Senaste nytt

Majoritet av EU länder vill snabbt ändra lag om rätt till kontant återbet. för inställda flighter

COMMISSION RECOMMENDATION of 13.5.2020
on vouchers offered to passengers and travellers as an alternative to reimbursement for cancelled package travel and transport services in the context of the COVID-19 pandemic

THE COMMISSION HAS ADOPTED THIS RECOMMENDATION:

9 sidor text, men det viktiga är på sidan 5-6
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/recommendation_vouchers_en.pdf

Hur ska detta tolkas? Texten säger att den avser de vouchers som bolagen "may propose", det blir alltså inte tvingande att ta emot en voucher? Men om man tar emot en voucher kan man ändå lösa in den mot kontanter vid ett senare tillfälle?

Hur ska detta tolkas? Texten säger att den avser de vouchers som bolagen "may propose", det blir alltså inte tvingande att ta emot en voucher? Men om man tar emot en voucher kan man ändå lösa in den mot kontanter vid ett senare tillfälle?

Nej, de betonar att du har rätt att välja kontant återbetalning om du föredrar det.

EU Commissioner for Transport Adina Vălean:
Making vouchers a more attractive option for consumers: Under EU rules, travellers have the right to choose between vouchers or cash reimbursement for cancelled transport tickets (plane, train, bus/coach, and ferries) or package travel.

While reaffirming this right, the Commission's recommendation aims to ensure that vouchers become a viable and more attractive alternative to reimbursement for cancelled trips in the context of the current pandemic, which has also put heavy financial strains on travel operators.

The voluntary vouchers should be protected against insolvency of the issuer, with a minimum validity period of 12 months,
and be refundable after at most one year, if not redeemed.

They should also provide passengers sufficient flexibility, should allow the passengers to travel on the same route under the same service conditions or the travellers to book a package travel contract with the same type of services or of equivalent quality. They should also be transferable to another traveller.

samma sak som hon säger här

Jag har haft en lång dialog med både Chatbots och emellanåt en människa med Air Asia, Air India och Fly UIA , och alla propsar på voucher alt ombokning efter de ställt sina flyg.
Jag har varit schysst och inte tvärvägrat voucher men givet mina rättigheter att få refund har jag bett om att en voucher bör kryddas med ett mervärde. Nekats hos alla tre och till sist tröttnade jag och kontaktade kortutgivaren då alla nekat refund eller fördröjt svaret å det längsta.
I dag kom beslut i alla 3 fall från kortbolaget: full ersättning från dem.
Case closed.

Hade ovan flygbolag tänkt lite längre hade jag tagit voucher men när de försöker spela bort en känns det fint att sitta på triumfkortet: chargeback.

Toppen