UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

robster

New member
UD avråder nu från resor till alla länder.



Själv har jag flera resor inplanerade under våren, den första till Madrid om en vecka. Frågan är hur får jag tillbaka pengarna? Resan är betald med Amex, täcker försäkringen detta eller ska man få på flygbolaget själv?



/Robin
 
Robster skrev:UD avråder nu från resor till alla länder.Själv har jag flera resor inplanerade under våren, den första till Madrid om en vecka. Frågan är hur får jag tillbaka pengarna? Resan är betald med Amex, täcker försäkringen detta eller ska man få på flygbolaget själv?/RobinKlicka för att utvidga...
Jag råkade boka av innan avrådan, då är väll chansen lika med noll? Men det lilla pengar det gäller får jag se till som överlevnad till flygbolagen.
 
011430121 skrev:Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.Klicka för att utvidga...
Exakt och synnerligen ointressant för den enskilde.
 
011430121 skrev:Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.Klicka för att utvidga...


Uppfattningen är nog naturlig. Uttrycket känns klumpigt, man undrar vilka andra lagstiftningar som SRF tycker att en part unilateralt kan anse satta ur spel?
 
Är försäkrings situationen annorlunda om flyget blivit inställt eller inte? Jag har förstått att inte försäkringar gäller för att man ” inte vill riskera att bli sjuk”. Om flyget är inställt, finns det då en chans att få tillbaks kostnader för hotel? Om någon fått en resa inställd, ringde ni då för att boka till ny tid eller väntar på förslag från bolaget? Ha en bra kväll.
 
SAS Eurobonus Mastercard har nu detta meddelande överst på sin webbsida...

//uploads.tapatalk-cdn.com/20200315/60a01f86550c88316d3c9fb46c794b80.jpg
 
Robban1616 skrev:Om flyget är inställt, finns det då en chans att få tillbaks kostnader för hotel?Klicka för att utvidga...
En aktuell fråga för mig. Jag bokade flygresa och hotell för min dotter för ett bra tag sedan - till Hannover. Avresan var 12 mars. Ett knappt dygn innan resan ställde Lufthansa in flyget - dom har nu lovat att betala tillbaka pengarna för resan (trots att den var "ej avbokningsbar") vilket verkar logiskt. Problemet är nu att hotellet (Alpha i Hannover) vägrar betala tillbaka för det förbetalda rummet. Hotellet bokades via booking.com - de har försökt hjälpa mig både att få pengarna tillbaka eller att boka om till annan tidpunkt - men hotellet vägrar. Det handlar inte om mycket pengar men jag irriterar mig på hotellets inflexibilitet.
 
Då är väl refund ett av alternativen från flygbolagets sida, skulle jag tro. Det har det iaf varit varje gång det hänt för egen del.
 
Frågan är när researrangören kan hävda force majeur. Vi gör nu samma analys av våra kontakt som vi eventuellt inte kan uppfylla. Majoriteten har förståelse men finns alltid de som strikt kör "contract says".
 
adhoc76 skrev:Har Amex Elite samma begränsning? Antar att pandemi är force majeure utan att ha läst villkoren noga.Klicka för att utvidga...
Jag ser inget i villkoren för AmEx Elites reseförsäkring som tyder på att man ska få någon ersättning pga UD's rekommendation
 
Länsförsakringar har en sammanfattning om villkor för hemförsäkring (samt deras bankkort, samt resetillägget till hemförsäkring).

Corona - vad gäller - Länsförsäkringar



Så gäller din reseförsäkring

Reseförsäkring ingår i din hemförsäkring. Här är vad som gäller om du vill ställa in en bokad resa, om din resa blir inställd eller om du befinner dig i ett område drabbat av coronaviruset.




Kontrollera UD:s reserekommendationer, de påverkar hur din reseförsäkring gäller.
Om du reser trots att UD avrått så gäller inte reseförsäkringen.
Avboka resa till land som UD avråder att resa till



Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa. Du får ingen ersättning från försäkringen om du avbokar eller väljer att inte resa, trots att UD avråder från att resa. Inte heller om du fått läkarintyg som avråder från resa på grund av att du tillhör en riskgrupp.



Vi rekommenderar dig att kontakta din researrangör eller flygbolag för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka resan.



Avboka resa till andra länder



Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa. Du får ingen ersättning från försäkringen om du avbokar eller väljer att inte resa på grund av oro.



Om du redan har köpt en resa men inte vill åka behöver du kontakta din researrangör för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka.



Avbeställningsskydd



Avbeställningsskyddet finns i vårt utökade reseskydd. Det utökade reseskyddet ingår per automatik i vissa reseförsäkringar medan andra kan komplettera med det. För att ta reda på om det utökade reseskyddet ingår i din försäkring se dina villkor.



Har du betalat minst 75 procent av resan med Länsförsäkringars bank- och betalkort har du också ett avbeställningsskydd.



Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller inte om en resa ställs in av resebolaget eller på grund av myndighetsbeslut.



Beroende på hur du har köpt din resa så gäller olika villkor. Vi rekommenderar att du tar kontakt med ditt flygbolag, resebyrå eller Konsument Europa.



Avbeställningsskydd



Avbeställningsskyddet finns i vårt utökade reseskydd. Det utökade reseskyddet ingår per automatik i vissa reseförsäkringar medan andra kan komplettera med det. För att ta reda på om det utökade reseskyddet ingår i din försäkring se dina villkor.



Har du betalat minst 75 procent av resan med Länsförsäkringars bank- och betalkort har du också ett avbeställningsskydd.



Så gäller reseförsäkringen



Du som redan är på resmålet när UD:s avrådan kommer har ett skydd för läkarvård om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall.



Hemresa på grund av risk för att smittas av coronavirus



Vår reseförsäkring ersätter inte en hemresa för att undvika smitta eller på grund av oro.



Hemresa om du blir akut sjuk



Om du blir akut sjuk betalar försäkringen ut nödvändiga och skäliga kostnader för vård och hemresa.



Karantän



Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Har du blivit sjuk gäller reseskyddet som vanligt för nödvändiga och skäliga vårdkostnader.



Om du befinner dig inom EU kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning genom Försäkringskassan.



Om du är på plats och behöver hjälp



Om du befinner dig i drabbade områden och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta i första hand SOS International som är Länsförsäkringars larmcentral. Tel: +46-8-670 4000.



Reseskydd med bankkort

Om du har betalat minst 75 procent av din resa med Länsförsäkringars bank- eller betalkort ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Mer om reseskyddet i ditt bank- och betalkort.



I ditt bankkort har du även ett köpskydd som ger dig möjligheten att reklamera en vara eller tjänst om den inte levereras, som exempelvis en flygresa som blir inställd. I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp
 
WarrenBuffett skrev:Jag ser inget i villkoren för AmEx Elites reseförsäkring som tyder på att man ska få någon ersättning pga UD's rekommendationKlicka för att utvidga...
Blir det något annat om resan blir inställd? Jag skulle flyga till Bali på Tisdag, men resan är nu cancelled pga ”operational reasons”. Jag får då boka av resan, men har såklart en del kostnader för hotell.
 
Jag har ICA-banken som hemförsäkring och har även något som heter Rese Plus som tillägg. Jag ringde och pratade med dom och fick svaret att försäkringen inte täcker vid UD:s avrådan. Ska man få några pengar tillbaka verkar det vara genom att kontakta flygbolaget.
 
Robban1616 skrev:Blir det något annat om resan blir inställd? Jag skulle flyga till Bali på Tisdag, men resan är nu cancelled pga ”operational reasons”. Jag får då boka av resan, men har såklart en del kostnader för hotell.Klicka för att utvidga...


Om flyget blir inställt så ska flygbolaget erbjuda dig pengarna tillbaka eller boka om dig (om jag förstått reglerna rätt). Däremot så är det tveksamt om/när den återbetalningen kommer, då Norwegian enligt många bedömare inte har likvid nog att återbetala samtliga passagerare just nu. Alltså vore det "säkrare" att få ersättning av försäkringsbolaget än att få återbetalning av flygbolaget.



(Obs, detta är min samlade bedömning av reseerfarenhet och efter att ha läst nyheter/forum/etc - jag är varken försäkringsexpert eller flyganalytiker... mer initierade får gärna rätta mig)



Själv funderar jag på ifall det är vettigt att acceptera en ombokning till i höst, för att sedan invänta en eventuell konkurs - och att ifall konkursen inträffar kunna få pengarna tillbaka från kortutgivaren (enligt konsumentkreditlagen, utebliven vara)? Det förutsätter såklart att Norwegian faktiskt går i konkurs, vilket absolut inte är säkert att de gör och vilket vi såklart får hoppas att de inte gör av massor av olika skäl.



Edit: ändrade till kortutgivaren, enligt ekf's rättelse nedan
 
Back
Top