Senaste nytt

Åka med vändande plan Arlanda Terminal 5

johannesa

Medlem
På söndag ska jag droppa mina barn i Sverige och sedan vända direkt tillbaka till London. Vi flyger BA782 och ankommer pga Covid Arlanda terminal 5. Jag har gjort denna manöver många gånger på terminal 2 men aldrig på T5. Visst finns det en egen säkerhetskontroll efter passkontrollen? Är det nåt jag ska tänka på? Jag frågar angående praktikaliteter för smidig passage på terminalen, inte för råd kring reserestriktioner eller annat. :)

På söndag ska jag droppa mina barn i Sverige och sedan vända direkt tillbaka till London. Vi flyger BA782 och ankommer pga Covid Arlanda terminal 5. Jag har gjort denna manöver många gånger på terminal 2 men aldrig på T5. Visst finns det en egen säkerhetskontroll efter passkontrollen? Är det nåt jag ska tänka på? Jag frågar angående praktikaliteter för smidig passage på terminalen, inte för råd kring reserestriktioner eller annat. :)

Tänker du följa barnen hela vägen ut? I så fall är det den "enkla" processen att ta trappan upp till avgångshallen igen. Just nu är det bara säkerhetskontrollen bredvid SAS-incheckningen som är öppen. Sen går du rakt till passkontrollen. Det är ingen säkerhetskontroll efter passkontrollen om du går "landside".

Min plan var att gå genom passkontrollen men sen låta dem gå själva ut genom tullfiltret för att slippa vänta in deras incheckade bagage.
Då har du en säkerhetskontroll precis efter att du kommer ut från passkontrollen, både på A-piren och F-piren. OBS att du inte kan gå ner till bagagebanden, då du går genom en sluss för att ta dig dit. Gör du det får du gå ut och in som @Senator skrev.
Skulle du bestämma dig för att säga hej då till barnen redan vid passkontrollen finns det också en säkerhetskontroll innan den, men den är sällan bemannad så då kan du få vänta på att personal kommer och hjälper dig.

De är tonåringar så klarar sig i princip själva men får inte åka ensamma på BA.
Såklart trevligt att flyga med sina barn, men hade det inte varit smidigare och billigare att ta de som UM (unaccompanied minor) istället för att flyga Stockholm-London TOR?
Edit: såg nu att BA inte har en UM-service! Märkligt, trodde att de flesta flygbolag (SAS har det iallafall) hade det.

Såklart trevligt att flyga med sina barn, men hade det inte varit smidigare och billigare att ta de som UM (unaccompanied minor) istället för att flyga Stockholm-London TOR?
Edit: såg nu att BA inte har en UM-service! Märkligt, trodde att de flesta flygbolag (SAS har det iallafall) hade det.

BA har ingen UM-service och man måste vara minst 16 år för att flyga själv. SAS tillåter ensamflygande ungdomar utan UM-service från 12 år men flighterna från London har varit knepiga att boka och känner inte att jag kan lita på att de går i dessa tider, framförallt inte om barnen ska flyga själva.

Toppen