Senaste nytt

Easyjet avbokade resa i september till Milano

Nån som vet om man passerar passkontrollen på Gatwick när man byter från en EasyJet-flight till en annan? Om inte skulle det vara en möjlig omväg till Milano utan att drabbas av karantän i UK?
Att vara transferpassagerare airside i UK är ett explicit undantag från karantänsreglerna:
Coronavirus (COVID-19): travellers exempt from border rules in the UK - GOV.UK
...men man måste ändå fylla i någon slags blankett före ankomst (i likhet med många andra länder).

Även om det finns en passkontroll brukar man ju inte lämna airside efter att ha passerat den, på normala flygplatser.

Att vara transferpassagerare airside i UK är ett explicit undantag från karantänsreglerna:
...men man måste ändå fylla i någon slags blankett före ankomst (i likhet med många andra länder).

Även om det finns en passkontroll brukar man ju inte lämna airside efter att ha passerat den, på normala flygplatser.

Ja men även utan undantagsregler så kan man ju passera passkontrollen, intyga att man kommer sätta sig i karantän, och sedan lämna landet igen via nästa terminal.

I min erfarenhet lämnar man airside efter passkontrollen lika ofta som man inte gör det (räknar inte in ev bagageutlämning efteråt). Så jag skulle nog inte göra antaganden kring det.

Nu avbokade de min oktober 11 resa. väntade mig faktiskt det. De rycker nog bort de flighter som är för tomma, lite vilda västern.

Toppen