Senaste nytt

Ställer in bonusresa till Japan, vart åka istället?

Hej,

Vi blev så glada i höstas när vi fick tag i business bonusbiljetter till japan. Planen var att åka april/maj skiftet.

Nu i och med coronaviruset funkar det inte att åka för oss. Jag är immunsupprimerade pga medicinering samt att vi har en son på endast 8 månader.

När vi ställer in resan har vi 280k att boka för och 2-4-1 Amex finns.

Kom gärna med tips på vart vi ska åka istället. Vi är öppna både för stad och sol. Reser gärna minst i businessclass.

mvh
Niclas

1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Inte Asien
  3. När vill/behöver du resa ut? 25:e april +/- 7 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta? 10-14 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 1 barn som är 10-11 mån
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) max 280k eurobonus & 2-4-1 amex
  10. Vad är det viktigaste för dig? Resa bekvämt, kan alltid hitta intressanta saker att göra på alla destinationer
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

12. Tack för hjälpen ekf!

Nu vet jag inte om du har avbokat eller ska avboka. Om sistnämnda skulle jag ändå råda dig att avvakta, Japan är ett fantastiskt land.

Ingen vet hur spridningen av det nya coronaviruset (COVID-19) ser ut om två månader och är det så att du är i en riskgrupp skulle jag rekommendera att inte resa alls. COVID-19 finns idag i samtliga kontinenter utom Sydamerika.

Bokar du om till ett resmål idag kan ingen förutspå om ni, med anledning av ditt nedsatta immunförsvar, kan resa i slutet av april.

Min rekommendation är att sitta still i båten, bonusbiljetter med SAS (antar jag) till Tokyo är inte lätta att få tag på i normalfallet och är det så att spridningen av COVID-19 eskalerar kan det vara tryggt att vara hemma.

Last edited:
Vi har inte avbokat ännu.
Älskar Japan och har varit där tre gånger.

Att inte resa alls låter ju vettigt men har ännu inte accepterat det.

Angående bonusbiljetter till och från japan verkar det vara några som avbokat senaste veckan eller så har SAS släppt biljetter. Har larm via travelhacks och fått en del Mail senaste tiden.

Tack @ekf för tipset! Ska fundera på det.

@Niclas Söderberg Vad sägs om New York? Det finns 3+ platser till EWR med United den 25/4 samt hem med LOT den 8/5
Problemet är väl att LOT cirkulerar sina plan och inte nödvändigtvis lyckas rengöra helt. På de 1-14 dygn som viruset tros överleva på fria ytor så hinner detta plan besöka Asien många gånger innan det går på EWR-WAW.

Med normalt immunförsvar hade jag gladeligen åkt till Tokyo. Med nedsatt hade jag nog stannat hemma, även om det inte var varesig Corona, maginfluensa eller säsonginfluensa.

Problemet är väl att LOT cirkulerar sina plan och inte nödvändigtvis lyckas rengöra helt.
Tror det fanns United hemåt på angränsande datum, om det nu är mindre risky...

Men om man är så känslig så att renheten ombord skulle vara ett orosmoment överhuvudtaget, då håller jag nog med om att det bör övervägas att stanna hemma... (inte just pga renheten ombord, men allt annat man utsätts för på främmande plats som kroppen inte är van vid)

Toppen