intuition
Medlem
Swedavia menar ju också bla annat att deras bedömning är villkorad av att det byggs en fjärde rullbana på Arlanda, att kollektivtrafiken till arlanda förbättras både avseende tillgänglighet och pris (!)
Swedavias budget är en viktig del i bedömningen:
- På kort sikt bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma kan inrymmas på Arlanda utan att några betydande ytterligare infrastrukturinvesteringar behöver tidigareläggas.
- På längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda oaktat om Bromma läggs ner i förtid eller ej. Dessa investeringar inkluderar även ytterligare en rullbana på Arlanda.
- En förtida stängning av Bromma och den tillkommande volymen på Arlanda som följer på detta är en relativt liten del av problematiken även om den teoretiskt kan medföra ett behov av tidigareläggning av stora investeringar på Arlanda med något år. Särskilda investeringar för att omhänderta en större andel affärsflyg på Arlanda kommer däremot troligen att behöva genomföras redan inom de närmaste åren.
- Det finns en risk för att flygtillgängligheten för vissa orter kan bli försämrad vid en förtida stängning av Bromma. Samtidigt får andra orter en bättre nationell och internationell tillgänglighet genom konsoliderad inrikestrafik på en flygplats.
- För vissa resenärer kommer en förtida stängning av Bromma att uppfattas som en försämring av deras resmöjligheter till och från Stockholm, inte minst då många uppfattar att det går snabbare att ta sig från Bromma till Stockholm än från Arlanda. Detta föranleder bl.a. att tillgängligheten till Arlanda med tåg och övriga kollektiva färdmedel behöver förbättras, såväl avseende kapacitet som biljettpriser. Samtidigt medför Arlandas utbud av flygtrafik att resenärer som behöver transferera på Arlanda får förbättrade möjligheter jämfört med de som nu reser via Bromma.
Swedavias budget är en viktig del i bedömningen:
- En förtida nedläggning av Bromma skulle ge en resultatförbättring för Swedavia samtidigt som de transportpolitiska mål som Swedavia har i sitt uppdrag i princip helt bedöms kunna uppfyllas av Arlanda för Stockholmsregionen utan omedelbara kapacitetshöjande investeringar.