För egen del så hoppas jag på Kanarieöarna då jag numer uppskattar möjligheten till vintervärme utan att spendera mycket tid ombord ett flygplan (jag vet att det är att svära i kyrkan, men man taktar av med tiden
). I dessa tider är det inte utan att man funderar på boende på dessa breddgrader, om isolering kommer ske vintertid.
Tror en sådan linje kan bli möjlig med viss rotation, och i min egen omgivning vet jag många som spenderar väl så mycket på en vinterresa till Kanarieöarna (inte jag själv, för jag har valt andra resemål hittils). Tror också att en del Thailand- och Florida-resenärer kanske kommer ändra sina resemönster i krisens tecken (ren hypotes, inte värst underbyggd).
I ärlighetens namn är det mera sätet, än servicen, jag själv är ute efter (även om det tacksamt skulle tas emot båda). Det betyder i min värld att det är OK om jag får betala 10.000kr T/R och får business-säten från SAS men mottager service från TUI. Reguljärt är såklart att föredra, för säg max 15.000kr.
Jag var t.e.x. ett "fan" (nåja..) av Norwegians premium-produkt till USA. Sov skönt och ofta kom jag under 10.000kr T/R. Både pris och produktnamn gjorde det också möjligt att ofta boka det för jobbresor.
Jag, som klagar över 4h30min, saknar verkligen alternativ som Air Serbia med deras otroliga service under Etihad-flagg. Billigt var det ofta, där man kunde få en resa till Malta, Rom eller Cypern för ca. 6000kr T/R. Nu finns bara Aeroflot och Turkish kvar, men ska man kortare sträckor inom Europa innebär de ofta/alltid en omväg.
Minns också att LATAM hade någon linje mellan Sao Paolo och Frankfurt (kan ha varit München) som mellanlandade på Teneriffa (troligen North, inte South) fram tills för ca. 5 år sedan. Det är den sista riktiga business-linjen jag minns mellan Europa och Kanarieöarna. Britterna har väl business class-service men samma säten som inom Europa.
Inte svårt att se varför inget flygbolag satsar på business, då nästan bara Skandinavien har en restid som motiverar.
En sista fråga, till er som möjligen testat:
Ser ut som om Royal Air Maroc har riktig business class mellan Arlanda och Casablanca. Dedikerade säten (dock mer liknande det man hade för 15 år sedan) och god service (enligt recensioner mellan andra städer). Verkar dock inte passa med tiderna till just Kanarieöarna..