Jag tror inte att det fungerar med Bangkok för SAS. Resenärerna som åker dit är extremt priskänsliga och både Thai och Norwegian har extremt mycket lägre "kostnad" för sin personal mm jämfört med SAS som gör att det blir svårt att få lönsamhet i det. SAS kan inte starta upp några linjer som det är tveksamt om de kan få lönsamhet i under rådande situation.
SAS kommer inte att ha möjlighet att starta från OSL/CPH/ARN som Thai gjorde, det kommer i så fall bara bli en flight och den lär hamna i Köpenhamn med tanke på att allt koncentreras dit nu (även om ARN självklart ligger bättre till geografiskt). Ett annat problem med BKK är att det krävs 2 plan för att flyga den sträckan då det inte går att få till turn around tor på 24h.
Skandinaiven-Bangkok hade ett oerhört stort överskott på platser innan corona jämfört med efterfrågan. Bolagen tävlade nästan i att erbjuda billiga biljetter som man inte tjänade något på för att ens kunna fylla sina plan någorlunda.
Nu efter Covid kommer troligtvis efterfrågan att sjunka ytterligare initialt men kanske öka om något år igen.
Norwegian och Thai var inte de enda aktörerna på Skandinavien-Bangkok.
De flesta svenskar skulle få en mellanlandning i Köpenhamn i vilket fall, och då kan man lika gärna mellanlanda i Zurich, Frankfurt, Doha, Dubai eller något annat ställe i Europa för den delen.
Huruvida den stora massa flyger charter eller inte låter jag vara osagt. Men "medelsvensson" tittar i charterkatalogen och bokar där. Hur vi bokar på detta forum är inte representativt för den stora massan i Skandinavien.
Så direktflyg från skandinavien är alltså egentligen uteslutet?