Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Wayne skrev:Typiskt livet....men fick för första gången guldkort nu i början av februari och kommer antagligen inte få det nästa år då jag reste mer än normalt i tjänsten i år. Tänkte då att använda lounge och andra fördelarna på våra privata resor i år...haha...så kommer Corona direkt efter man fick kortet. Intressant att se om man får behålla guld ett år till om Corona sätter stopp för resandet i 6-9 månader för många resenärer i år.Klicka för att utvidga...


Det här kunde ha varit mitt inlägg. Blev EBG för första gången i februari och lär inte få behålla det nästa år. Det finns ju så klart större problem just nu, men lite typiskt är det allt...
 
Homer skrev:FinalCall har varit i kontakt med Presse-chef i SAS, Kristoffer MeinertSAS tøvende med at forlænge loyale kunders status - FinalCall.travel DanmarkKlicka för att utvidga...


Intressant. SAS har ju en väldigt restriktiv hållning i frågan om man jämför med många andra flygbolag (och hotellkedjor). Samtidigt är de, om jag tolkar artikeln rätt, öppna för att tilldela poäng för bokade flyg som uteblir på grund av covid-19.



Jag har redan fått avboka två flyg, och har flera flyg inbokade framöver som med stor sannolikhet kommer att drabbas av avbokning.



Undrar hur det är tänkt att man ska gå tillväga för att få poängen.

Jag funderar på om man ska "samla på sig" alla avbokningar, för att i efterhand inkomma med poängförfrågan. Det känns som att det skulle skapa ett onödigt högt tryck på kundtjänst nu om man började kontakta dem för missade poäng (förutom om ens status faktiskt just nu står och faller med det)...
 
molntankar skrev:Intressant. SAS har ju en väldigt restriktiv hållning i frågan om man jämför med många andra flygbolag (och hotellkedjor). Samtidigt är de, om jag tolkar artikeln rätt, öppna för atttilldela poäng för bokade flyg som uteblir på grund av covid-19.Jag har redan fått avboka två flyg, och har flera flyg inbokade framöver som med stor sannolikhet kommer att drabbas av avbokning.Undrar hur det är tänkt att man ska gå tillväga för att få poängen.Jag funderar på om man ska "samla på sig" alla avbokningar, för att i efterhand inkomma med poängförfrågan. Det känns som att det skulle skapa ett onödigt högt tryck på kundtjänst nu om man började kontakta dem för missade poäng (förutom om ens status faktiskt just nu står och faller med det)...Klicka för att utvidga...


Ja, det känns som att verkligen BE om problem för SAS att öppna den Pandoras ask. Tusentals personer som avbokat ska ringa IGEN, kontrollera att flygningen var inställd, att regeringarnas rekommendationer gällde just när avbokning skedde osv osv. Borde kosta mer kundtjänst-tid än avbokningarna har gjort!



Klart enklare då att bara undanta de aktuella månaderna från insamlingen genom att sänka kraven med en tolftedel av årsvolymen per månad detta fortgår.
 
TomJ skrev:Ja, det känns som att verkligen BE om problem för SAS att öppna den Pandoras ask. Tusentals personer som avbokat ska ringa IGEN, kontrollera att flygningen var inställd, att regeringarnas rekommendationer gällde just när avbokning skedde osv osv. Borde kosta mer kundtjänst-tid än avbokningarna har gjort!Klart enklare då att bara undanta de aktuella månaderna från insamlingen genom att sänka kraven med en tolftedel av årsvolymen per månad detta fortgår.Klicka för att utvidga...
Håller med, samtidigt så skulle jag snarare se det som lättare för dem att dela ut baspoäng till folk än att ändra gränsen



T.ex.

Personer som ej har guld dela 45.000/12 och ge det till dem per månad så länge det pågår

Personer med Guld men ej Diamond

90.000/12



Mitt problem nu är inte att jag har fått resa inställd utan att det inte ser möjligt ut att resa ihop poängen innan slutet av April
 
Dessutom har väl inte kundtjänst i vanlig ordning inte blivit informerade/har inte koll så man måste ringa och maila ett halvdussin gånger.
 
Jag som är EBD sen ett antal år tillbaka har inte ett enda flyg sen min kvalificeringsperiod har börjat I januari. Anledningen till det är ju att Kina drabbades och med det så kunde jag inte åka ditt. Jag hade minst 2 resor planerat till Kina i Q1 ..

Jag hade ingenting bokat då situationen var ju uppenbarligen dåligt och att boka, avboka och allt är ju en administrativ aktivitet som man gärna kan undvika (utlägg och allt det) .



Att sas då enbart skulle kompensera poäng för inställda flyg skulle ju kännas lite väl fel... Isåfall skulle jag inte få nånting alls.

Det överlever jag nog och är då EBG istället, men schysst vore det ju inte...



Sen så har ju SAS otroligt stora problem just nu och jag hoppas dom klara sig. Så det här kan inte vara prio 1...
 
jumbooze skrev:Håller med, samtidigt så skulle jag snarare se det som lättare för dem att dela ut baspoäng till folk än att ändra gränsenT.ex.Personer som ej har guld dela 45.000/12 och ge det till dem per månad så länge det pågårPersoner med Guld men ej Diamond90.000/12Mitt problem nu är inte att jag har fått resa inställd utan att det inte ser möjligt ut att resa ihop poängen innan slutet av AprilKlicka för att utvidga...


Ja, oavsett hur dom gör kommer det ställa till problem. Gör man som jag skrev eller som du skrev så täcker man inte upp för att många guld/diamant tjänar in mycket större andel poäng den sista månaden, med milage runs osv. Att däremot bara förlänga ett år känns lite VÄL generöst, dessutom finns risken att de förlänger liftime gold till 11 år då för att kompensera. Gör man om folks intjäningsperioder blir det en massa problem med folk som redan tjänat in sina poäng.



Men någonstans känns det vettigaste att antingen sänka gränsen eller dela ut procentuella poäng till alla medlemmar under dessa månader. Som många skrivit så har många bokat av avbokningsbara biljetter, låtit bli att boka osv och inte kvalificerar sig för "gratis poäng" pga inställda flyg.
 
Riskerna att inte hantera detta hyfsat snart tror jag är ganska stora dock. HÄR har man väl full koll på sina möjligheter att köpa/växla poäng osv men "normalt" folk som tappar sitt guld-kort eller helt plötsligt inte har bara ett par år till lifetime-gold utan får börja om lär ju se sig om efter alternativ.
 
Blev tvungen att skapa familjekonto samt att min kära hustru gick med i Amex Elite igen. Nu har hon 3 år kvar till Lifetime Gold. Min sprack på en missad codeshare och en jävligt trött hjärna. Jag får hoppas att hustrun tar in mig i loungerna framöver när jag blir pensionär, alternativt om jag hinner resa ihop ett eget innan 2024
 
Ubbe skrev:Blev tvungen att skapa familjekonto samt att min kära hustru gick med i Amex Elite igen. Nu har hon 3 år kvar till Lifetime Gold. Min sprack på en missad codeshare och en jävligt trött hjärna. Jag får hoppas att hustrun tar in mig i loungerna framöver när jag blir pensionär, alternativt om jag hinner resa ihop ett eget innan 2024Klicka för att utvidga...
Familjekonto hjälper inte med intjäningen mot status utan bara för att underlätta spenderingen.
 
TomJ skrev:Ja, oavsett hur dom gör kommer det ställa till problem. Gör man som jag skrev eller som du skrev så täcker man inte upp för att många guld/diamant tjänar in mycket större andel poäng den sista månaden, med milage runs osv. Att däremot bara förlänga ett år känns lite VÄL generöst, dessutom finns risken att de förlänger liftime gold till 11 år då för att kompensera. Gör man om folks intjäningsperioder blir det en massa problem med folk som redan tjänat in sina poäng.Men någonstans känns det vettigaste att antingen sänka gränsen eller dela ut procentuella poäng till alla medlemmar under dessa månader. Som många skrivit så har många bokat av avbokningsbara biljetter, låtit bli att boka osv och inte kvalificerar sig för "gratis poäng" pga inställda flyg.Klicka för att utvidga...
Precis jag hade garanterat bokat en MR eller en arbetsresa till USA men under rådande läge så ser det kört ut, får nog bli extrapoäng växlade till baspoäng
 
TomJ skrev:Riskerna att inte hantera detta hyfsat snart tror jag är ganska stora dock. HÄR har man väl full koll på sina möjligheter att köpa/växla poäng osv men "normalt" folk som tappar sitt guld-kort eller helt plötsligt inte har bara ett par år till lifetime-gold utan får börja om lär ju se sig om efter alternativ.Klicka för att utvidga...


Yes, 9 månader till Life Time Gold för min del, har kalenderår. 8 av de senaste 9 åren på +45 flighter. Lyckades klämma in 14 segment under jan-feb, men som det ser ut nu så är "vårsäsongen" inställd, och det lär inte bli någon resa förrän tidigast september. 31 flighter på 4 månader, inte en chans. Jag har varit superlojal med SAS just med tanke på LTG som mål under de senaste 2-3 åren när jag kände det blev realistiskt att nå. Kan förstå att det finns andra prio exakt just nu, men man behöver från SAS sida komma ut ur garderoben (såsom t.ex. Scandic och Choice gjort) och det rätt så snabbt.
 
Pga detta kommer jag få behålla EBD för jag kommer landa på drygt 81000 poäng och har en Lufthansa första klass från Shanghai 23 april som skulle gett drygt 15000 poäng. Den flighten har blivit inställd. Min period slutar 30 april.
 
Carlos skrev:Nån som vet vad bästa sätt att höra av sig till SAS och sätta igång ett sånt här claim? Har åtminstonde en t/r som jag verkligen skulle behöva få in. (är just nu inne på sista månaderna för Lifetime Gold....)Klicka för att utvidga...
Prova Diamond/Goldmailen
 
Homer skrev:FinalCall har varit i kontakt med Presse-chef i SAS, Kristoffer MeinertSAS tøvende med at forlænge loyale kunders status - FinalCall.travel DanmarkKlicka för att utvidga...




Riktigt dåligt av SAS om detta stämmer. Jag förstår inte logiken. Om det blir 2-3 månader med kraftiga restriktioner så förutsätter denna logik att alla kunder skulle boka upp resor för 2-3 månader i förväg, vilket jag inte tror att flertalet EBG och EBD gör. Jag hoppas de kommer med ett mer genomtänkt förslag, eftersom detta både skapar frågetecken, irritation och extra administration för de själva. ”Gör om gör rätt”.
 
Sedan rent ärligt kan tänkas att som nämnts tidigare, det kan vara läge att städa lite bland guldkunderna kanske?

Med kreditkort som finns så är det ändå rätt lätt att behålla status. Såvida såklart man inte enbart skulle rest till kina under jan-maj.



de kunder som Missar guld eller är nära kan någorlunda enkelt säkra med kreditkort kanske? De som inte med kreditkort samt övrig periods resande inte klarar guld kanske inte är en prio för SAS?



ren spekulation men likt väl som att företag nu kan se över verksamhet och personal kanske SAS gör likadant med sin kundbas. det finns säkert många och långa beräkningar kring lojalitet vs ”kostnad” av vissa kunder och kopplade förmåner. I slutändan är det ju (ska vara) ett vinstdrivande företag som ska generera värde till dess ägare, det är huvudmål. Är kostnaden att förlänga alla statusar högre än vad det räknas generera tillbaka är väl beslutet rimligt.



sen personligen är logiken med kreditering för avbokade resor bananas, håller med @PILOTEN att man inte alltid bokar resor flera månader i förväg. Skulle själv till kina nu i april, den hade jag behövt boka i december i så fall innan corona bröt ut. Nog att de först bara stängde till mars och dör fanns ett fönster i januari att boka till kina så är det väl inte rimligt man skulle gjort det innan man fick nån aning om vart viruset var på väg. Likväl som jag skulle på fotboll i england där flygbiljett inte köpts. Nej, den logiken är skev, anser jag
 
squeezen skrev:Sedan rent ärligt kan tänkas att som nämnts tidigare, det kan vara läge att städa lite bland guldkunderna kanske?Med kreditkort som finns så är det ändå rätt lätt att behålla status. Såvida såklart man inte enbart skulle rest till kina under jan-maj.de kunder som Missar guld eller är nära kan någorlunda enkelt säkra med kreditkort kanske? De som inte med kreditkort samt övrig periods resande inte klarar guld kanske inte är en prio för SAS?ren spekulation men likt väl som att företag nu kan se över verksamhet och personal kanske SAS gör likadant med sin kundbas. det finns säkert många och långa beräkningar kring lojalitet vs ”kostnad” av vissa kunder och kopplade förmåner. I slutändan är det ju (ska vara) ett vinstdrivande företag som ska generera värde till dess ägare, det är huvudmål. Är kostnaden att förlänga alla statusar högre än vad det räknas generera tillbaka är väl beslutet rimligt.sen personligen är logiken med kreditering för avbokade resor bananas, håller med@PILOTENatt man inte alltid bokar resor flera månader i förväg. Skulle själv till kina nu i april, den hade jag behövt boka i december i så fall innan corona bröt ut. Nog att de först bara stängde till mars och dör fanns ett fönster i januari att boka till kina så är det väl inte rimligt man skulle gjort det innan man fick nån aning om vart viruset var på väg. Likväl som jag skulle på fotboll i england där flygbiljett inte köpts. Nej, den logiken är skev, anser jagKlicka för att utvidga...


Japp, jag ser ingen anledning till att SAS skulle vilja göra sin skuldfälla ännu djupare frivilligt med att dela ut poäng till höger och vänster. Och det är ju inflation i guldkorten så det kanske kan rensas lite där också.



Städning och avskrivning tror jag gäller. Guld är lätt att komma upp i och lojala kunder kommer snabbt upp i guld igen när kaoset är över. Och de som ligger precis på gränsen för att nå guld varje år (och ofta via något annat flygbolag än SAS själva) är i ärlighetens namn inte de kunder som SAS behöver oroa sig för då de inte är särskilt lönsamma ändå. Så de tror jag man släpper.



Möjligen kan man tänka sig de gör ett avsteg från Lifetime-kraven. Men bara om det är en satsning de kan räkna hem.
 
Back
Top