Senaste nytt

Ändringar i UDs reseavrådan 2020-07-15

Efter vad jag förstår - jag bor i Storbritannien och har följt svenska medier, men det blir ju lite på håll - så har UD:s Corona-relaterade rekommendationer aldrig varit grundade i smittskyddsbedömningar. Man har avrått från resor eftersom man har bedömt situationen som oklar och snabbt föränderlig vad gäller möjligheten att som svensk ta sig in i, runt i, och hem från andra länder. Nu när läget börjar stabiliseras och bli mer förutsägbart så plockar man följaktligen bort avrådan från fler och fler länder.

På samma sätt har ju svenska myndigheter, om jag inte har missförstått, inte ansett sig ha smittskyddsskäl att stänga gränser eller införa karantän för resande från andra EU-länder. Däremot har man stängt igen för resande från övriga länder, men det är väl ett gemensamt EU-beslut?

Efter vad jag förstår - jag bor i Storbritannien och har följt svenska medier, men det blir ju lite på håll - så har UD:s Corona-relaterade rekommendationer aldrig varit grundade i smittskyddsbedömningar. Man har avrått från resor eftersom man har bedömt situationen som oklar och snabbt föränderlig vad gäller möjligheten att som svensk ta sig in i, runt i, och hem från andra länder. Nu när läget börjar stabiliseras och bli mer förutsägbart så plockar man följaktligen bort avrådan från fler och fler länder.

På samma sätt har ju svenska myndigheter, om jag inte har missförstått, inte ansett sig ha smittskyddsskäl att stänga gränser eller införa karantän för resande från andra EU-länder. Däremot har man stängt igen för resande från övriga länder, men det är väl ett gemensamt EU-beslut?

Du har, likt övriga i tråden (utom mig), rätt i sak. Det jag ifrågasätter är huvudsidans kommunikation som nedan:

”Vad innebär det när UD avråder från resor?
När UD avråder från resor är det alltid en signal om att säkerhetsläget är allvarligt, oavsett vilken nivå av avrådan det handlar om.”

Sedan underrubriken: "Covid-19: Regler, restriktioner och råd"

Tänker att det inte är den smidigaste av rubriker när pandemi råder, om man inte ska tänkas sammanlänka de två.
T.e.x. när det är krig i Kongo och Irak så har aldrig mitt intryck av UDs avrådan tänkts innebära att "säkerhetsläget är allvarligt" ska likställas med "du kan bli fast på flygplatsen, och se upp med ändrade försäkringsvillkor".

Det motiv man grundar besluten på är istället, som ni mycket riktigt skriver: "Osäkerhet som råder för globalt resande".

Uppenbarligen är det diskripensen mellan "När UD avråder från resor är det alltid en signal om att säkerhetsläget är allvarligt" och avrådan baserar sig på "Osäkerhet som råder för globalt resande" som jag inte alls fått ihop.
I MIN värld är dessa två saker väsenskilda.

I princip så avråder de väl från alla länder där Svenskar inte kommer in -- det är ju en rimlig avrådan. Sedan kan de ju avråda från ytterligare länder av diverse anledningar. Men de kan inte gärna låta bli att avråda från resor till länder där man inte kommer in...
De avråder inte från resor till Belgien trots att de kräver karantän av resande från Sverige.

Uppenbarligen är det diskripensen mellan "När UD avråder från resor är det alltid en signal om att säkerhetsläget är allvarligt" och avrådan baserar sig på "Osäkerhet som råder för globalt resande" som jag inte alls fått ihop.
I MIN värld är dessa två saker väsenskilda.

Du har helt rätt i att det är motsägelsefullt. Jag tror att det grundar sig i den unika situation som uppstod i mars. I vanliga fall innebär - som du säger och de skriver - en avrådan att det är olämpligt att resa till ett visst område av säkerhetsskäl, det må vara krig, sjukdom, politiska oroligheter eller annat. Men det finns alltid en geografisk avgränsning med innebörden att det är just där det är olämpligt att vistas.

Med Coronan ansågs det plötsligt olämpligt att resa överhuvudtaget.

Då lade man en "allmän" avrådan utan någon differentiering mellan olika länder, trots att läget skilde och skiljer sig oerhört mycket mellan länder. Jag tycker att det var mindre välbetänkt (jag kritiserade den saken här på forumet för ett par månader sedan vill jag minnas) men det är ju förståeligt i det läge som rådde.

Nu anses det inte längre olämpligt att resa överhuvudtaget så då har de plockat bort avrådan för länder som bedöms stabila. Här håller jag i och för sig med om att det kan få folk att tro att smittfaran är över. Men jag tror UD tänker så här: en avrådan betyder att läget är allvarligt av ett konkret skäl. Avsaknaden av en avrådan betyder däremot inte att allt är tryggt. Det finns ju många länder som är mycket otryggare än Sverige, oavsett det dagsaktuella läget. Till sist reser man ändå på eget ansvar, och så även nu.

Formellt är det om jag förstått rätt en rekommendation från EU som varje land (i Schengen iaf) egentligen själv får välja om de ska följa eller inte. Sverige följer den (och det gör jag vad vet de flesta/alla andra också).

Förväntade mig att UD skulle ge nya besked under den gångna arbetsveckan om vad som ska gälla efter 2020-08-31, men så blev det visst inte. Om jag inte har missat nått?

Toppen