Senaste nytt

Länder i Världen där man kan köpa sig uppehållstillstånd

Så jag kollade upp Turkiet där erbjuder man alla officiellt ett medborgarskap, om man köper en fastighet eller ett företag för 200k $
Ser inte direkt något värde i ett turkiskt pass då turkar inte kan resa visumfritt in i EU. Att kunna resa hur man vill och uppehålla sig var man vill, i det närmaste obegränsat länge, inom EU/Schengen väger tungt.

Västeuropeiska länder och USA/Canada är väl generellt de länder dit ”alla vill” och som det finns ett värde i att kunna åka till, helst visumfritt. Därför vill man väl ändå ha ett andrapass som fungerar som dörröppnare och inte något som i sig kräver visum?

Ser inte direkt något värde i ett turkiskt pass då turkar inte kan resa visumfritt in i EU. Att kunna resa hur man vill och uppehålla sig var man vill, i det närmaste obegränsat länge, inom EU/Schengen väger tungt.

Västeuropeiska länder och USA/Canada är väl generellt de länder dit ”alla vill” och som det finns ett värde i att kunna åka till, helst visumfritt. Därför vill man väl ändå ha ett andrapass som fungerar som dörröppnare och inte något som i sig kräver visum?

Absolut instämmer. Dock tänker jag på ett annat sätt. Jag ser en mörkare bild av eu i framtiden så ditt EU pass kommer inte vara värd något.
Samt att jag ser ingen framtid i Sverige tyvärr kommer självmant att flytta till väst, öst eller nord Afrika i framtiden och nyttja förmånerna i Sverige bara. Jobba med företaget och njuta av livet och resa bara. Jag levt i Svergie länge och drivit företag länge här, ett rån rättare sagt med alla skatter. Därför är Afrika minimala skatter, bättre mat, bättre möjligheter. Ett djupt ämne som vi kan diskutera länge om men vill inte gå från ämnet.

Jag har bott i Sverige i 30 år. Är själv 33. Jag har dubbla medborgarskap. Dock är det p.g.a. jag kommer från ett annat land. Min fru är från Turkiet, så där får jag också ett gratis medborgarskap men inte tagit det än, eftersom Sverige tillåter bara 2. Dock är dom inte medvetna om mitt andra.

Så jag kollade upp Turkiet där erbjuder man alla officiellt ett medborgarskap, om man köper en fastighet eller ett företag för 200k $

Bra för er som har lite pengar över.

I Sverige får man enligt lag ha fler än två medborgarskap.

Källa: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...lp-kring-medborgarskap/dubbelt-medborgarskap/

Det fanns ett erbjudande om detta när jag besökte Seychellerna. Ett land som inte fanns i listan. Jag minns inte villkoren men det var långt ifrån billigt.

Helt rätt.

Jag har för mig att det gällde att investera ca 8 mil.

Tex om man köpte bostad för den summan så fick man medborgarskap/pass. Dock så har jag för mig att personen jag samtalade med nämnde att så fort man väljer att sälja så ryker tillgången medborgarskap/pass. Tyvärr minns jag inte såväl allt som sas.

Bodde själv ett tag på Eden island och där var det många yachts med ryska och förenade arabmiratens flagga.

Jag har bott i Sverige i 30 år. Är själv 33. Jag har dubbla medborgarskap. Dock är det p.g.a. jag kommer från ett annat land. Min fru är från Turkiet, så där får jag också ett gratis medborgarskap men inte tagit det än, eftersom Sverige tillåter bara 2. Dock är dom inte medvetna om mitt andra.

Bra för er som har lite pengar över.

Sverige tillåter obegränsat antal medborgarskap. "Dubbla medborgarskap" är bara ett uttryck i folkmun.

Äre så, jag alltid tänkt på att det har varit max 2. Tack så mycket för informationen. Nu blire att jaga medborgarskap. Haha

Betänk bara följande:
1. Kolla så att inte medborgarskapet kommer med skyldigheter som militär tjänstgöring , skatteskyldighet mm.

2. Sveriges ambassader, och annan hjälp, kan inte nyttjas om du är i ditt 2:a-land (var du också medborgare). Egentligen garanteras inte heller denna hjälp i 3:e land, om du rest in på ditt icke-svenska pass. Här brukar väl dock ändå Sverige vara pragmatiska..

Betänk bara följande:
1. Kolla så att inte medborgarskapet kommer med skyldigheter som militär tjänstgöring , skatteskyldighet mm.

2. Sveriges ambassader, och annan hjälp, kan inte nyttjas om du är i ditt 2:a-land (var du också medborgare). Egentligen garanteras inte heller denna hjälp i 3:e land, om du rest in på ditt icke-svenska pass. Här brukar väl dock ändå Sverige vara pragmatiska..

Hej Tack för den välbehövliga information :)

Toppen