Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Myllys35

Medlem
Jag har fått en flight på min 2-4-1-bokning framflyttad med resultatet att planet landar sex timmar efter att nästa flight startat. Jag antog att nästa leg också skulle ändras men så har inte skett. Det är ingen fara på taket då jag kan ringa Tallinn och boka om/av, men är mest nyfiken på om det är så det funkar. Alltså att det är mitt ansvar att se till att benen på resan passar ihop om flighter ändras. Jag tänker att det någonstans i något system borde lysa rött. Kan tillägga att flighterna är med två olika bolag.

Jag har samma problem med en resa i närtid, som ju sannolikt inte blir av och därför har jag inte själv gjort något åt det ännu. Det är tusentals flyg som ställts in och alla flygbolag blir nedringda av sina kunder. De hinner nog helt enkelt inte med att pussla ihop de resor som ställts in. Skulle du mot förmodan komma iväg på den resan utan att de hinner ändra den, så är det nog inte något problem att bli ombokad till en annan avgång - men om du faktiskt kan/tänkt resa är det bättre att själv ta kontakt innan de få alternativ som finns tagit slut...
 

Gaston

Medlem
Jag har samma problem med en resa i närtid, som ju sannolikt inte blir av och därför har jag inte själv gjort något åt det ännu. Det är tusentals flyg som ställts in och alla flygbolag blir nedringda av sina kunder. De hinner nog helt enkelt inte med att pussla ihop de resor som ställts in. Skulle du mot förmodan komma iväg på den resan utan att de hinner ändra den, så är det nog inte något problem att bli ombokad till en annan avgång - men om du faktiskt kan/tänkt resa är det bättre att själv ta kontakt innan de få alternativ som finns tagit slut...
Jag kommer också troligen avboka resan så jag avvaktar med att ringa. Tänker att det är dumt att ta upp plats i telefonkön just nu.
 

Tonton

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Göteborg
Destination: Miami
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 50 000 (Flypremium)
Skatter&avgifter (per person): 81,84 EUR (oklart varför skatterna inte är i SEK)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September 2020
Bokad: 8 April


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Då det inte blir Bali nu på måndag så fick det bli en backup bokning tills *A awards släpps igen. Utresa på min födelsedag dessutom

Jag antar att du menar 60 000 poäng per person?
 

Brandten

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Göteborg
Destination: Tokyo Haneda
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 50 000 (AMX Voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1,168 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juni 2020
Bokad: 10 April

Bokade en Japan tripp för länge sedan men då med SAS till Hong Kong och från Shanghai med separate biljetter till Tokyo då det ju som bekant är svårt att hitta platser direkt till Tokyo med SAS.
Men såg nu att det fanns massor med platser till Tokyo så bokade en ny biljett dit och cancellerade den första, nu återstår bara att se om Japan öppnar upp för svenskar tills i mitten av Juni.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vad händer med resor bokade under Covid-19 som evt inte blir av? Vet att resor före det här om/avbokas men din är ju bokad UNDER pandemin.
 

nissefalk

Medlem
Det där är ju en SAS-award, så den är helt avbokningsbar fram till arbetsdagen innan avresa, eller något liknande...

Ja precis så jag tänkte, det är inte hela världen om vi inte kommer iväg och som sagt award får man ju tillbaka allt på, dessutom med denna ändring så behöver jag bara hålla koll på inreseregler till Japan istället för både Japan, Hong Kong och Kina.
 
Men såg nu att det fanns massor med platser till Tokyo så bokade en ny biljett dit och cancellerade den första, nu återstår bara att se om Japan öppnar upp för svenskar tills i mitten av Juni.

Har en sån här bokad sen ett per månader tillbaka men är 100% inställd på att det inte kommer bli av. Tror du verkligen det är aktuellt, och kan det vara kul att vara i den här situationen som säkert är klart märkbar även i juni-juli?

Frågar då jag själv sitter och funderar på avbokning eller behålla...
 

nissefalk

Medlem
Har en sån här bokad sen ett per månader tillbaka men är 100% inställd på att det inte kommer bli av. Tror du verkligen det är aktuellt, och kan det vara kul att vara i den här situationen som säkert är klart märkbar även i juni-juli?

Frågar då jag själv sitter och funderar på avbokning eller behålla...

Jag bokade original resan i Juli 2019, är ganska inställd på att det inte kommer att bli av men ser ingen anledning att boka av nu 2 månader i förväg flyger SAS och om Japan släpper in en så åker jag.

Har dessutom 2 resor bokade i Maj som ännu inte är inställda, de resorna ser jag som ännu mer troligt att de inte blir av.

Som jag sa tidigare, inga problem alls om resorna inte blir av, jag är dessutom i USA just nu sedan i November, vet inte ens om jag kommer hem härifrån innan första Maj resan skall gå den 13e Maj.
 
Toppen