Corona-viruset och hur det påverkar resande

Här kommer en "rolig" story om Malaysia airlines. Har en sedan länge sen gjord bokning med dem om två veckor KUL-SIN, som jag såklart inte kan utnyttja. Det var en del av en resa som får göras i en annan framtid. Ringde första gången för nån månad sen och ville avboka. Nej det gick inte. Testade i helgen igen. Omöjligt. Inget erbjudande om vouchers eller liknande. Idag kom det email om att flighten är inställd och att jag måste ringa in. Jäääääättelång telefonkö. Jag vaskar nog den här summan, redan inställd på det, men varför kunde dom inte varit lite smidigare tidigare som andra bolag...
 
Riktigt ruskigt på Newarks flygplats. Nästan allt stängt. Ett ställe på min avgångspir öppet. När jag köpt en cola avslutade försäljaren med gasmasksliknande attribut med att säga: Det här kan va min sista dag.
 
En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.



Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.



Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.



Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.



Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.



Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.



Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?
 
samet skrev:En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?Klicka för att utvidga...
Hör vad företagen som driver in detta säger. Normala fall skulle det vara glasklart, men Finnair är bland de sämsta på att följa detta och lär inte bli lättare nu.

Nu framgår det inte när resan är men mycket kan ändras, kanske går att flyga till CPH istället för att ha närmre hem?
 
Kan meddela för dem som är intresserade att Qatar tog ca 8 dagar på sig att skicka vouchern. De har även lagt på en ansenlig summa ca 2600 kronor samt skriver att om man väljer samma resmål så kan man få samma bokningsklass även om den är full. De har ju även generöst med giltighetstid. Vouchern är giltig i ett år men kan användas för bokningar så långt fram som det finns att boka, alltså teoretiskt för resor våren 2022 om man väntar med att boka tills nästa vår.
 
mischadee skrev:Kan meddela för dem som är intresserade att Qatar tog ca 8 dagar på sig att skicka vouchern. De har även lagt på en ansenlig summa ca 2600 kronor samt skriver att om man väljer samma resmål så kan man få samma bokningsklass även om den är full. De har ju även generöst med giltighetstid. Vouchern är giltig i ett år men kan användas för bokningar så långt fram som det finns att boka, alltså teoretiskt för resor våren 2022 om man väntar med att boka tills nästa vår.Klicka för att utvidga...
Fick du vouchern på mail?
 
samet skrev:En vän skall åka BKK-HEL-GOT med Finnair.Finnair har ställt in all trafik HEL-GOT.Så slog en signal till dem att de får boka om honom så han kommer fram. Fick då besked att de bokar om honom till HEL-ARN.Okay, låter bra, sedan med SAS till Göteborg föreslog/frågade jag. -Nej! Det gör vi inte. Var svaret.Lite diskussioner men Finnair står på sig och avslutat resan på ARN. Sista flyget har gått vid ankomst, så det blir hotell och resa vidare dagen efteråt.Förklarade för damen i telefon att då kommer vi hantera detta via EU261... varsegod seda hon, det är Force Majeur ändå.Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?Klicka för att utvidga...


Hör fall de inte kan boka om honom via BRA från Bromma.
 
samet skrev:Så, till experterna. Har min vän något case att driva eller är det bara att ge upp och betala hotell och resten av hemresan?Klicka för att utvidga...


Om det föreligger extraordinära omständigheter, vilket coronaviruset och dess verkningar säkerligen är att klassa som, behöver flygbolagen inte betala extra kompensation enligt EU 261/2004 vid inställda eller försenade flyg. Däremot finns ingen begränsning vad gäller rätten till avbokning och återbetalning vid inställda flyg även om inställningen beror på extraordinära omständigheter. När det gäller rätten till kost och logi vid inställda flyg som leder till ombokning finns det inte heller där någon begränsning p.g.a. extraordinära omständigheter (det har prövats i EU-domstolen i samband med askmolnet) och man har också rätt att bli ombokad till sin destination. Dvs. har man som i aktuellt fall löst biljett till Göteborg har man rätt att bli ombokad till just Göteborg och inte bara till Stockholm. Men som andra nämnt - Finnair är urusla på att följa EU-förordningen.
 
Liten uppdate om mina refund-cases med BA.

Jag fick besked i måndags att mitt flyg den 25-26:e var inställt, pengarna tillbaka på AMEX kortet idag.

Jag har tidigare skrivit om min andra refund och voucher case som ännu inte är klara, nu har jag via @trekker fått en förklaring då han fick info från BA att resor som POUG:ats (Pro-active Online Upgrade) hanteras manuellt och har 3-4 veckors handläggningstid.

Bra FYI för er med cases hos BA.



EK
 
Jag väntar fortfarande på pengar tillbaka från hotels.com. Jag avbokade fullt avbokningsbara hotell för 12 dagar sedan, ännu ingen återbetalning.



Väntar också på återbetalning från SAS, där har jag väntat i 8 dagar. Dels en poängresa där poängen kom tillbaka direkt men inte ens ett mail om refund ännu. Dels en icke avbokningsbar biljett som SAS ställde in avgången på. Där skulle jag få full återbetalning men ännu ingenting.
 
samet skrev:Försökte det också. Nej, var svaret.De dumpar honom på Arlanda, där är de "klara".Klicka för att utvidga...


Knivig situation, tveksamt om det är Force Majure.. Sverige har varken stängt gräns eller liknande. Anledningen till att de ursprungligen ställt in HEL-GOT är väl med största sannolikt ekonomisk.



Tycker definitivt ni skall fortsätta pressa dem. Ring som om det inte fanns någon morgondag. Tillslut måste ni få tag i någon lite mer förstående. Annars be att få prata med manager. Och kan de inte boka om så precis som @SK989 skrev så gäller fortfarande EU-förordningen och dem bör iallafall pröjsa mat och logi.
 
samet skrev:Försökte det också. Nej, var svaret.De dumpar honom på Arlanda, där är de "klara".Klicka för att utvidga...


Riktigt kasst av Finnair. Jag förstår att det är tuffa tider men det är inte okej att lämpa av en passagerare 40 mil från den flygplats man har löst biljett till utan att ens visa minsta intresse för att lösa situationen.



Det ska jag hålla i minnet om jag bokar en Finlandsresa framöver.
 
Skulle ju åkt till Vietnam och Kambodja med familjen imorgon. Sitter istället och försöker städa upp i olika bokningar. Alla hotell är avbokade med lösningar som passar mig fint.



Vi hade dock flygbiljetter bokade med Vietnam Airlines från Ho Chi Minh till Siem Reap i Kambodja och sedan från Da Nang tillbaka till Ho Chi Minh. Första benet avbokades av Vietnam Airlines, men jag har inte fått något svar på e-post så idag ringde jag flygbolaget. Kom fram och fick prata med en kvinna på mindre än 2 minuter. Hon lovade (på mycket knackig engelska) att hela kostnaden skulle återbetalas till mitt kreditkort inom en vecka. Bara att hålla tummarna att det funkar som det ska.



Med Cambodia Ankor Air, som vi har en resa mellan Siem Reap och Da Nang med, går det än så länge inte lika bra. Fick efter två veckor svar på e-post att de bara vill flytta biljetten i tid och inte återbetala något. Har svarat att jag vill ha en återbetalning och att deras bokningsregler faktiskt säger att man ska få pengarna tillbaka vid inställd flygning. Får se hur det går!
 
Samosaguas skrev:Skulle ju åkt till Vietnam och Kambodja med familjen imorgon. Sitter istället och försöker städa upp i olika bokningar. Alla hotell är avbokade med lösningar som passar mig fint.Vi hade dock flygbiljetter bokade med Vietnam Airlines från Ho Chi Minh till Siem Reap i Kambodja och sedan från Da Nang tillbaka till Ho Chi Minh. Första benet avbokades av Vietnam Airlines, men jag har inte fått något svar på e-post så idag ringde jag flygbolaget. Kom fram och fick prata med en kvinna på mindre än 2 minuter. Hon lovade (på mycket knackig engelska) att hela kostnaden skulle återbetalas till mitt kreditkort inom en vecka. Bara att hålla tummarna att det funkar som det ska.Med Cambodia Ankor Air, som vi har en resa mellan Siem Reap och Da Nang med, går det än så länge inte lika bra. Fick efter två veckor svar på e-post att de bara vill flytta biljetten i tid och inte återbetala något. Har svarat att jag vill ha en återbetalning och att deras bokningsregler faktiskt säger att man ska få pengarna tillbaka vid inställd flygning. Får se hur det går!Klicka för att utvidga...
Ungefär samma erfarenhet som mig med Vietnam Airlines. Hade 5 inrikesflyg i ett till Taipei bokat med dem nu i påsk. Flyget till Taipei ställdes in så mailade på den adressen de säger på hemsidan att jag ville ha pengar tillbaka. Tog kanske 1,5v att få svar. Fick svar att jag skulle få tillbaka allt vilket var positivt då de haft lite olika villkor beroende på vilka flyg de varit. Bekräftade de o sitter nu o väntar på återbetalning som dock inte verkar vara bekräftad ännu då jag fortfarande får mail om ändrade flyg. Men gissar att de tar ett tag innan de läser mailet.



Men håller tummarna för att de funkar. Skönt att kunna få tillbaka allt kopplat till den resan. Tur man hade avbokningsbara hotel via hotels.com, dock mer tur än skicklighet då de ingick utan extra kostnad på de flesta. Brukar normalt aldrig ha det.



Så nu väntar man på den planerade Parisresan till Valborg. Inget avbokningsbart hotell o SAS ännu inte ställt in flygen men är väl tidsfråga. svårt att se att man skulle komma iväg där. Känns som man kommer få bråka lite mer där för att få tillbaka lite cash.
 
Krisflyer verkar förlänga elitstatus för alla med ett medlemsskapsår.



Källa: mailutskick från VD
 
Chinese county says in lockdown after coronavirus cases - Reuters



mer här

Chinese county goes into coronavirus lockdown as country tries to get back to work amid fear of second wave | South China Morning Post

Henan province in central China has taken the drastic measure of putting a mid-sized county in total lockdown as authorities try to fend off a second coronavirus wave in the midst of a push to revive the economy.



Curfew-like measures came into effect on Tuesday in Jia county, near the city of Pingdingshan, with the area’s roughly 600,000 residents told to stay home, according to a notice on the country’s official microblog account.
 
screenshot_20200401-212456__01-jpg.108002

SAS flaggar för stopp för inrikestrafiken

Källa SVT.se
 
Back
Top