Innenfor flyging er det et begrep som heter steiling. «Steiling er en flyteknisk betegnelse for en drastisk reduksjon av vingenes løft kombinert med stor motstandsøkning,» heter det om fenomenet i Store Norske Leksikon. Går det riktig ille ender det med spinn og havari. Før nedturen, får ofte flyet et siste lite løft. Det er vel det vi ser med Norwegian-aksjen nå.
Norwegian-aksjen avsluttet uken med et hyggelig løft på vel 13 prosent til 2,95 kroner. Nominelt sett er jo kursen ganske lav i forhold til de historiske nivåene. Men med den gjelden og leasingforpliktelsene som nå er omgjort til aksjer, innebærer kursen en egentlig historisk høy verdsettelse av egenkapitalen. Det er det absolutt ingen grunn til.
Med fredagens sluttkurs er egenkapitalen i Norwegian verdsatt til vel ni milliarder kroner. Det er ikke langt unna nivåene da British Airways-eier IAG meldte sin interesse våren 2018. De trakk seg. Ved nyttår ble egenkapitalen i Norwegian verdsatt til rundt 6,5 milliarder kroner.
Forskjellen mellom nyttår og nå, er det bare å ta en tur til nærmeste flyplass for å finne ut av. Ved nyttår var Norwegian på god vei til lønnsomhet og etterhvert finansiell soliditet. Nå er det nesten ingen fly i luften. Kun syv av Norwegians fly er nå på vingene – og det med statlige subsidier.
Men så har Norwegian klart å kvitte seg med mye gjeld. Formelt er egenkapitalen styrket gjennom omgjøring av leasingforpliktelser og obligasjonsgjeld samt en aksjeemisjon på 400 millioner for samlet 12,7 milliarder kroner.
Joda. Men fly-gjelden som var på vel 20 milliarder kroner ved nyttår, er ikke slettet. Selskapet er heller ikke kvitt alle leasing-forpliktelser. Og nå tar flyselskapet opp nye lån på tre milliarder kroner, med staten som garantist. Staten tror selv at garantien vil ende med tap.
Og vi vet enda ikke helt hvor store tap Norwegian gikk på etter at coronakrisen brøt ut og før man fikk satt så godt som alle fly på bakken. Det vi så langt vet er at Norwegian hadde forfalte regninger ved utgangen av mars på 1,7 milliarder kroner, som de nå forsøker å få kreditorene til å gå med på å omgjøre til enda flere Norwegian-aksjer.»