Senaste nytt

AmexExpense - digital utläggshantering

Fick precis detta mail:

amexexpense.png

Har länge tyckt att det lätt blir rörigt om man göra stora utlägg i tjänsten med sitt privata AmEx. Kanske detta är lösningen? Någon som testat?

• Gilla
Reactions: hco
Det känns lite märkligt att ha detta separat från redovisningsprogrammet. Min sambo som jobbar med redovisning är hängiven Fortnox fan. Min byrå använder också Fortnox och vi har nu digitaliserat allt detta med deras Kvitto & Resa app. Det tycker jag fungerar mycket bra!

Men det skall vara osagt om denna lösningen redan kopplas till andra redovisningssystem. Det vet jag ej. Då ser jag en fördel med detta.

Det känns lite märkligt att ha detta separat från redovisningsprogrammet. Min sambo som jobbar med redovisning är hängiven Fortnox fan. Min byrå använder också Fortnox och vi har nu digitaliserat allt detta med deras Kvitto & Resa app. Det tycker jag fungerar mycket bra!

Men det skall vara osagt om denna lösningen redan kopplas till andra redovisningssystem. Det vet jag ej. Då ser jag en fördel med detta.

Sedan några år tillbaka har vi på våra företagsamex liknande funktionalitet (sannolikt samma system). Nu använder jag mitt privata amex för utlägg så har ingen egen erfarenhet men kollegorna säger att det fungerar bra.

Tänker mest att det kanske underlättar att löpande ha koll på vilken spend som är hänförlig till privata köp respektive utlägg i tjänster. Kör också Fortnox och tycker själva bokföringsdelen är väldigt smidig. Är på privatsidan det inte är lika smidigt. Ska testa och återkomma här i träden.

Tänker mest att det kanske underlättar att löpande ha koll på vilken spend som är hänförlig till privata köp respektive utlägg i tjänster. Kör också Fortnox och tycker själva bokföringsdelen är väldigt smidig. Är på privatsidan det inte är lika smidigt. Ska testa och återkomma här i träden.

Jag gjorde såhär för att underlätta just detta då det blandas hejvilt ;)
AMEX Elite har jag två olika kort + sambon har ett. Vi lägger bara gemensamma utgifter på varsitt, sen lägger jag bara företagskostnader på ett annat
Vi använder sen M&M Mastercard bara där AMEX inte används eller t.ex. Billopp
Vi har båda egna SAS MC som vi använder för egna grejer

Det som nu är "rent" är allt som är kopplat till det gemensamma. Jag blandar fortfarande lite mellan företag och privat på mitt Elite och MC, men det är nästan rent nu :D Så min tid varje månad har gått från 6-8t med admin till under 1t.

Håller med om att det nog vore mer aktuellt om en kunde koppla det mot andra redovisningssystem. Att ha ännu en separat tjänst som dessutom kostar pengar ger inte så jättemycket för mig i alla fall.

Om processen för utlägg är dålig på jobbet så kanske det är värt att kolla in men för mig så fixar Concur redan allt plus lite till

Gissar att detta görs med baktanken att kunna visa enkelt för Skatteverket vad som ska förmånsbeskattas och inte. Det kom nyligen nyheter om att det är ett problem för Eurobonus och alla Diamondkunder ska granskas.

Gissar att detta görs med baktanken att kunna visa enkelt för Skatteverket vad som ska förmånsbeskattas och inte. Det kom nyligen nyheter om att det är ett problem för Eurobonus och alla Diamondkunder ska granskas.

Tänker du på det som diskuteras här?
EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Känns lite långsökt att AMEX skulle ta fram en lösning för att hjälpa SKV ;) Tyvärr, den teorin får inte min röst av massor av olika anledningar som t.ex. att appen kommer kosta pengar för användaren.

En annan klar begränsning är ju om det bara tar Amex. Alla utlägg går inte att lägga på Amex, alltså måste man ändå ha ett system till. Och då vill man ju ha allt där.

Det logiska vore att man i Amex flaggar om det är ett utlägg och att det isåfall skickas vidare till ekonomi systemet. Det är väl så det fungerar med corporate Amex vad jag förstått (men aldrig använt själv).

Det här kanske är mer anpassat för typ egenföretagare eller så...

Det är väll så att alla eurobonus poäng som tjänas i tjänsten egentligen ska föremånsbeskattas.

Tänker du på det som diskuteras här?
EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Känns lite långsökt att AMEX skulle ta fram en lösning för att hjälpa SKV ;) Tyvärr, den teorin får inte min röst av massor av olika anledningar som t.ex. att appen kommer kosta pengar för användaren.

Tror du har helt rätt där att det inte är för SKV ;) - men min röst är på att de kommit flera företags lösningar där kunden kan registrera kvittot med mobilkameran direkt - typ Pleo - det är dessa som AmEx vill konkurera med för att ha kvar spenderingen på AmEx kortet.

Sen vad jag förstår är det så att i slutet av faktura perioden så skapas det en rapport som man sen kan get till revisorena eller ekonomi avdelningen.

Toppen