Senaste nytt

Vad är din respons på gästfrihet?

Nemo

Medlem
När du är ute och reser och möts med gästfrihet, hur agerar du då?
Det kan vara när du bjuds på din lunch av en främling på en restaurang i USA, eller husrum av en vän i Argentina. Generellt är frågan också riktad mot när du tar del av Hospitality (”gästfrihet”) industry, dvs på hotell eller restauranger, där du betalar för att vara gäst.

Vilket ord, eller begrepp, skulle bäst sammanfatta hur du agerar som gäst?

Last edited:
Alltid erbjuda mig att lägga dricksen när jag blir bjuden på lunch eller middag (av tredje part) på restaurang i USA.

Alltid lägga motsvarande summa dricks när frukosten är complementary som om jag hade betalat för frukosten.

EK

Last edited:
Alltid lägga motsvarande summa dricks när frukosten är complementary som om jag hade betalat för frukosten.

Jaså? Gör du så? Även om det är en förmån som ingår i ”guld-förmån” på exvis Hilton? Låter i mina öron frikostigt i överkant, men kanske jag som är ”snål” och avvikande från kutym. Jag brukar lägga 2-3 USD per person.

Jaså? Gör du så? Även om det är en förmån som ingår i ”guld-förmån” på exvis Hilton? Låter i mina öron frikostigt i överkant, men kanske jag som är ”snål” och avvikande från kutym. Jag brukar lägga 2-3 USD per person.
Tolkar det som att @GOTBound lägger lika mycket dricks som han skulle gjort om han betalade fullpris för frukosten och skulle dricksa.
Dvs inte att han betalar motsvarande fullpriset i dricks.

Yes, är det bordsservering så tar jag kostnaden som jag baserar dricksen på från notan/kvittot. Det brukar vara kostnadsposter för frukosten men att betala summeringen är 0.
Sorry om jag var otydlig.

Är det buffé där jag plockar allt själv så blir någon $ till de som kommer med dryck och dukar av tallrikar etc.

EK

Toppen