Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Inspirerad av cristoffer-cedergren tidigare idag så mejlade jag Diamond-supporten och efterfrågade återbetalningen på mina inställda resor. Fick ett svar som talade om att ”det är mycket nu”, men nu kom refund-mejlet och pengarna (33000:) finns registrerade på MC. Hade tur i lotteriet?!

Haha, jag gjorde exakt samma och fick (förmodligen) samma svar. Men inga dineros =/

Fick idag återbetalning av en inställd flygning. Flög till USA i September 2019 för jobb, planen var att flyga hem 6 Juni 2020 men Coviden ställde till det i och med inreseförbudet, så jag gjorde en cancellation request 11 Maj. 29 Maj ställde SAS själva in hemresan helt och hållet. Efter det hörde jag inget, och kollade heller inget då jag tänkte att det fick ha sin gilla gång, förrän jag på det här eminenta forumet såg länken där man kunde kolla sin återbetalningsstatus. Via den fick jag veta att det inte fanns något aktivt ärende, så den 28 September skickade jag in en återbetalningsförfrågan för resan. 26 Oktober fick jag mail om Refund Notice, och nu den 2 November fick jag pengarna insatta på kortet (Mastercard).

Det intressanta var att SAS återbetalade hela beloppet, för både tur och retur-flygning, trots att jag redan rest åt ett håll. Men det är väl bara att tacka och ta emot, antar jag, men känns lite som en tombola.

Mejlade SAS Guldsupport igår (ni som vet adressen vet) om en award som jag avbokade för två veckor sen, men inte har fått notis om återbetalning av skatterna för. Var beredd på att vänta men normalt får man mejl direkt efter avbokningen. Eftersom jag läst här att vissa råkat ut för handläggare som missat och lagt i fel kö, och återbetalningen inte dök upp när man sökte på dess status på webben, ville jag bara kolla så att allt stod rätt till.

Fick svar imorse 7.39 med "Jag har idag skickat en påminnelse till våran avdelning och jag hoppas dom kommer att hantera den inom kort."

09.33 kom refund notice...

Uppenbarligen nånting som inte stämmer här. Hur kan dom hantera mitt ärende så snabbt när dom säger sig ha flera hundratusen ärenden i kön? Tar dom bara det som hamnar överst i inkorgen hela tiden? Och varför gör inte handläggarna rätt från början? Märkligt.

Jag gjorde samma sak igår (inspirerad av detta) och fick en refund notice inom en timme. Instämmer till fullo i det avslutande resonemanget, blir inte klok på hanteringen.

Jag gjorde samma sak igår (inspirerad av detta) och fick en refund notice inom en timme. Instämmer till fullo i det avslutande resonemanget, blir inte klok på hanteringen.
Jag gissar att det nu är rätt lungt på SAS. Få hade väl bokat 6-8 månader fram i tiden när pandemin slog till i mars, så därmed har antal "vanliga" kundärenden minskat. Så tid finns att hantera saken. Men pengarna vill dom sitta på så länge det går. Folk som hör av sig, även via Facebook, hjälper man för att inte spä på skulden hos Kronofogden mer.

Mailade guldsupporten i måndags rörande återbetalning av skatter för en 6 månader gammal avbokad bonusresa

...............
Hej

Tack för ditt mail.

Din bokning ligger på kö hos återbetalningskontoret för behandling. När återbetalning är hanterad får du en bekräftelse med kvitto via epost till kontaktuppgifterna i bokningen.

Coronakrisen har drabbat alla flygbolag hårt, inklusive SAS. Flera tusen flygningar har ställts in globalt. Det har gjort att återbetalningsvolymen har varit historiskt hög.

Vi förstår verkligen att det är frustrerande att vänta. Jag kan försäkra dig att vi gör allt vi kan för att behandla återbetalningarna så snabbt som möjligt.

Vi kan inte uppskatta exakt datum och behandlingstid för återbetalningar eftersom komplexiteten varierar från fall till fall och alla ärenden hanteras individuellt.

Hittils har över 1,300,000 återbetalningar hanteras och fler medarbetare har utbildats i återbetalningshantering för att hjälpa till med de hundratusentals biljetter som fortfarande ligger på kö.

Ha en bra dag.

Din bokning ligger på kö hos återbetalningskontoret för behandling.

Jag kan försäkra dig att vi gör allt vi kan för att behandla återbetalningarna så snabbt som möjligt.

Vi kan inte uppskatta exakt datum och behandlingstid för återbetalningar eftersom komplexiteten varierar från fall till fall och alla ärenden hanteras individuellt
Rekord, 3 lögner i ett och samma mail.
Vänd och svara till dom att sluta ljuga, sedan tar du ditt ärende som reklamation hos din kortutgivare!

Jag hade en Plus resa tänkt för december, som vi avbokade i augusti.Efter en månad hörde jag av mig till Sas och frågade hur lång tid det skulle ta att få tillbaka pengarna, gick inte att svara på det var en kö osv...

I måndags chattade min man med SAS och frågade hur det gick, vilket de inte kunde svara på annat än att det låg i kön.
Min man uttryckte att det var märkligt att det skulle ta så lång tid att få tillbaka pengar för en återbetalningsbar biljett som avbokats och där det inte var något inställt flyg involverat och att om vi inte fick pengar eller en uppskattning av tid var det dags att prata med kortbolaget.
De bad oss ha tålamod då den låg i kön.
2h senare kommer refund-mail och nu onsdag kväll är pengarna tillbaka på kortet

Bra för oss som slipper ligga ute med pengarna men man undrar ju lite över kön...

Toppen