Dyrare med ToR än två enkel, SAS. Varför?

Nedan skärmdumpar visar ARN-KRN ToR vs. enkel ARN-KRN och KRN-ARN samma datum. Ungdomsbiljetter.

Hur kommer det sig att biljetten hem blir 37 kr dyrare om man samtidigt bokar en resa dit?

Min enda teori är att de har data på att folk som bokar ToR är mindre priskänsliga än folk som noggrant kollar enkelresor. Annan förklaring är någon konstig avgift eller någon form av skatt, men kan inte komma på vad det skulle vara.

screenshot-2020-07-19-at-23-23-26-png.111878

screenshot-2020-07-19-at-23-23-48-png.111879

screenshot-2020-07-19-at-23-23-59-png.111880

Intressant observation. Om jag tittar på riktiga revenuebiljetter under samma period så är det dock ungefär samma prisskillnad men i motsatt riktning (vilket är det man normalt ser). SAS har generellt en rabatt på några tiotals kronor på ToR mot dubbel enkel. För utrikesresor kan det dock skilja mer, troligtvis pga valutasvängningar.

Klickade du dig vidare?

Väljer jag två dagar (19/8 ut och 21/8 hem) får jag ett pris på 610SEK + 547SEK så det är nog lågpriskalendern som visar fel...

Alla SAS short haul-biljetter prissätts väl som enkelresor, även om det bokas ToR?

igelkotten skrev:Alla SAS short haul-biljetter prissätts väl som enkelresor, även om det bokas ToR?Klicka för att utvidga...

Nej, det gör de inte. Case in point baserat på enbart fare:

ARN-KRN TFIXOW 465 SEK

KRN-ARN TFIXOW 524 SEK

ARN-KRN-ARN TFIXRT 930 SEK

Här skiljer det 59 SEK på en ToR och två enkelresor.

Back