Senaste nytt

Vad för kreditkort och bonusprogram ska jag ha?

Williamro

Ny medlem
Hej allihopa! Jag har precis utforskat det här med kreditkort och hur man kan samla poäng med dem. Jag spenderar ca 50000kr per månad varav 30000kr är fakturor och resten är på själva kortet. Nu vill jag ha eran hjälp med vilket kreditkort jag ska skaffa :) har kollat på SAS amex premium och SAS amex elite och de verkar bra. Hur många kort ska jag skaffa? Ifall jag ska skaffa flera vilka är det då?
Jag undrar också om jag tjänar på att betala fakturor med kreditkortet. Har kollat och ser att det är en avgift på 2,5% med billhop och betalo. Och vill gärna tjäna på det ifall jag nu ska betala denna avgift
Min tanke med poängen jag får på kreditkortet är att resa gratis businessclass osv.
Har kollat på bonusprogrammen som finns i Sverige och de bästa verkar vara eurobonus och Miles&more. Vilken av dem skulle ni rekommendera? Har hört att miles&more har högre bränslekostnad när man ska boka bonusresa fast det finns bättre utbud med bonusresor jämfört med Sas. Vad är eran erfarenhet och vilket bonusprogram rekommenderar ni?
Är tacksam för all hjälp Mvh William.

Hej allihopa! Jag har precis utforskat det här med kreditkort och hur man kan samla poäng med dem. Jag spenderar ca 50000kr per månad varav 30000kr är fakturor och resten är på själva kortet. Nu vill jag ha eran hjälp med vilket kreditkort jag ska skaffa :) har kollat på SAS amex premium och SAS amex elite och de verkar bra. Hur många kort ska jag skaffa? Ifall jag ska skaffa flera vilka är det då?
Jag undrar också om jag tjänar på att betala fakturor med kreditkortet. Har kollat och ser att det är en avgift på 2,5% med billhop och betalo. Och vill gärna tjäna på det ifall jag nu ska betala denna avgift
Min tanke med poängen jag får på kreditkortet är att resa gratis businessclass osv.
Har kollat på bonusprogrammen som finns i Sverige och de bästa verkar vara eurobonus och Miles&more. Vilken av dem skulle ni rekommendera? Har hört att miles&more har högre bränslekostnad när man ska boka bonusresa fast det finns bättre utbud med bonusresor jämfört med Sas. Vad är eran erfarenhet och vilket bonusprogram rekommenderar ni?
Är tacksam för all hjälp Mvh William.

Hej William! Med din spend tycker jag att SAS American Express Elite och SAS Mastercard Premium vore bäst. Se till att bli värvad till American Express då du får många Eurobonus poäng som bonus. Du bör nå upp till 2 st vouchers per år då du kommer över 300,000 kr på 12 månader. Du kan även använda dessa för flygresor inom Star Alliance. Finns många trådar om detta, men vid funderingar så är vi många som säkert kan svara dig så du får kort som passar dig bäst.

Mitt förslag är Amex Elite med tanke på din spend. Du bör kombinera med SAS Mastercard Premium för att säkra upp så du alltid får poäng på dina kortköp där inte Amex går att använda.

Fakturor kontra EB-poängvärdet vs avgiften har säkerligen någon medlem räknat på. Jag har valt att inte gå den vägen om jag inte måste få upp min spend. Men se till att bli värvad så får du några tusen gratis du kan lägga in fakturor utan avgift. Se värvningstråden som jag tipsade om i din andra tråd.

Lycka till! :D:cool:

Allt handlar i slutändan vad man har för filosofi kring vad som önskas uppnå.

För att förenkla det - vill du komma iväg i business class gratis, eller är du beredd att betala en summa för det?

Jag själv tillhör den andra delen av den skalan - där jag jobbar på att kunna flyga business/First till en sådan lite kostnad som möjligt. Så länge min internkalkyl går hem så är jag beredd att använda Billhop för fakturorna. Tillhör du den första delen, ja då är inte billhop något bra.

Skrev detta inlägg på frågan för ett tag sedan - hoppas det hjälper dig lite!
Köper inte riktigt påståendet kring poängkostnaden då du verkar ha fel i din uträkning? (eller jag som misstolkar dig...) Låt mig förklara.

Först och främst, oavsett om du betalar in på din kvarskatt till skatteverket, eller betalar en random faktura - så är avgiften densamma för allting 2,5%, (ja, jag bortser från att ett fåtal folk har rabatt).

Amex Premium ger 15p/100kr och max en (1) voucher per år.
Amex Elite ger 20p/100kr och max två (2) vouchers per år.
I och med att du nämner att du vill ha större chans att nå två vouchers i år, så gör jag antagandet att du har ett Elitekort - och beräkningen nedan är utifrån denna premiss.

Faktura att betala: 30 000 SEK
Avgift att betala: 750 SEK
Totalbelopp att betala: 30 750 SEK
Poäng: 6150 poäng
Kostnaden blir således 12,2 öre per poäng när du gör en transaktion genom billhop. Kostnaden att köpa poäng av moderskeppet SAS är 20 öre per poäng. Således 64% dyrare. Det skulle jag inte kalla snarlikt ;) Ekvationen blir ju dock sämre om man använder Amex Premium.

Med det sagt så vill jag ändå passa på att visa värdet av att använda Billhop, oavsett. Så att du kan känna att du gjorde ett rationellt beslut ;) (Om vi bortser från risken att Eurobonus försvinner och andra tråkigheter i världen sker :rolleyes:)

Personligen lägger jag all möjligt spend jag kan hos Billhop. Varför kan man undra? Jo, för att jag vill resa, och för en relativt billig peng så kan jag komma iväg och resa i Business/First till en mycket billigare peng än det kostar att köpa revenuebiljetter i dessa klasser. Ibland lika billigt som ekonomibiljetter!

Om jag lyckas hitta fakturor om 244 000 SEK per år att betala så får jag följande uträkning:

Faktura att betala: 244 000 SEK
Avgift att betala: 6100 SEK
Totalbelopp att betala: 255 100 SEK
Poäng: 50 020
Antal vouchers: en (1)

Skatterna för en SAS Business T/R till USA/Asien ligger kring 900 SEK. Således har jag alltså lyckas "köpa" mig en Business Class resa till USA/Asien hos SAS för en totalkostnad om 6100 SEK (avgift för billhop) + 900 SEK (skatter och avgifter för att boka resan hos SAS) = 7000kr. För mig är det supervärde.

Last edited:
Allt handlar i slutändan vad man har för filosofi kring vad som önskas uppnå.

För att förenkla det - vill du komma iväg i business class gratis, eller är du beredd att betala en summa för det?

Jag själv tillhör den andra delen av den skalan - där jag jobbar på att kunna flyga business/First till en sådan lite kostnad som möjligt. Så länge min internkalkyl går hem så är jag beredd att använda Billhop för fakturorna. Tillhör du den första delen, ja då är inte billhop några bra.

Skrev detta inlägg på frågan för ett tag sedan - hoppas det hjälper dig lite!
Tack så mycket för hjälpen!

Som läget är nu skulle jag dock inte lägga för mycket pengar (Billhop) på att samla Eurobonuspoäng. Vi vet inte om SAS och EB finns kvar om ett halvår, och vi vet inte hur uttagstabeller kommer se ut när/om det öppnas för bokningar på Star Alliance med Eurobonus igen.
Okej, tack för infon

Toppen