då.

Tack för tipset. Gjorde som du sa, och naturligtvis kunde den första personen inte hitta något alls, HUACA.

Person 2 kunde hitta Lufthansa ekonomi, den 17/12 men inget annat. Ville inte prova söka leg för leg enligt mina rutter ovan.

Testade idag igen, och fick napp på en ABC - han sökte febrilt och som vissa nämnt med Tallin, så tog det dessutom en bra stund innan han återkom. Vi kom fram till att boka ARN-IST-SIN med Turkish den 20/12 i business. Därefter ser vi om det dyker upp bättre alternativ/en route från SIN-MLE (där går ekonomi bra för vår del). Det var ok att lägga på den routen i efterhand samt retur (eftersom de biljetterna inte släppts än).

Tack för alla tips. Återkommer med uppdatering när väl hela resan är bokad!
 

palmen

Moderator
Tack för tipset. Gjorde som du sa, och naturligtvis kunde den första personen inte hitta något alls, HUACA.

Person 2 kunde hitta Lufthansa ekonomi, den 17/12 men inget annat. Ville inte prova söka leg för leg enligt mina rutter ovan.

Testade idag igen, och fick napp på en ABC - han sökte febrilt och som vissa nämnt med Tallin, så tog det dessutom en bra stund innan han återkom. Vi kom fram till att boka ARN-IST-SIN med Turkish den 20/12 i business. Därefter ser vi om det dyker upp bättre alternativ/en route från SIN-MLE (där går ekonomi bra för vår del). Det var ok att lägga på den routen i efterhand samt retur (eftersom de biljetterna inte släppts än).

Tack för alla tips. Återkommer med uppdatering när väl hela resan är bokad!
Går det ens att boka Singapore i ekonomi? De har väl tagit bort allt tillgänglighet för partners och ingen vet när/om det blir tillgängligt igen.
Finns med andra ord en risk att din resa kommer att bli till Singapore istället för Maldiverna.
 
Går det ens att boka Singapore i ekonomi? De har väl tagit bort allt tillgänglighet för partners och ingen vet när/om det blir tillgängligt igen.
Finns med andra ord en risk att din resa kommer att bli till Singapore istället för Maldiverna.
Intressant, det hade de naturligtvis ingen koll på... men min tanke är ändå att hålla utkik varje dag för att se om något ”bättre” dyker upp.

Om verkligen ingen annat dyker upp innan den 31/3 får jag helt enkelt försöka boka SIN-MLE separat utan voucher, och hosta upp de slantar som krävs. Borde väl vara möjligt?
 

palmen

Moderator
Intressant, det hade de naturligtvis ingen koll på... men min tanke är ändå att hålla utkik varje dag för att se om något ”bättre” dyker upp.

Om verkligen ingen annat dyker upp innan den 31/3 får jag helt enkelt försöka boka SIN-MLE separat utan voucher, och hosta upp de slantar som krävs. Borde väl vara möjligt?
Problemet då är att du även kommer behöva bli insläppt i Singapore. Nu har jag inte koll på deras restriktioner för inresor, men med tanke på hur mycket som ändras nu finns det väldigt stora risker i detta.
Ska ni åka i mars i år och verkligen behöver åka till just Maldiverna skulle jag nog överväga att köpa biljetter direkt dit. Mycket kan ändras nu på 3 månader.

Bokning med Singapore Airlines med eurobonus har varit stängt över ett halvår nu och finns ingen info om när det öppnas igen. Kanske imorgon eller kanske 2022 eller senare.
 
Toppen