intuition
Medlem
Jag tittade lite närmare på artikeln. Det är SvT som är ursprungskällan, och sedan har TT plockat upp den och den har då fått spridning i Sverige.Ja, jag ser att de ändrat i artikeln nu dessutom. Från början stod det "företagen", nu står det "en del företag"... Och med summeringen av dig ovan så tyder det ju på att det är SAS som gjort uttalandet till Konsumentverket. Är det inte så, så undrar jag vad SVT är ute och far efter.
Jag trodde att det var tvärt om, att SvT fått det från Konsumentverket (t.ex. en press-release / via TT) men jag kan inte hitta att KoV har offentliggjort något om en tillsyn. Alltså agerar SvT på ett tips och har från detta tips ställt 4 bolag "mot väggen". Man kan inte utesluta att någon företrädare för något flygbolag sagt något i stil med att "det saknas pengar i kassan" till någon kund/medarbetare/social kontakt eller i något samtal med KoV och att det är den uppgiften som SvT dragit fram.
Eftersom KoV inte har gått ut med något är alltså uppgifterna helt och hållet SvTs egna. (Notera att det är SvTs reporter som påstår att tillsyn inletts. Den intervjuade juristen nämner inte detta, varken i rörlig bild eller citerad text.)
Man får se om det blir någon verklig tillsyn och vad den kan leda till. Sedan kan man ju säga rent hypotetiskt att om SAS de facto inte har pengar i kassan och inte tydligt kan visa pengar på väg in så är man på obestånd och en konkurs skulle de facto gynna den som köpt via kreditkort men inte fått återbetalning - i konkursläget blir ju kreditkortet skyldigt att ersätta kunden, dvs det behöver inte gå via något chargeback-förfarande som kan förhalas/bestridas.