Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag funderar lite...
Jag har en bokning 9-10 okt med BA CPH-LHR-CPH och vill gärna resa den helgen även som en MR över dagen den 10 okt.
Om jag läst rätt är det ok att resa CPH-LHR och få karantän men det är ok att resa hem från LHR.
Men funderar på att ringa BA och fråga om de är villiga att ändra min resa till ARN-LHR-CPH 9-10 okt, hur tror ni de kommer stlla sig till det om argumentationen är karantän pga jag reser genom Danmark/CPH till LHR?
Det ska funka, även om du tar dig ut från Heathrow för en övernattning (där du då behöver stanna hela tiden i rummet). Enligt reglerna får du bryta karantänen före de 14 dagarna har gått för att lämna landet:

In England, you can only leave your accommodation in limited circumstances and while outside your accommodation, you should stay alert and stay safe. These include where:
  • you are travelling directly in order to leave England

Sedan går det väl inte att utesluta att du kan få misstänksamma frågor från gränspolisen i det fallet, för det kan ju se ut som ett upplägg där man bokat en hotellnatt och en biljett man tänker "vaska" för att sedan stanna kvar i England på en adress man då inte uppgett.

Jeg håber det - men syntes FHM talte om øgede restriktioner lokalt og samtidig talte om at udviklingen af Covid-19 i Stockholm var bekymrende. Jeg håber virkelig det bliver OK!

Så fort det finns någon ny information om eventuella restriktioner, ska jag försöka att komma ihåg att skriva här. Med tanke på hur det varit hittills i Stockholm under pandemin, skulle jag bli överraskad om det skulle bli något drastiskt som skulle förhindra inresa från Danmark (Sverige avråder ju inte från resor till de mest drabbade områdena i Europa, och har inga karantänkrav alls på hemkommande (hitresande) resenärer ifrån "riskområden").

Faktum är att det sedan i mitten av augusti har var en negativ trend (ökad smitta) i Stockholm, men det har inte uppmärksammats mycket förrän senaste veckan, ungefär i samma veva som regeringen klargjorde att det för tillfället inte görs någon ändring gällande begränsning av publik vid evenemang (fortsatt max 50 som gäller).

Vet inte om du har besökt Stockholm tidigare under pandemin, men som du kanske åtminstone har läst i nyheterna så är det här inga allmänna krav på munskydd varken inomhus eller i kollektivtrafiken. Vissa hotell kan dock ha krav på det, vilket jag personligen bara ser som positivt.

Välkommen till Stockholm!

Så fort det finns någon ny information om eventuella restriktioner, ska jag försöka att komma ihåg att skriva här. Med tanke på hur det varit hittills i Stockholm under pandemin, skulle jag bli överraskad om det skulle bli något drastiskt som skulle förhindra inresa från Danmark (Sverige avråder ju inte från resor till de mest drabbade områdena i Europa, och har inga karantänkrav alls på hemkommande (hitresande) resenärer ifrån "riskområden").

Tak-tak :) Jeg er endda så heldig at bo i Malmö - så det var kun den korte periode før sommer hvor man frarådede at rejse mere end 2 timer fra bopælen vi var ramt. Så der nøjedes vi med at køre til Österlen på weekend. Jeg er utrolig tilfreds med at bo her og i et land som ikke er gået med på det store "åbne og lukke grænser hver uge" kaos.

Vet inte om du har besökt Stockholm tidigare under pandemin, men som du kanske åtminstone har läst i nyheterna så är det här inga allmänna krav på munskydd varken inomhus eller i kollektivtrafiken. Vissa hotell kan dock ha krav på det, vilket jag personligen bara ser som positivt.

Nej, men min sidste flyrejse inden verden lukkede var fredag den 6 marts hvor jeg var til møde i Stockholm. Jeg glæder mig meget til at komme forbi igen. Før pandemien startede var jeg typisk i Stockholm 1-2 gange om måneden.

• Gilla
Reactions: M.K

Faktum är att det sedan i mitten av augusti har var en negativ trend (ökad smitta) i Stockholm, men det har inte uppmärksammats mycket förrän senaste veckan, ungefär i samma veva som regeringen klargjorde att det för tillfället inte görs någon ändring gällande begränsning av publik vid evenemang (fortsatt max 50 som gäller).

Ökad smitta från en väldigt låg nivå dock.. Allting rullar på som vanligt i stan. Det är ju vansinnigt mycket folk i köpcentrum/gallerior. Trångt på bussar och t-banor. Är ju mer och mer som pre-corona. Visst ser man vissa med munskydd ute på stan med det är ju en försvinnande minoritet.

Jeg håber det - men syntes FHM talte om øgede restriktioner lokalt og samtidig talte om at udviklingen af Covid-19 i Stockholm var bekymrende. Jeg håber virkelig det bliver OK!

Det man har pratat om är en eventuell familjekarantän om familjemedlemmar har konstaterad covid-19.

I övrigt är det samma rekommendationer som gällt hela tiden: Hålla sig hemma vid minsta symptom, håll avstånd till andra helst 2 meter, tvätta händerna, undvik att samlas i större grupper, inget barhäng endast bordsservering på restauranger, max 50 personer på allmänna sammankomster, åk inte i kollektivtrafiken om du inte måste (då lämnar du utrymme till de som måste resa). Jobba hemifrån för de som kan.

Last edited:
En viktig nyhet från veckan är att Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström menar det kan komma krav om vaccin för inresa/resor från många länder.

Jag har själv åkt till länder med krav om både Denguefeber och Gula febern vaccin men det kan bli intressant detta hur snart detta kan ske.

Var det detta vaccin konspirationsteoretiker varnat för under några decennier.
Inte helt påtvingat dock men lätt att få till genom begränsningar.

Tyskland kom under kvällen med uppdateringar rörande vilka områden, som de klassar som "riskområden". Tack och lov så är INTE Sverige med på deras lista över riskområden, och inte heller någon enskild region. Det verkar som att Tyskland oftare hellre klassar ett visst område, exempelvis på det viset de klassat huvudstadregionen Köpenhamn, istället för att markera hela landet, Danmark, som riskområde. Därför fanns det en risk för att någon av våra regioner hade blivit klassad vid uppdateringen som sker varje onsdag (eftersom det tyvärr även hos oss har skett ökad smittspridning på sistone), men för tillfället så verkar det alltså vara fritt att resa till Tyskland, oavsett vilken svensk region man reser ifrån.

RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI

Länkade sidan är på tyska, men där finns även engelsk version att ladda ner.

Toppen