Senaste nytt

Swedavias trafikstatistik för januari 2020

Agö

Medlem
"Under januari reste totalt 2 670 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med samma månad förra året. De senaste månadernas svaga trafikutveckling fortsätter i januari, som också påverkas negativt av att flygbolagen har minskat sin säteskapacitet i ökad utsträckning."

Mycket kraftig nedgång inrikes på Göteborg, Malmö, Bromma, Arlanda och Åre Östersund. Göteborg nu passerat av Luleå. Arlanda minskar även utrikes.
upload_2020-2-10_13-4-46.png

https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/pax_202001.pdf

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia

Dyster läsning. Kan förstå att inrikes från Landvetter minskat. Det går ju lika bra att ta tåget till Stockholm om det är slutmålet. Lite förvånad över Östersunds minskning. Tråkigt om det skulle vara att någon som känner flygskam.

Förra året spekulerade jag i om/när Helsinki Vantaa skulle gå om Arlanda i utrikestrafik. I januari hade HEL 1 332 338 passagerare utrikes (+3,4 procent jämfört med januari 2019). Så nu är skillnaden mindre än 1,5%. Kanske passerar Arlanda i februari?

Förra året spekulerade jag i om/när Helsinki Vantaa skulle gå om Arlanda i utrikestrafik. I januari hade HEL 1 332 338 passagerare utrikes (+3,4 procent jämfört med januari 2019). Så nu är skillnaden mindre än 1,5%. Kanske passerar Arlanda i februari?
Intressant tanke!
Men knappast i februari eftersom Finnair ställt in alla sina flyg till Kina.

Kan droppet för inrikes Göteborg ha att göra med Hong Kong och Los Angeles flytt till Köpenhamn, där går ju också utrikes upp lite grand

Finnavias hemsida är rent allmänt kass och deras statistik-sidor är under isen jämfört med Swedavia. De har bara statistiken i pdf:er, och när det gäller månadsstatistik redovisar de bara senaste månadens... På swedavia laddar man ner en detaljerad statistik i excel och får varje månad sedan 2009 och den tänkte jag lite snabbt bencha mot Finnavia, men tji fick jag. Men här har jag handjagat in helårssiffrorna. Finnavia är ju inte ens klara med 2019 ännu, men rätt intressant att se det inte bara är Finnairs tillväxt som gör att HEL snart går om ARN i utrikes trafik:

Utrikes.png

Toppen