Ängelholms flygplats läggs ned

  • Thread starter Thread starter JNH
  • Start date Start date
Det var ändå lite oväntat måste jag säga. Kan ju i och för sig bara ett sätt för PEAB att verkligen sätta press på kommunerna runt omkring att agera. Jag antar att dom flesta kommuner gärna vill ha kvar en flygplats i Ängelholm.
 
anjak skrev:Det var ändå lite oväntat måste jag säga. Kan ju i och för sig bara ett sätt för PEAB att verkligen sätta press på kommunerna runt omkring att agera. Jag antar att dom flesta kommuner gärna vill ha kvar en flygplats i Ängelholm.Klicka för att utvidga...


Alla vill ha en flygplats men ingen vill betala för den. Så enkelt är det. Den skulle lagts ner redan 2011 men så köpte Peab den och hoppades på snabba pengar och nu vill de att någon ska betala för den igen.



Bär den sig inte bör den läggas ner enligt mig, även om det såklart är tråkigt för de 40 personer som förlorar jobben, men de kan säkerligen hitta nytt på andra flygplatser i området.
 
Trist. Ängelholms flygplats tycker jag är lite av en modell för hur små flygplatser ska vara. Hyffsad restaurang, butiker och atmosfär - man har gjort den levande på ett sätt som man inte ser på så många andra små flygplatser.
 
Lite lustigt att den inte går tillräckligt bra är det ändå? Helsingborg har ju nu för tiden inte speciellt bra tågförbindelser till Stockholm. Men antagligen räcker det inte med inrikesflyg för att gå runt. Hur KID kan leva kvar är en gåta i sammanhanget.
 
Om man tittar på Transportstyrelsens statistik ser flygplatsen ut att ha haft ganska jämn beläggning på antalet passagerare över de senaste tio åren (mellan 380 och 420k per år). Tappade 17k pax mellan 2018 och 2019 men det var väl inte mer än 4-5 %.




intuition skrev:Helsingborg har ju nu för tiden inte speciellt bra tågförbindelser till Stockholm.Klicka för att utvidga...
Intressant att du nämner det. SJ skulle tydligen ha dragit igång en rejäl satsning på tåg mellan Helsingborg och Stockholm. Och tydligen var planen att nattåget från Malmö skulle stanna i Helsingborg också. Vet inte hur det gått med detta.



SJ storsatsar på Helsingborg – ökar från 6 till 15 direkttåg till Stockholm - HD
 
Jag kanske är ute ur loopen, men Helsingborg förlorade ju X2000 trafiken helt för många år sedan.

En testbokning tidigare idag, som bara gav X3000 till GBG och sedan byte till X2000 förstärkte mig i uppfattningen att det är fortfarande så. Ca en timme längre restid än vad Malmö-Stockholm är.
 
Det hela är ett spel från nuvarande ägarens sida. Historiskt har inte kommunerna runt omkring varit speciellt bra på samarbete och kunde inte lösa frågan då Luftfartsverket ville stänga Ängelholms flygplats. Nuvarande ägaren köpte då och vill nu markera.

Kommunerna har nu ett mycket bättre samarbete och kommer lösa detta ihop med lokala näringslivet.

Att det just nu inte finns ekonomi i flygplatsen är inte så förvånande, men att det inte skulle finnas underlag i normala fall känns osannolikt, stort näringsliv, välmående boende och stark turism driver trafik. Sas och Bra har stora delar av året, tillsammans, erbjudit 7-8 flighter per dag, utan beläggning hade det minskats ner.
 
intuition skrev:Jag kanske är ute ur loopen, men Helsingborg förlorade ju X2000 trafiken helt för många år sedan.En testbokning tidigare idag, som bara gav X3000 till GBG och sedan byte till X2000 förstärkte mig i uppfattningen att det är fortfarande så. Ca en timme längre restid än vad Malmö-Stockholm är.Klicka för att utvidga...


SJ har dragit ner på trafiken så de förbindelserna är tillfälligt borta. Normalt sett går X2000 via Göteborg utan byte någon gång/dag.



SJ storsatsar på Helsingborg – ökar från 6 till 15 direkttåg till Stockholm - HD
 
Ricci skrev:Jag saknar nu verkligen SAS svävare (och senare katamaran) som gick direkt till CPH och man var airside när man kom till CPH.Klicka för att utvidga...
Ja! Att kunna checka in direkt på Svävarterminalen, mer eller mindre över gatan från Malmö central och därefter kliva rakt in på airside var ju en otroligt välfungerande lösning. Synnerligen praktiskt och väldigt smidigt resande!
 
Som frekvent resenär från Agh tror jag att Agh på lång sikt blir kvar och att Halmstad läggs ner. Att ha två flygplatser med avgångar till Stockholm med drygt 5 mils mellanrum är inte hållbart.
 
Sir Karlsson skrev:Jag har åkt helikoptertransfer från Helsingborg till Kastrup incheckad.Klicka för att utvidga...
Det fanns både helikoptertransfer från Helsingborg och Malmö till CPH en gång i tiden.



Om nu AGH inte slulle klara sig, så kanske en helikoptertransfer från Helsingborg till CPH kunde göra det?!

(Självklart med kontrakt med olika flygbolag som det var förr)
 
Ricci skrev:Jag saknar nu verkligen SAS svävare (och senare katamaran) som gick direkt till CPH och man var airside när man kom till CPH.Klicka för att utvidga...


Inte minst var det en utsökt service på dessa farkoster, både när det gäller mat och dryck.
 
Back
Top