Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

LPC123 skrev:Inte riktigt rätt tråd för detta inlägget men hittade inget som matchade bättre s moderator får gärna flytta det till en mer passande tråd.Mathias Dahlgren ska driva restaurang på Maldiverna. Det är på Soneva Foshu han ska driva restaurangen Overseas by Mathias Dahlgren.Kul tycker jag och gör det lockande att besöka önHär är Mathias Dahlgrens nya paradiskrog - RS & FastFoodKlicka för att utvidga...

Gratis resor till Maldiverna - Mathias har helt klart löst en bra deal för sig själv. Tror det kan bli riktigt bra.

bnr skrev:Efter att Matsalen stängts ner och efter Matbarens förfall så ska det bli intressant att se vad han hittar på...Klicka för att utvidga...

Vad menar du med förfall att det blev ett stjärnfall? De håller ju helt ok standard och är prisvärda - men de balanserar ju på stjärnan tycker jag. Dock verkar det som det är stor omsättning på kockar och då är det ju svårt att hålla kvalite.

Dbodenfo skrev:Gratis resor till Maldiverna - Mathias har helt klart löst en bra deal för sig själv. Tror det kan bli riktigt bra.Klicka för att utvidga...

Haha - precis min tanke.

Dbodenfo skrev:Vad menar du med förfall att det blev ett stjärnfall? De håller ju helt ok standard och är prisvärda - men de balanserar ju på stjärnan tycker jag. Dock verkar det som det är stor omsättning på kockar och då är det ju svårt att hålla kvalite.Klicka för att utvidga...

Kvalitén har varit väldigt skakig senaste tiden - gått så långt att jag inte längre går dit. Prisvärt, nja.

Dbodenfo skrev:Gratis resor till Maldiverna - Mathias har helt klart löst en bra deal för sig själv. Tror det kan bli riktigt bra.Vad menar du med förfall att det blev ett stjärnfall? De håller ju helt ok standard och är prisvärda - men de balanserar ju på stjärnan tycker jag. Dock verkar det som det är stor omsättning på kockar och då är det ju svårt att hålla kvalite.Klicka för att utvidga...

flum skrev:Kvalitén har varit väldigt skakig senaste tiden - gått så långt att jag inte längre går dit. Prisvärt, nja.Klicka för att utvidga...

Mitt senaste besök i Matbaren var heller inte någon upplevelse som jag kommer minnas. Nej jag väntar lite innan jag besöker igen.

Förstår dock inte varför han svärtat ner sitt namn med reklam jobb? Känns inte så trovärdig för mig! Fokusera på det han är bra på för att lyfta sitt namn istället.

flum skrev:Haha - precis min tanke.Kvalitén har varit väldigt skakig senaste tiden - gått så långt att jag inte längre går dit. Prisvärt, nja.Klicka för att utvidga...

Senator skrev:Mitt senaste besök i Matbaren var heller inte någon upplevelse som jag kommer minnas. Nej jag väntar lite innan jag besöker igen.Klicka för att utvidga...

När var det? Jag var där dagen innan de förlorade stjärnan i slutet av februari och det var OK då och prisvärt med tanke på smak etc. Men om ni varit där senare är det ju dessvärre väldigt tråkigt - har varit ett goto ställe för mig då det varit en bra middag med stjärnkvaliete för mellan 500-1000kr/pers.

LPC123 skrev:Förstår dock inte varför han svärtat ner sitt namn med reklam jobb? Känns inte så trovärdig för mig! Fokusera på det han är bra på för att lyfta sitt namn istället.Klicka för att utvidga...

Pengar? Han väll den enda svensken som vunnit Bocuse D'Or och nu är det dags att luta sig tillbaka på Maldiverna utan att riktigt behöva betala för det - en riktigt killgissning här.

Dbodenfo skrev:När var det? Jag var där dagen innan de förlorade stjärnan i slutet av februari och det var OK då och prisvärt med tanke på smak etc. Men om ni varit där senare är det ju dessvärre väldigt tråkigt - har varit ett goto ställe för mig då det varit en bra middag med stjärnkvaliete för mellan 500-1000kr/pers.Klicka för att utvidga...
Håller med om att det var ett guldkorn som alltid levererade mkt bra prisvärde. Jag var nog tidigare där kanske fyra-fem gånger per år och var alltid riktigt nöjd. Mina två senaste besök tror jag var dec och februari. Ingen av dessa gånger var det i närmelsevis lika bra som det tidigare varit. Några rätter var grymma, men flertalet var snudd på trista.

Är nog rätt tydligt att ambitionerna försvann iom att han stängde matsalen. Matbaren höll nog klass ett tag till pga personalen, men det borde ha blivit allt svårare att rekrytera grym personal då matsalen stängdes.

Dbodenfo skrev:Vad menar du med förfall att det blev ett stjärnfall? De håller ju helt ok standard och är prisvärda - men de balanserar ju på stjärnan tycker jag. Dock verkar det som det är stor omsättning på kockar och då är det ju svårt att hålla kvalite.Klicka för att utvidga...
Ungefär precis det som @flum och @Senator har skrivit.

Nu för tiden balanserar de inte alls på någon stjärna i mitt tycke. Om det beror på hög omsättning på kockar så får de väl lösa det tänker jag.

Det var absolut ganska bra värde när det var "som förr", men nu väljer jag hellre att besöka andra restauranger.

Senator skrev:senaste besök var juli. Min sambo och jag båda besviknaKlicka för att utvidga...
Check

bnr skrev:Ungefär precis det som@flumoch@Senatorhar skrivit.Nu för tiden balanserar de inte alls på någon stjärna i mitt tycke. Om det beror på hög omsättning på kockar så får de väl lösa det tänker jag.Det var absolut ganska bra värde när det var "som förr", men nu väljer jag hellre att besöka andra restauranger.Klicka för att utvidga...
Check

flum skrev:Håller med om att det var ett guldkorn som alltid levererade mkt bra prisvärde. Jag var nog tidigare där kanske fyra-fem gånger per år och var alltid riktigt nöjd. Mina två senaste besök tror jag var dec och februari. Ingen av dessa gånger var det i närmelsevis lika bra som det tidigare varit. Några rätter var grymma, men flertalet var snudd på trista.Är nog rätt tydligt att ambitionerna försvann iom att han stängde matsalen. Matbaren höll nog klass ett tag till pga personalen, men det borde ha blivit allt svårare att rekrytera grym personal då matsalen stängdes.Klicka för att utvidga...
Check.

Det är verkligen tråkigt när något faller på det sättet. Hade tankar på att gå dit igen men då finns det roligare ställen att spendera på.

Igår intogs lunch på Frantzén som var vårt andra besök, det första gjorde vi i januari. Den gången blev vi kvar i 6 timmar vilket vi inte räknade med denna gång men det blev 6 timmar igår också. Man vill liksom inte gå därifrån.

Precis som man kan förvänta sig så är det en spännande meny med många nya smakupplevelser. Vi körde vinpaketet till och blev överraskade av hur väl det passade med söta viner till några av rätterna, bl.a. till havskräftan. Det bästa med Frantzén är helhetsupplevelsen som börjar direkt man stiger innanför dörren. Resten av vistelsen är en konstant njutning.

Vi inledde med ett glas Jacques Selosse Initial

frantzen-001-jpg.114619

frantzen-002-jpg.114620

frantzen-003-jpg.114621

Råvarorna för gårdagens meny

frantzen-004-jpg.114622

frantzen-005-jpg.114624

frantzen-006-jpg.114625

frantzen-007-jpg.114626

frantzen-008-jpg.114627

frantzen-009-jpg.114628

https://www.businessclass.com/forum/attachments/frantzen-010-jpg.114629/

frantzen-011-jpg.114630

frantzen-012-jpg.114631

frantzen-013-jpg.114632

frantzen-014-jpg.114633

frantzen-015-jpg.114634

Avslutning med kaffe och lite godsaker. Därefter intogs lite andra goda drycker.

frantzen-016-jpg.114635

Agö skrev:Precis så. Bästa känslan på krogen.Klicka för att utvidga...
Bortsett från en och två stjärniga så har jag bara testat trestjärnigt en gång tidigare, i samband med ett gästspel (Enoteca Pinchiorri), men har ändå svårt att tro någon kan slå helhetsupplevelsen på Frantén.

Per N skrev:Bortsett från en och två stjärniga så har jag bara testat trestjärnigt en gång tidigare, i samband med ett gästspel (Enoteca Pinchiorri), men har ändå svårt att tro någon kan slå helhetsupplevelsen på Frantén.Klicka för att utvidga...
Det är min upplevelse också, de tar krogbesöket till helt nya höjder. Men så har de också ramarna till det, absolut genialt att stationera ut besöket och briljant med terrassen. Det är vansinnigt genomtänkt med kunden i fokus.

Jag minns ett besök på Masa i New York (***). In, sätta sig vid ett bord, njuta kort av väldigt god sushi (max 1,5h), betala en sanslös summa och sedan ut. Idag är det enda jag minns den sanslösa summan jag pröjsade. Raka motsatsen till Frantzén.

NYC bokat i Oktober med sambon. Jag hoppas Covid19 är borta då. Första gången hon flyger i C. Första gången jag är i NYC. EWR räknas tydligen inte.... Vilket/vilka ställe är topp, pris/kvalitet/minne/njutning om ni får bestämma som varit där och provat någon eller några?

Ja, jag kan läsa guiden och säkert välja. Men roligare att diskutera.

New York State MICHELIN Restaurants - the MICHELIN Guide United States

zippan skrev:NYC bokat i Oktober med sambon. Jag hoppas Covid19 är borta då. Första gången hon flyger i C. Första gången jag är i NYC. EWR räknas tydligen inte.... Vilket/vilka ställe är topp, pris/kvalitet/minne/njutning om ni får bestämma som varit där och provat någon eller några?Ja, jag kan läsa guiden och säkert välja. Men roligare att diskutera.New York State MICHELIN Restaurants - the MICHELIN Guide United StatesKlicka för att utvidga...
Finns väldigt många bra ställen i NYC. Vet inte om du bara är ute efter stjärnkrogar men börjar med sådana rekommendationer. Några av mina favoriter är:

Eleven Madison Park: Har alltid varit extremt nöjd med dem, mat i toppklass och fantastisk service. De har gjort sådant som att sätta samman ett helt nytt vinpaket åt oss bara för att vi uttryckte ett intresse för amerikanska viner eller att de tog med oss ut i köket för att träffa kockarna efter att vi frågat lite om hur vissa saker tillagades.

Chef's Table at Brooklyn Fare: Väldigt bra om man gillar fisk och skaldjur, jag är inte den som väljer det i första hand men när det serveras så bra som här så är det fantastiskt.

The Modern: Bra mat och supertrevlig service men det som gjort detta till ett ställe jag uppskattar lite extra är just att det ligger på MoMA och miljön känns härlig.

Masa: För att inte var superförtjust i fisk så rekomenderar jag kanske många ställen som serverar det. Är en fantastisk sushi-restaurang, om du gillar t ex Sushi Sho så tar detta det till en helt annan nivå. Bland de bästa jag varit på. En japansk bekant som varit med sa att det nästan var i klass med Jiro Sushi.

Daniel: Klassisk fransk inspirerad fine dining, kanske lite mer traditionellt men väldigt bra.

Momofuku Ko: Ska erkännas att det nu var länge sedan jag var där men denna restaurang serverar asiatiskt inspirerad amerikansk mat. Gillar ställen där man också sitter vid en bardisk och äter, gör det lätt att snacka med personalen.

Aska: Om ni gillar den mer skandinaviska touchen så är Aska bra (gillar det mycket mer än Aquavit), de kör fasta menyer som är skandinaviskinspirerade och ofta (inte alltid) naturvin.

Vet inte hur öppna ni är att ta er lite utanför stan men om ni orkar så är även Blue Hill at Stone Barns en riktigt bra farm-to-table restaurang i mysig omgivning. Maten håller riktigt bra klass men är mer sådant jag skulle rekommendera om man har lite mer tid på plats.

Flera ställen kör också bra lunchdeals, kan vara värt att kolla upp. Har testat ett antal ställen för lunch till vettiga priser så är ett bra sätt att få en känsla för ett ställe.

MTheC skrev:Finns väldigt många bra ställen i NYC. Vet inte om du bara är ute efter stjärnkrogar men börjar med sådana rekommendationer. Några av mina favoriter är:Eleven Madison Park: Har alltid varit extremt nöjd med dem, mat i toppklass och fantastisk service. De har gjort sådant som att sätta samman ett helt nytt vinpaket åt oss bara för att vi uttryckte ett intresse för amerikanska viner eller att de tog med oss ut i köket för att träffa kockarna efter att vi frågat lite om hur vissa saker tillagades.Chef's Table at Brooklyn Fare: Väldigt bra om man gillar fisk och skaldjur, jag är inte den som väljer det i första hand men när det serveras så bra som här så är det fantastiskt.The Modern: Bra mat och supertrevlig service men det som gjort detta till ett ställe jag uppskattar lite extra är just att det ligger på MoMA och miljön känns härlig.Masa: För att inte var superförtjust i fisk så rekomenderar jag kanske många ställen som serverar det. Är en fantastisk sushi-restaurang, om du gillar t ex Sushi Sho så tar detta det till en helt annan nivå. Bland de bästa jag varit på. En japansk bekant som varit med sa att det nästan var i klass med Jiro Sushi.Daniel: Klassisk fransk inspirerad fine dining, kanske lite mer traditionellt men väldigt bra.Momofuku Ko: Ska erkännas att det nu var länge sedan jag var där men denna restaurang serverar asiatiskt inspirerad amerikansk mat. Gillar ställen där man också sitter vid en bardisk och äter, gör det lätt att snacka med personalen.Aska: Om ni gillar den mer skandinaviska touchen så är Aska bra (gillar det mycket mer än Aquavit), de kör fasta menyer som är skandinaviskinspirerade och ofta (inte alltid) naturvin.Vet inte hur öppna ni är att ta er lite utanför stan men om ni orkar så är ävenBlue Hill at Stone Barnsen riktigt bra farm-to-table restaurang i mysig omgivning. Maten håller riktigt bra klass men är mer sådant jag skulle rekommendera om man har lite mer tid på plats.Flera ställen kör också bra lunchdeals, kan vara värt att kolla upp. Har testat ett antal ställen för lunch till vettiga priser så är ett bra sätt att få en känsla för ett ställe.Klicka för att utvidga...
Tack för detta. Kvalitetssvar!

Ska göra en priolista av dessa så blir det nog en eller flera. Sambon kan vara lite kräsen.

Asiate på Oriental Mandarin, lite dyr med ruskigt bra, och med fantastisk utsikt.

img_0468-jpeg.115930

Och Boathouse i Central Park är ett måste när jag är NY, lite kitchigt men svårslaget vid bra väder. Och bra drinkar.

img_0025-jpeg.115931

Och en lobster roll nere i Battery park är aldrig fel...

zippan skrev:NYC bokat i Oktober med sambon. Jag hoppas Covid19 är borta då. Första gången hon flyger i C. Första gången jag är i NYC. EWR räknas tydligen inte.... Vilket/vilka ställe är topp, pris/kvalitet/minne/njutning om ni får bestämma som varit där och provat någon eller några?Ja, jag kan läsa guiden och säkert välja. Men roligare att diskutera.New York State MICHELIN Restaurants - the MICHELIN Guide United StatesKlicka för att utvidga...

Var i NYC okt 2019, det är två restauranger som var riktigt bra.

ABC Kitchen & Cote

de är nästan grannar men burrata salladen på ABC var underbar. Cote är koreank bbq och riktigt bra.

som tidigare i detta forum så var jag och frun besvikna på 11 madison - det är bra men skillnaden mot Frantzen är galet stort som beskrivet innan.

Back