Corona-viruset och hur det påverkar resande

KLM:s erbjudande är lite bättre än SAS och BA:s. därför att man kan byta destination och dessutom

avboka och få en voucher i stället

1. Change your travel dates

You can only change your travel dates if the same fare type as mentioned in your original ticket is available. If you change to a higher fare type, you may need to pay the fare difference. This applies to any AF/KL/DL and partner operated flight
Change fees are waived.
2. Change your destination

You may use the full value of your original tickets for new tickets on KLM, Air France, Delta Air Lines and/ or Virgin.

You will not have to pay the change fee.
You can also choose to postpone your departure to a date after 31 May 2020. In this case, we will provide you with a voucher that will be valid for 1 year and can be used on KLM flights. This voucher will be non-refundable.

Latest flight information - KLM.com

SimonXYZ skrev:Som sagt, informationen är lite luddig, men damen jag pratade med hos Swiss tvekade inte en sekund innan hon bokade om mig. Jag ringde ej F-linjen utan vanliga +41 848 700 700.Edit: Det är möjligt att min bokning nu är en specialare då de tidigare bokade om BKK-HKG-ZRH-CPH till BKK-FRA-CPH där BKK-FRA är Thai F.Six places defined as dangerous zonesThailand Announces Compulsory Quarantine for Arrivals From Six Places - The New York TimesKlicka för att utvidga...

Intressant att se att Tyskland, Frankrike och Singapore, som fanns på listan under kort period igår har försvunnit. Ska vi gissa att dom inte kan sänka turistindustrin helt och hållet.

Senator skrev:Jag håller på nu med Swiss. Det har varit en jäkla tjafs kan jag säga där F-linjen säger ja, men kan inte röra biljetten medan Agency Support vägrar.Klicka för att utvidga...

SimonXYZ skrev:Som sagt, informationen är lite luddig, men damen jag pratade med hos Swiss tvekade inte en sekund innan hon bokade om mig. Jag ringde ej F-linjen utan vanliga +41 848 700 700.Klicka för att utvidga...

Kan någon hjälpa mig med telefonnummer till Swiss First? Har provat ringa numret +41 848 700 700 flera gånger under eftermiddagen och inte kommit fram utan kommer till talsvar. Är förhoppningsvis lättare att komma fram och bättre service på deras F-linje.

Har en betald bokning med Swiss/SQ/SQ/LH (allt i F utom anslutningarna till Sverige) där det börjar med att Swiss ställer in en flight. De ber mig kontakta dem, när jag gör det så meddelar de att de bokat om mig till C. Frågar om de tänkt kompensera på något sätt men det görs inte eftersom den nyutställda biljetten i C kostar lika mycket. Upplever det som att agenten har attityden att jag skall vara glad att de hittat en alternativ väg. Nåväl, gick att flytta utresan en dag och få F igen. Nu har även LH ställt in på hemresan och måste därmed hitta alternativ. Jag hoppas att en dedikerad First support kan vara lite mer flexibel när jag lägger fram alternativa förslag där jag hittat lediga platser.

ZZZebra skrev:Kan någon hjälpa mig med telefonnummer till Swiss First? Har provat ringa numret +41 848 700 700 flera gånger under eftermiddagen och inte kommit fram utan kommer till talsvar. Är förhoppningsvis lättare att komma fram och bättre service på deras F-linje.Har en betald bokning med Swiss/SQ/SQ/LH (allt i F utom anslutningarna till Sverige) där det börjar med att Swiss ställer in en flight. De ber mig kontakta dem, när jag gör det så meddelar de att de bokat om mig till C. Frågar om de tänkt kompensera på något sätt men det görs inte eftersom den nyutställda biljetten i C kostar lika mycket. Upplever det som att agenten har attityden att jag skall vara glad att de hittat en alternativ väg. Nåväl, gick att flytta utresan en dag och få F igen. Nu har även LH ställt in på hemresan och måste därmed hitta alternativ. Jag hoppas att en dedikerad First support kan vara lite mer flexibel när jag lägger fram alternativa förslag där jag hittat lediga platser.Klicka för att utvidga...

Jag skickar dig via PM..

Finns det fler flygplatser med liknande regler?

Airlines are running 'ghost flights' to hold on to airport slots amid coronavirus crisis sales slump | Daily Mail Online

The "use it or lose it" rule on airport slots means that carriers are being forced to fly half-empty planes or risk losing that take-off slot in future

It is more likely that, with BA, it will ground long-haul planes and add additional short-haul flights - with tickets sold - to use the slots.

For Virgin Atlantic, if it grounds long-haul routes, it is possible that it may have to lease a short-haul plane and fly it from Heathrow to a domestic airport, empty, and then back again the next day.

När jag är inloggad och ser den nya flighten, så möts jag av följande meddelande. Är det någon här som vet vad det kan röra sig om?

Senast dygnet 49 döda i Italien, ev. stänger myndigheterna av och isolerar de norra regionerna med bland annat Milano och Bergamo, med avstänga tåg och flyg

Källa: STV Aktuellt

Homer skrev:Finns det fler flygplatser med liknande regler?Airlines are running 'ghost flights' to hold on to airport slots amid coronavirus crisis sales slump | Daily Mail OnlineThe "use it or lose it" rule on airport slots means that carriers are being forced to fly half-empty planes or risk losing that take-off slot in future

It is more likely that, with BA, it will ground long-haul planes and add additional short-haul flights - with tickets sold - to use the slots.

For Virgin Atlantic, if it grounds long-haul routes, it is possible that it may have to lease a short-haul plane and fly it from Heathrow to a domestic airport, empty, and then back again the next day.
Klicka för att utvidga...

Ja, det är en generell regel/uppmaning från IATA.

IATA har dock gått ut till sina medlemmar senaste dagarna för att uppmana dem att släppa på detta: IATA - IATA Requests Global Suspension of Slot Rules Due to Coronavirus

Heathrow är det lysande exemplet på det - men jag vet att det finns på flera flygplatser.

Inreserestriktioner för Japan (uppdaterade igår 6e mars):

All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through Japan.
Entry Restrictions :
All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through Japan
As of 7th Mar, 2020 : Passengers who visited or are residents in Daegu or North Gyeongsang Province (Chungdo, Gyeongsan, Andong, Yeongcheon, Chilgok, Uiseong, Seongju, Gunwi) are not permitted to enter Japan
As of 9th Mar, 2020 : Temporary discontinuation of visa-free entry for South Korea, Hong Kong, and Macau are not permitted to enter ( Revocation of preissued visa from South Korea and China)

Quarantine reinforcement :
Passengers from South Korea and China are quarantined for two weeks at facilities in Japan, regardless of nationality.

Tolkar jag detta rätt med att från den 9e så går det inte att resa in i Japan från Sydkorea. Men att redan från nu så måste man i karantän i 14dagar?

MangeEricson skrev:Inreserestriktioner för Japan (uppdaterade igår 6e mars):All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through Japan.Entry Restrictions :All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through JapanAs of 7th Mar, 2020 : Passengers who visited or are residents in Daegu or North Gyeongsang Province (Chungdo, Gyeongsan, Andong, Yeongcheon, Chilgok, Uiseong, Seongju, Gunwi) are not permitted to enter JapanAs of 9th Mar, 2020 : Temporary discontinuation of visa-free entry for South Korea, Hong Kong, and Macau are not permitted to enter ( Revocation of preissued visa from South Korea and China)Quarantine reinforcement :Passengers from South Korea and China are quarantined for two weeks at facilities in Japan, regardless of nationality.Tolkar jag detta rätt med att från den 9e så går det inte att resa in i Japan från Sydkorea. Men att redan från nu så måste man i karantän i 14dagar?Klicka för att utvidga...
Det är väl medborgare från Sydkorea, Hong Kong och Macau som får sin visumfrihet temporärt indragen.

Karantän för ankommande från Sydkorea och Kina gäller från nu ja.

Dom kanske ock

Tonton skrev:Ja, det är en generell regel/uppmaning från IATA.IATA har dock gått ut till sina medlemmar senaste dagarna för att uppmana dem att släppa på detta:IATA - IATA Requests Global Suspension of Slot Rules Due to CoronavirusHeathrow är det lysande exemplet på det - men jag vet att det finns på flera flygplatser.Klicka för att utvidga...
har iata någon makt här? Även om jag inte tror bolag vill missbruka detta skulle ju ex Norwegian kunna göra det för att sen sälja sin slot på större flygplatser om man närmar sig konkurs? Att någon förlorar sin slot borde ju vara dålig business för flygplatsen om inte någon annan som skiter i viruset tar den

MangeEricson skrev:Tolkar jag detta rätt med att från den 9e så går det inte att resa in i Japan från Sydkorea. Men att redan från nu så måste man i karantän i 14dagar?Klicka för att utvidga...

Jag vet inte vart du hittat det där, men på alla ställen jag läst på står det att det gäller från den 9:e.

Så om det är av stor betydelse kolla nog

Japanska regeringen länkar t.ex till den här sidan, där kan man även läsa om vilka sevärdheter som är stängda osv.

Coronavirus (COVID-19) advisory information | Travel Japan | JNTO

"These measures will be effective from 0:00AM Mar 9 JST."

annat exempel Brittiska regerings info. sida

The Government of Japan has announced that, effective 9 March:

All travellers entering Japan from China or the Republic of Korea will be asked to

go into quarantine at designated locations for 14 days, and to refrain from using public transport.

Health - Japan travel advice - GOV.UK

Homer skrev:Jag vet inte vart du hittat det där, men på alla ställen jag läst på står det att det gäller från den 9:e.Så om det är av stor betydelse kolla nogJapanska regeringen länkar t.ex till den här sidan, där kan man även läsa om vilka sevärdheter som är stängda osv.Coronavirus (COVID-19) advisory information | Travel Japan | JNTO"These measures will be effective from 0:00AM Mar 9 JST."annat exempel Brittiska regerings info. sidaThe Government of Japan has announced that, effective 9 March:

All travellers entering Japan from China or the Republic of Korea will be asked to

go into quarantine at designated locations for 14 days, and to refrain from using public transport.
Health - Japan travel advice - GOV.UKKlicka för att utvidga...

Det jag postade ovan var saxat från Asianas hemsida och troligtvis väldigt förenklat. Måste dubbelkolla allt ytterligare, men om detta stämmer blir det betydligare enklare för mig. Landar 9:40AM Mar 8 JST från Incheon och det är helt klart enklare att fortsätta hem som planerat än att boka en ny biljett hem.

Qatar:s erbjudande liknar KLM:s

Airline’s customers can alter their booking date free of charge or receive a travel voucher in case their plans change

https://www.qatarairways.com/en/press-releases/2020/March/NewTravelPolicy.html

*Terms & Conditions:

Valid for any of Qatar Airways’ published fares only purchased either directly from QR or through Travel Agents.
Change Fees – will be waived if reservations are changed at least 3 days before departure. Fare difference may apply.
Travel Voucher – Reissue unutilized value for a voucher “To be used for future travel”. This voucher will be valid for one year from its issuance date. Refund penalty shall be waived if cancellations are done at least 3 days before departure

Lufthansa

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information

Possibility to rebook existing bookings:

The new waiver policy for existing bookings applies worldwide for tickets purchased before 5 March with a travel date up to 30 April 2020. Passengers can rebook to a new date up to 31 December 2020 without any rebooking fee – regardless of condition of the original booking fare purchased.

General rebooking option for future bookings:

With immediate effect and until 31 March 2020, the Lufthansa Group airlines will waive the rebooking fees for all newly booked flights worldwide and offer a one-time rebooking – regardless of condition of the original booking fare purchased. Passengers can in future rebook to a new travel date until 31 December 2020 without rebooking fees.

Applicable for both waiver policies: The departure and destination airports must be identical. If the original fare is no longer available, the corresponding difference must be paid. The rebooking must be made before the original travel date.

S7 betalar tillbaka pengarna mot en liten avgift

S7 Airlines

Book from March 5 till April 10, 2020 and feel free to change your plans if necessary: tickets refund fe 40 minutes prior departure will be only 1,000 rubles.1

Which tickets does this apply to?

All flights booked at “Economy Basic” and “Business Basic” tariffs or at “Economy Flexible” tariffs and subsidized tariffs.
Own flights and joint flights with partners.
Domestic or international flights.
Taxes and fees can also be refunded if at least 40 minutes are left before your flight departure.

Vi hade planerat en långweekend i Venedig nu i påsk. Bokade med Lufthansa. Jag ser på Lufthansas hemsida att man kan boka om gratis till ett annat datum, vilket ju är bra. Samtidigt finns chansen att Lufthansa helt ställer in flighten och då får jag väl pengarna tillbaka !? Hur skulle ni göra? Boka om eller vänta och chansa på att Lufthansa ställer in?

Back