Senaste nytt

Information från moderatorer: Möjligt bedrägeriförsök vid försäljning av Eurobonus-poäng

Från början skulle man få poängen gratis, eftersom givaren fått ok från SAS på att det skulle vara kostnadsfritt ojmr. Hur som helst så var det första inlägget från ett helt nytt konto, bara det tillsammans med resten ringde mina varningsklockor rätt högt.
Håller med, nu verkar det också vara bekräftad scam.

Problemet är att personen ville ha pengar till ett icke registrerat mobilnummer (swish). Poängen skulle sedan med största sannolikhet aldrig föras över.
Jag förstår att det luktar scam lång väg, men jag förstår inte riktigt vad ett icke registrerat mobilnummer egentligen har med saken att göra om det är Swish man använder. Swish är ju kopplat till ett specifikt bankkonto, så även om man använder en kontantkortstelefon så är man ju allt annat än anonym om man använder Swish.

Är personen som var registrerad på numret polisanmäld? Behöver så klart inte vara den personen som står bakom bedrägeriet (i teorin kan ju någon vilja ”sätta dit” någon annan), men det är ju värt att polisanmäla ändå.

Jag förstår att det luktar scam lång väg, men jag förstår inte riktigt vad ett icke registrerat mobilnummer egentligen har med saken att göra om det är Swish man använder. Swish är ju kopplat till ett specifikt bankkonto, så även om man använder en kontantkortstelefon så är man ju allt annat än anonym om man använder Swish.
Jo men det är förmodligen en målvakt som står på kontot. Som redan nämnts av flera.

Jo men det är förmodligen en målvakt som står på kontot. Som redan nämnts av flera.
Ja, så kan det vara, men hade det ändrats om det var ett registrerat telefonnummer? Om man kan skaffa en målvakt för Swish så kan man ju göra detsamma för ett mobilnummer, eller tänker jag fel.

Kan nya medlemmar posta och skapa nya trådar utan någon karenstid där man måste kvalificera sig med kvalitetsinlägg? Kan vara det som förklarar den sjunkande kvalitén i forumet de senaste åren insåg fall.
Ja, alla kan skapa inlägg på forumet från dag 1.
Vem skulle bedöma om man gjort tillräckligt många kvalitativa inlägg för att få skapa en tråd?
Det är inte helt ovanligt att folk hittar forumet för de behöver hjälp med vilket kort som passar just dom, hjälp med bonusresa, hjälp med inställda eller försenade flighter. Ska de då först vara tvungna att skriva x antal inlägg av kvalité y innan de får skapa sin tråd?

De flesta som sysslar med någon form av scam där en mobil är inblandad har sällan abonnemang registrerat på sig själv så man kan se vad personen heter och bor. De brukar inte vilja skylta med det.

Kör du via swish får du upp namnet men inget mer. Lycka till att hitta Maria Svensson eller liknande då, även om banken självklart kan få fram det om det behövs.

En sak som kan fungera är att PM-funktionen aktiveras efter X inlägg, tex 10 inlägg.
Då tror jag det är lite tydligare vad användaren bidragit med, och skall det scammas så kan det inte göras via PM. Utan då blir det öppet i tråden eller via mail och då reagerar nog de flesta.

Jag håller med @palmen, ser inte enstaka händelser som något som kräver systemförändringar.

Och jag ser heller inte inte hur moderatorerna eller forumet kan hållas ansvariga för kommunikation via PM. Om någon undrade.

• Gilla
Reactions: LMR
Toppen