Senaste nytt

Återköp till AmEx Elite - ”återståendet saldo” minskar inte

Sitter i samma sits nu.

Brytdatum imorgon och mitt saldo denna månad på amexet är -4700 EB-poäng pga en retur i juni där köpet gjordes i maj. Jag har alltså fått poäng för köpet redan.

Vad är det som händer då? Verkar lite luddigt när jag läser tidigare svar.

Förfallodag: 27 januari
Fakturans saldo: 31 388,61 SEK

Under januari fått krediteringar på 7 040 SEK.

Betalade in 24 500 SEK den 20 januari.

Nu ser det ut enligt bilderna nedan i appen. Får inte ihop det? Amex-chatten bekräftar dock att fakturan är betald i sin helhet och att ingen ränta kommer att utgå. Kanske betalar in resterande belopp ändå just in case…

Attachments

• IMG_0500.jpeg
    IMG_0500.jpeg
    106,7 KB · Visningar: 84
  • IMG_0503.jpeg
    IMG_0503.jpeg
    107,8 KB · Visningar: 87
Förfallodag: 27 januari
Fakturans saldo: 31 388,61 SEK

Under januari fått krediteringar på 7 040 SEK.

Betalade in 24 500 SEK den 20 januari.

Nu ser det ut enligt bilderna nedan i appen. Får inte ihop det? Amex-chatten bekräftar dock att fakturan är betald i sin helhet och att ingen ränta kommer att utgå. Kanske betalar in resterande belopp ändå just in case…
Jag brukar bara titta i appen där det står "Återstående saldo", det är för mig vad som ska betalas in denna månad, oavsett vad min faktura säger. Kan ju hända som sagt att man fått återköp under månaden efter fakturans period.
Vill inte riskera att någon missar sina poäng här, nämner bara hur det fungerat för mig. Säkrast är ju alltid att betala hela fakturan om man kan det och inte hamnar på tillgodo saldo.

Jag brukar bara titta i appen där det står "Återstående saldo", det är för mig vad som ska betalas in denna månad, oavsett vad min faktura säger. Kan ju hända som sagt att man fått återköp under månaden efter fakturans period.
Vill inte riskera att någon missar sina poäng här, nämner bara hur det fungerat för mig. Säkrast är ju alltid att betala hela fakturan om man kan det och inte hamnar på tillgodo saldo.
”Återstående saldo” står också som 6 888,51 SEK. Det är just det som förvånar mig, innan inbetalningen på 24 500 SEK såg jag att återbetalningarna räknats av från fakturabeloppet i appen (dvs återstående saldo 24 3XX). Tidigare gånger har jag betalat in beloppet på fakturan minus återbetalningar efter att fakturan ställts ut och har aldrig drabbats av ränta eller liknande. Amex chatt hävdar att allt är betalt och att ingen ränta ska utgå. Men ja, jag betalar in resten för säkerhetsskull. Det är ju inget stort problem egentligen.

Amex chatt hävdar att allt är betalt och att ingen ränta ska utgå.
Det *bör* man ju kunna lita på.

Själv hade jag dock inte gjort det. Jag betalar hela fakturan, utan undantag. Krediteringar efter brytdatumet dras automatiskt från nästa fakturas saldo. Det kanske är onödigt i en sådan här situation, men jag sover gott om natten, och det är också värt något :)

Toppen