SAS verkställer varsel av 560 piloter

palmen skrev:För att komma ner på marknadsmässiga löner och inte de gamla guldkantade kontrakten så hade ju detta varit bra.Finns väl risk att man inte kan driva vidare med nuvarande kostnadsbas heller när bara "den dyra" besättningen blir kvar.Klicka för att utvidga...
Precis, men ingen trodde väl i Mars att detta skulle bli så långvarigt. Nu ser t o m 2021 ut som ett mestadels no-travel year för min del. Kanske kommer göra 25% 2021 jämfört med 2019.
 
Visserligen en 10 år gammal nyhet, det var stora diskussionen på den tiden, men hur slutade detta eller var det en bokföring åtgärd som behövdes.

Vill minnas att detta skulle bli ett problem för SAS, men det har väl varit problem med massor av saker under dessa 10 år.



Pensionsnyheterna
 
Efter förra årets pilotstrejk tycker jag inte synd om SAS-piloterna längre. Säg upp alla och låt dom söka om sina tjänster men till lägre lön.
 
mha321 skrev:Det liknar ju lite scenariot från strejken förra året i att "de seniora" är villiga att offra "de juniora" för att själva få behålla så mycket som möjligt.Det har väl dessutom pratats om rätt stora kommande pensions avgångar? Kan detta spela in också tro, eller är det så att de redan har gått?Klicka för att utvidga...


8 november 2018

Pensionsvåg ger jackpott för SAS – men pilotbrist hotar

Omkring 700 av SAS 1.500 piloter kommer att svepas bort med pensionsvågen de kommande tio åren,

med start redan i år. Med det följer en storskalig rekrytering av lika många ersättare. Antalet pensionsavgångar fördubblas jämfört med det senaste decenniet.
 
Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.



Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?
 
ResenärenLars skrev:Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror. En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?Klicka för att utvidga...


Det har ju tidigare diskuterats att SAS inte ska bedriva lika omfattande egen verksamhet utan istället hyra in andra flygbolag som opererar SAS linjer, exempelvis Cityjet. Som jag förstår det i större del än vad som sker idag (läs: före Covid-19) så därför tror jag inte att det blir så många återanställningar för de uppsagda piloterna.



Dessutom bör piloternas tidigare strejker spela in, det talar absolut inte till deras fördel eftersom agerandet saknade stöd hos allmänheten (”lyxstrejk”) och även var väldigt kostsamt för arbetsgivaren. Precis som någon var inne på så tror jag SAS delvis ser pågående pandemin som en möjlighet i allt elände att starta om verksamheten åt ett mer lönsamt håll.
 
ResenärenLars skrev:Jag är inte särskilt förvånad. Pilotfacket har väl agerat på det sätt som fackförbunden alltid agerar, principerna först och medlemarna sen.Det kan kanske vara så att man spelar högt och att facket hoppas på att allt vänder uppåt snabbare än vad SAS själva tror.En av de principer som nämligen brukar råda är att om arbetsgivaren behöver anställa igen inom ett år så måste man först återanställa de som blivit uppsagda. Kan det vara det man chansar på?Klicka för att utvidga...


I så fall har situationen ändrats dramatiskt sedan i juni



"De fire skandinaviske pilotforeninger under SAS Pilot Group har herudover forgæves forsøgt at SAS til at indgå en dialog om, at de piloter,

der får en fyreseddel, kan blive genansat, når tingene begynder at gå den rigtige vej igen.



Vi vil gerne forhandle med SAS om en løsning, hvor begge parter kan nå en fælles forståelse af, at de afskedigede piloter kan komme tilbage i drift igen og ikke skal outsources,” siger Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening


SAS varslar 5000 pga corona | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor





i Sverige



Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) | Lagen.nu

8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.

I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej.
 
Intressant om SAS Ireland-piloter på ARN-FRA. Men lite märkligt resonemang att enbart svenska piloter skulle flyga ARN-LHR p.g.a. statligt svenskt permitteringsstöd, trots läget före Corona. Storbritannien har också ett ”furlough scheme” och SAS Ireland-kärrorna är baserade på LHR.
 
Tomas E skrev:Intressant om SAS Ireland-piloter på ARN-FRA. Men lite märkligt resonemang att enbart svenska piloter skulle flyga ARN-LHR p.g.a. statligt svenskt permitteringsstöd, trots läget före Corona. Storbritannien har också ett ”furlough scheme” och SAS Ireland-kärrorna är baserade på LHR.Klicka för att utvidga...
SAS har iofs hela tiden emellanåt slingat SAIL på diverse rutter utöver London Heathrow.
 
Den som skrivit artikeln har knappast full koll på läget och den som tipsat SvD har

kanske inte haft intresse av att redogöra för alla detaljer.
 
NotRyan skrev:SAS har iofs hela tiden emellanåt slingat SAIL på diverse rutter utöver London Heathrow.Klicka för att utvidga...
Exempelvis har ju SAS, sen man skapade SAIL och fram till mars i år, flugit en dubbeltur (måndag - fredag) mellan Stockholm och Köpenhamn (SK1407/1408).
 
KalleSus skrev:Exempelvis har ju SAS, sen man skapade SAIL och fram till mars i år, flugit en dubbeltur (måndag - fredag) mellan Stockholm och Köpenhamn (SK1407/1408).Klicka för att utvidga...
Jag ser att jag har formulerat mig lite oklart, men alla intelligenta BC-medlemmar förstår förstås att jag menar att SAS har låtit SAIL flyga dessa två nämnda flighter.
 
Back
Top