Senaste nytt

Champagnetråden

Klev in på bolaget för att hämta ut min beställning och fick den briljanta idén ”Undra hur systembolagets 4 billigaste flaskor smakar”
Kunde inte erinra mig om att jag någonsin druckit någon av dom.
Sagt och gjort så plockade jag även dom!

Laguppställningen, dom fyra billiga till vänster och dom tre flaskorna från beställningssortimentet till höger (Inte för att dom va speciellt dyra).
367D791F-E44E-4CBC-A17D-F4F36FD2622C.jpeg

Kvällens flaska för att fira tvådagars permittering denna vecka blev:
BCAB784B-7992-4074-A068-BCA9450C3B0D.jpeg
Systembolagets absolut billigaste (hel)flaska på lokala butiken för stabila 199:-

Kommer jag köpa den igen? Nej.
Är jag tillräckligt bevandrad bland vin att säga varför? Nej.

Attachments

• A81FCA12-E3FB-4D11-9BC8-76D1003D7C33.jpeg
    A81FCA12-E3FB-4D11-9BC8-76D1003D7C33.jpeg
    49,4 KB · Visningar: 353
TGF! Med en BdB från Diebolt-Vallois, 399,00 på bolaget är mycket prisvärd. Oj oj, här får man mycket för pengarna. Citrus och ljust bröd i mängder samt massor av bubblor. Bästa på länge
Stort medhåll! En riktig favorit hos mig. Blanc de blancs, Grand Cru, Cramant, under 400 kr. Taget!
Jag noterade att de bytt basår från 16 till 17 nu. Plockade så många 16 jag kunde innan de tog slut (ersattes med 17). Basåret står stämplat uppe till vänster på etiketten, efter "LP".

Vad tyckte du?
Jag har provat den två gånger - en gång fantastisk och en gång väldigt sluten.

Vi har druckit detta vin ett par tre gånger och för mig är det ”moget” för att vara en 2012:a. Rund i smak och bar en aningens sportig i smaken. Jämfört med andra 12: or jag testat är de betydligt mer spritiga och aggressiva än Pol Roger.

Måste skaffa mig en sån. Någon som vet en bra källa?

Minns att den blev min favorit när jag provade den i The Private Room, men det var innan jag kunde förstå varför.
Om det är årgång 1995 du är ute efter så får du nog köpa från internationella vinhandlare, vet att Justerini&Brooks och Fine Rare Wines i UK har aktuell årgång (och flera andra).

Jag har tidigare köpt den från Provinum både vid vanliga släpp på Systembolaget och som privatimport. Den har också tidvis funnits på finlandsfärjorna, men vet inte hur sortimentet ser ut nu.

Toppen