Senaste nytt

Inköp i EUR - anv SAS Mastercard eller SAS Amex Premium

Hej,

Jag skall göra ett inköp på 2300 Euro.

Som verktyg för inköpet har jag ett SAS Mastercard Premium eller ett SAS Amex Premium.

Båda tar 2% i valutapåslag.

Om vi svär i kyrkan denna gång och helt bortser från Eurobonuspoängen (får mer på MasterCard i utl valuta - jag vet...) utan fokuserar på den faktiska kostnaden som sen hamnar på fakturan, finns det något som gör att det ena blir billigare än det andra och betala med?

Vet att Amex väl räknar om från EUR till USD och slutligen i SEK och +2% ?
På MasterCard så är det 2% valutapåslag där med, same same it seems.

När jag skrapade på ytan så tänkte jag använda Amex vilket är det första kortet och som sen precis borde trigga årets voucher, samtidigt kommer det bli en promenadseger hur jag än gör, så kan lika gärna använda MasterCard i så fall, det jag är ute är att det blir så billigt som möjligt utan extra smygavgifter.

Har jag tänkt rätt eller upplys mig o kreditkortsjägare och orakel,

/Blomsternisse

• Gilla
Reactions: Gus
När jag skrapade på ytan så tänkte jag använda Amex vilket är det första kortet och som sen precis borde trigga årets voucher, samtidigt kommer det bli en promenadseger hur jag än gör, så kan lika gärna använda MasterCard i så fall, det jag är ute är att det blir så billigt som möjligt utan extra smygavgifter.
Jag skulle använda mastercard i detta fall, enkom pga att det ger fler poäng. Hade jag varit osäker på att få en voucher utan köpet så skulle jag valt Amex.

Glömde en grej också, PayPal, antar dom tar en slant också om man använder detta som filter mellan och inte direkt på kortet.

Jag hade använt Revolut. För du över från ditt MC får du indirekt poängen på köpet och du slipper ~400:- i avgifter för köpet i utländsk valuta.

Glömde en grej också, PayPal, antar dom tar en slant också om man använder detta som filter mellan och inte direkt på kortet.

Viktigaste med PayPal är ju att se till att de debiterar kortet i rätt valuta så du inte åker på PayPals valutaomvandling för den är ju magiskt dålig. För mig så dras det alltid rätt med Amex men med ett MasterCard så gäller det att man ställt in rätt i inställningarna.

Precis som någon nämnt så hade Curve och Revolut också varit ett sätt att slippa lite avgifter. Är det inget alternativ och du ändå får ut din voucher så hade jag kört med MasterCard för att få så mycket poäng som möjligt.

Jag hade använt curve eller Revolut. Revolut kommer du inte lyckas med antagligen eftersom du slår i taket för uttagsgränsen. För en insättning med ditt sas mc in på Revolut räknas som kontantuttag. Vill minnas att det är 20k per rullande 4 dagars period? Det är om du har ett extrakort? Så 12k per kort borde funka...

Jag hade använt curve eller Revolut. Revolut kommer du inte lyckas med antagligen eftersom du slår i taket för uttagsgränsen. För en insättning med ditt sas mc in på Revolut räknas som kontantuttag. Vill minnas att det är 20k per rullande 4 dagars period? Det är om du har ett extrakort? Så 12k per kort borde funka...

O Curve har väl en daily limit på 2000 pund så blir ju även lite småtajt där då 2000 pund idag är ungefär 2230 Euro och trådskaparen pratade om 2300 Euro.

Paypal skulle jag avråda från! 3,4% i valutaväxlingsavgift!

Du kan ju dock betala med Paypal men se till att man debiteras i den valuta man handlar. Precis som du säger så ska man aldrig under några omständigheter låta PayPal växla till en. Dock har de lyckats gömma inställningen för det på rätt klurigt ställe vilket är sjukt irriterande.

• Gilla
Reactions: Gus

Gränsen på 20.000:- stämmer men man kan ju fylla på Revolut-kontot med ett par dagar mellan för att kunna öka balansen >20.000:- (förutsatt att det inte är en brådskande transaktion då man kanske inte kan vänta ett par dagar).

Toppen