Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

apknug

Medlem
Vid Eurobonus awardresor, vilket tråden handlar om, så är det alltid SAS som äger, och ställer ut, biljetten.
Ja, men på vilket biljettämne ställs biljetterna ut? 017 även när huvudsträckan är med annat bolag?

Jag har tyvärr ingen gammal awardbiljett att kolla på......
 

Tonton

Medlem
Ja, men på vilket biljettämne ställs biljetterna ut? 017 även när huvudsträckan är med annat bolag?

Jag har tyvärr ingen gammal awardbiljett att kolla på......

Yes, alltid 017. Exempelvis denna. En gammal bonusresa jag gjorde. Inget SAS-flyg på bokningen:

Skärmavbild 2020-03-13 kl. 09.49.47.png
 

sandek

Medlem
Vad gäller för poängpris om man kör GOT-HKG t/r med SAS men sen vill lägga på t.ex t/r HKG-BKK? Dvs

got-cph SAS
cph-hkg SAS
hkg-bkk Thai airways

Och samma rutt fast tvärtom tillbaka.
 

ZZZebra

Medlem
Vad gäller för poängpris om man kör GOT-HKG t/r med SAS men sen vill lägga på t.ex t/r HKG-BKK? Dvs

got-cph SAS
cph-hkg SAS
hkg-bkk Thai airways

Och samma rutt fast tvärtom tillbaka.

Så fort du lägger till ett segment (oavsett hur kort det är) så räknas hela resan som en Star Alliance-bokning och prissätts därefter åt båda hållen.

Så i ovanstående fall så blir det 165.000 poäng per person, givetvis hälften om du har en 2-4-1 voucher.

Så i ditt fall är det ofta bättre ekonomiskt att köpa biljetten löst även om det givetvis finns nackdelar med det också, t ex vid förseningar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

sandek

Medlem
Så fort du lägger till ett segment (oavsett hur kort det är) så räknas hela resan som en Star Alliance-bokning och prissätts därefter åt båda hållen.

Så i ovanstående fall så blir det 165.000 poäng per person, givetvis hälften om du har en 2-4-1 voucher.

Så i ditt fall är det ofta bättre ekonomiskt att köpa biljetten löst även om det givetvis finns nackdelar med det också, t ex vid förseningar.
Tänkte nästan det! Tack för svar. :)

Och ja, helt klart mer värt att casha en separat biljett vidare!
 

HenrikSWE

Medlem
Vet ej om någon redan tagit upp detta scenariot:

Har en Eurobonus-resa inbokad i maj, men poäng som går ut i maj. Vet någon vad som händer med dessa om flyget är inställt / man måste avboka?
 

Andrew

Medlem
Vad gäller för befintliga Star Alliance Awards med AMEX voucher nu när SAS stängt ner bokningen?

Jag har en 2-4-1 award bokad med enbart Star Alliance flygningar i december. Vill gärna senarelägga hela resan, dvs. både utresa och hemresa, en vecka fram i tiden. Får jag det enligt rådande regelverk?
 
Toppen