De senaste åren har det blivit bara First-resor för poäng för oss. Men i år blir det ju som det blir... Vilket bolag tycker ni är bäst i Economy, jag tänker främst på stolen och maten? Vi bryr oss inte om flygtiderna.
Hur många är ni? Det är snarare plantypen än bolaget som avgör i longhaul economy. Servicemässigt håller jag helt med @Alf men totalt sett kan det vara så att den som kör med A330 är bäst i detta fall av komfortskäl. I alla fall om ni reser som par. Och då har Turkish betydligt högre andel A330 av sin flotta än vad Lufthansa eller Austrian har. Kolla plantypen i tidtabellerna, undvik för allt i världen B777 i economy (säteskonfig 3+4+3) som tyvärr annars utmärkta Austrian använder i hög utsträckning.
Tack för input. TK och LH flyger 330 medan Austrian kör 767-300, hur är den?
En aspekt som jag glömde är: vilket av bolagen är mest stabilt? Tänker utifrån konkurs och nedläggning av linjen till Male?
Tack för input. TK och LH flyger 330 medan Austrian kör 767-300, hur är den?
En aspekt som jag glömde är: vilket av bolagen är mest stabilt? Tänker utifrån konkurs och nedläggning av linjen till Male?
Alla dessa bolag får nog bedömas som stabila. Sedan finns det väl risk att någon kan lägga ner linjen till Male och det kan i princip vara vilket som helst av dessa bolag. Min gissning om någon lägger ner linjen, är nog att det skulle vara Austrian. Detta baserat på att dom flyger med minsta flygplanet och att deras upptagningsområde är mindre än exv Lufthansa. Men om dom lägger ner linjen borde du ju bli ombokad till exv Lufthansa. Jag tycker service och framförallt kabinbesättningen är betydligt trevligare på Austrian än Lufthansa. Nu har jag visserligen bara åkt deras business klasser men det borde inte skilja i ekonomi.
B-767-300 är i numera ett ganska gammalt flygplan, mindre än A-330, men ändå ett widebody. Det har stolarna 2+3+2 i ekonomiklass, vilket är bra om man är två som åker tillsammans och man inte vill hamna i mitten. B767 är ett bra och säkert flygplan att åka med. Det byggdes på den tiden Boeing kunde göra flygplan.
Jag har åkt med Turkish från Istanbul till Malé i economy. Maten var bra och jag tyckte att det blev bra flygtider.
Skulle helst ha åkt Business men för fyra personer drog det iväg lite för mycket prismässigt, men det var helt okej flygning även fast jag är en stor pojke.
Med tanke på att Austrian sannolikt kommer att lägga ner all long haul så skulle jag satsa på Lufthansa i första hand då de erbjuder normal service ombord och Turkish i andra hand.