SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
De hade alltså 808771 krav kvar 1a september. Enligt Freja Annamatz, som är SAS presschef, så hanterar de runt 5000 återbetalningar per dag. Detta torde vara arbetsdagar, så runt 25000 återbetalningar per vecka. Det gör att det kommer ta drygt 30 veckor för att hantera de återbetalningar som återstår. Skall ju tilläggas att av de 5000 återbetalningarna så borde ett antal vara automatiserade återbetalningar från de flyg SAS ställer in, aka "737-700-flygen". Så någon gång i maj 2021 borde allting vara återbetalt från vårens Corona-drabbning!
För att addera ytterligare bekymmer så är många av de återbetalningar som återstår väldigt komplicerade, det är ju bara att se på den återbetalning jag fått vänta längst på, ren SAS-metall och utan byten, bokad och avbokad på nätet. Klart att det tar tid för SAS detta, och så har de ju dessutom kunder som ringer SAS och frågar när de skall få sin återbetalning.
Stackars SAS!