Palazzi
Medlem
Norwegian gick väl runt 1.6 miljarder nok back 2019 (viket var avsevärt mindre roligt än tidigare). Och hade ju rejält med skulder som skulle förfalla.
Norwegian hade väl dessutom 80 miljarder i skuld, inte 8.
SAS gjorde under 2019 (brutet år slut i oktober) vinst 600msek, trots strejken. Och hade ca 28 miljarder sek i skulder
Sedan har väl Norwegian också antingen varslat eller sagt upp hela kabinen i Sverige väl? Det torde ju också minska intresset....
Stämmer med 80! Jag som läser mina artiklar med Euro eller dollar i texterna.
Ja, jag förstår prioriteringarna hos staten. Antar att Norwegian klagar för sent också, med tanke på att EU godkände SAS statsstöd.
Ska väl också påpekas att SAS skuld till mycket beror på att de var en del av den gamla flygsektorn, och hade svårt att legalt ställa om (=skära i kostnader).
Norwegian har snarare spelat ett högt spel där man dragit på sig enorma skuldberg på kort tid. Imponerande resa, men man tycks ha bitit sig i svansen. Såklart beklagligt, ändå, att det både fick motorproblem med 787, inga leveranser av 737Max och sedan en pandemi.
Konkurrensen var prismässigt gynnsam, men kanske innebär detta att åtminstone en aktör får utrymme att överleva.
Blir spännande att se hur transportmarknaden omformas under denna period. Inte helt säker på att Norwegian överlever till nästa sommar, åtminstone som en internationellt betydande aktör.